artikel

Formulespiegel: Coop innoveert na groei

Formules 1320

Formulespiegel: Coop innoveert na groei

Coop heeft geprofiteerd van de overname van een aantal C1000-vestigingspunten. Nu volgt de innovatie met Coop Vandaag. De formule komt het beste tot zijn recht in omzetten tussen de €80.000 en €120.000.

Coop heeft de €1 miljard-omzetgrens weten te slopen. Daarmee speelt de formule een behoorlijke rol in het levensmiddelenspel. Dat deed Coop overigens met een waaier aan formules zoals Coop, CoopCompact en Supercoop. Supercoop is ondertussen gesneuveld. Coop Vandaag, de gemaksformule, kwam ervoor in de plaats met eerst drie, nu twee vestigingspunten.Volgens IRI lag het marktaandeel in 2015 op pakweg 3 procent. Misschien nog wel belangrijker dan de introductie van Superunie huismerk G’woon is voor Coop de huismerklijn ‘Top!’. Daarmee zoekt de formule een plekje aan de bovenkant van de markt.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Omzetaandeel van huismerken is flink gegroeid

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Het bedrijf begon in 2013 met het zo maximaal mogelijk presenteren van de Superunie-merken in de schappen. Vervolgens kregen de huismerken een plaats in de folder en zijn fancy (vers)merken vervangen door het Coop-label. De Top!-lijn was het sluitstuk. Commercieel directeur Gerard Koning zei over het huismerkbeleid dat het ertoe heeft geleid, dat het omzetaandeel van private label bij Coop de afgelopen twee jaar is gegroeid naar het ‘gemiddelde in de markt’.

Nettowinst van Coop is verdubbeld

De keten vierde de laatste jaren een paar feestjes. Zo werd niet alleen de €1 miljard-omzetgrens doorbroken, Coop vierde dit jaar ook het 125-jarig bestaan. Al eerder werd de grens van 250 winkels doorbroken. Ook de winstgevendheid nam in 2015 fors toe, meldde de organisatie: ‘De omvangrijke investeringen in de nieuwe logistieke structuur en centrale slagerij wierpen in 2015 hun vruchten af. Ook werd er volop geïnvesteerd in de versafdelingen en het versassortiment’. De nettowinst verdubbelde in dat jaar naar €5,2 miljoen (in 2014: €2,6 miljoen).

Coop heeft nieuw conditiestelsel

Een belangrijk intern wapenfeit bij Coop, was de introductie van een nieuw conditiestelsel. Coop én de ondernemers noemen het ‘transparanter, simpeler en het zorgt voor meer rendement bij zowel organisatie als ondernemers’. Daarbij staat de formule bekend als een formule die met name goed uit de verf komt in de omzetklassen tussen €80.000 en €120.000.
Coop Vandaag, twee vestigingen in Rotterdam, is het lab waar de formule directe consumptie test, onder andere door een aanbod maaltijden en belegde broodjes.

Reageer op dit artikel