artikel

Formulespiegel: Deka gebruikt World of Food als lab

Formules 1022

Formulespiegel: Deka gebruikt World of Food als lab

DekaMarkt durft met de opening van de World of Food ook op grote oppervlaktes aanwezig te zijn. De formule heeft het lef zelfs te openen in marktgebieden waar de formulenaam onbekend is. De World of Food als levend lab voor de formule.

DekaMarkt zet grote stappen met de opening van meerdere World of Food-vestigingen. Bijna 2,5 jaar na opening van de eerste Dekamarkt World of Food in Beverwijk, kwam de formule deze maand in een stroomversnelling. Eerst opende Apeldoorn en daarna Doetinchem. Voor 2017 staan minimaal nog twee vestigingspunten op de rol, waarvan één in Amersfoort Vathorst en de andere in Flevoland. Daarmee verlaat ook Dekamarkt meer en meer de thuisbasis Nood-Holland. ‘We hebben ook twee tot drie bestaande filialen die voor ombouw in aanmerking komen’, aldus Pieter Rozendaal, directeur Dekamarkt bij de (her)opening van de vestiging in Apeldoorn tot DekaMarkt World of Food. Aan het concept van het vestigingspunt was gesleuteld, met name aan de achterkant. ‘We hebben goed gekeken naar de kostenkant en hebben de formule nu onder controle.’

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Horeca en complete slagerij onderscheiden formule

De winkel in Apeldoorn opent op 2800 meter vvo, met een concessionair op de visafdeling. Pal daarachter is een horecabalie, onderdeel van het ‘kook- en proef’-plein. Net als Beverwijk heeft de winkel een complete slagerij: ‘In de winkel beent de slager het vlees uit en vindt ook het ‘rubben’ en marineren plaats.’ Het kan ook tegen een scherpe prijs, omdat Dekamarkt eigen vleesproductiebedrijven kent. Vergeleken met de eerste winkel, die in juni 2014 opende, ontbreken de ronde paviljoens voor wok & sushi en pizza & salades. Die zijn geïntegreerd in de horeca-afdeling.

Uitvergroting van eerdere pilots

World of Food is een uitvergroting van eerdere pilots die DekaMarkt opende, onder andere in Santpoort. Hierbinnen lag de nadruk al op de marktuitstraling. Onno de Groot, destijds directeur DekaMarkt, zei hierover: ‘We hoeven niet per se de grootste te worden, maar willen wel de beste zijn en dat blijven. Ik voorzie de komende decennia een verdere uitbreiding van het dienstenpakket.’

Reageer op dit artikel