artikel

Formulespiegel: Deen zoekt naar expansie

Formules 1208

Formulespiegel: Deen zoekt naar expansie

Deen is ambitieus. Jarenlang was de formule de omzetkampioen in Noord-Holland. Sindsdien zoekt de keten expansie in andere provincies. Ook door de sterke punten online uit te buiten: de landelijke bloemenwebshop is een speerpunt.

Jarenlang was Deen de kampioen omzet per vierkante meter. Ook scoort het bedrijf steevast goed als bloemensupermarkt. Het zijn ongetwijfeld twee sterke punten van de formule uit Noord-Holland. Een provincie die nu te klein lijkt voor het familiebedrijf. Deen zoekt nu ook zijn weg in Utrecht, Gelderland en Flevoland. Zelfs Overijssel staat op de nominatie. Maar er zijn grenzen aan de expansie. ‘We zijn niet van plan naar Brabant en Limburg te gaan. Utrecht is de grens’, zo tekende Distrifood eerder op uit de mond van algemeen directeur Leendert van Eck.

Kracht van Deen zijn de klantvriendelijke medewerkers

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

‘We breiden geleidelijk uit, als een olievlek. Als er een goede locatie in of nabij ons marktgebied voorbijkomt, pakken we die.’ Verder: ‘Iedereen heeft de mond vol van service en voegt dan assortiment toe. Andere formules hebben soms wel 40.000 producten. Wij zoeken het in klantvriendelijke medewerkers. Dat is onze kracht.’  Van Eck is een oudgediende die naast pater familias Fons Deen jarenlang het bedrijf leidt en leidde. Het familiebedrijf kende een kleine hick-up door het plotselinge vertrek van collega-directielid Boudewijn Deen. ‘Een verschil van inzicht met de raad van commissarissen’, zo was de enige verklaring uit Hoorn. Nu is Joost Deen, zoon van Fons, adjunct-directeur operations en op die manier als enige familielid hoog in de hiërarchie overgebleven.

Deen is van de evolutie, niet van de revolutie

‘Extreme veranderingen in het winkelconcept zul je bij ons niet vinden. Wij zijn van de evolutie en niet van de revolutie. Als je de hele formule op de schop neemt, zoals andere supermarkten wel doen, impliceer je eigenlijk dat je het tot dan toe fout deed’, aldus Van Eck. Prijsperceptie speelt een belangrijke rol in de Deen-formule. Uit onderzoek over vorig jaar bleek dat Deen in 2015 het meest strooide met aanbiedingen. De formule is daarmee met afstand de nummer één wat betreft aanbiedingen, nog voor Hoogvliet.

Deen was snelstgroeiende familiebedrijf binnen Superunie

Begin dit jaar blijkt dat Deen het snelstgroeiende familiebedrijf binnen inkoopverbond Superunie was. Deen heeft de afgelopen vijf jaar 14 nieuwe vestigingen toegevoegd en telt nu 78 winkels, zo blijkt uit gegevens van Distrifood Dynamics.

Reageer op dit artikel