artikel

Formulespiegel: Jumbo moet consolideren

Formules 2720

Formulespiegel: Jumbo moet consolideren

Jumbo kent een onstuimige groei in vestigingspunten na de overname van Super de Boer en C1000. Er staat nu een formule met ruim 580 winkels. Na jaren van ombouw, vertimmert Jumbo nu het assortiment en de formule.

In schaalgrootte heeft Jumbo de laatste jaren een enorme slag gemaakt. De formule telde 262 winkels in 2011 en anno 2016 zit Jumbo op 585 vestgingspunten. Met een marktaandeel van 17,4 procent (2015) is de formule dan ook de goede nummer twee in Nederland qua marktaandeel. Jumbo is de laatste jaren druk bezig geweest als ‘ombouwmachine’. Aan de ene kant gingen er Super de Boer- en C1000-vestigingspunten in en aan de andere kant kwamen ze er als Jumbo weer uit. Sommigen brachten het daarbij niet verder dan een lik verf; ‘kwast-winkels’ noemde Veghel het zelf.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Eigen filialen werden verwaarloosd

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Een vervelende bijkomstigheid van de ombouwoperatie: de eigen filialen werden verwaarloosd. Reden genoeg voor Jumbo er dit jaar een investeringspakket van €100 miljoen tegenaan te gooien om de ‘oude’ winkels een hoognodige update te geven. Een ander project is toch het sleutelen aan de formule. Founding Father Karel van Eerd is een groot voorstander van een formule zonder aanbiedingen, een every day low pricing-formule. ‘Ik heb in mijn leven te veel maandagavonden verprutst om een folder in elkaar te draaien’, liet hij zich eens ontvallen. Toch introduceert Jumbo in stilte een high-low-aanbod. Al is die aanbieding wel wat langer van kracht. De formule startte aldus met Jaaraanbiedingen en later ook met Seizoensaanbiedingen. Dit ook om fabrikanten die in de formule investeren, volumeverkoop – lees: extra omzet –
terug te geven.

Autonome groei Jumbo is verdubbeld

De investeringen en de Jaaraanbiedingen leggen de formule geen windeieren, aldus Jumbo dat deze zomer naar buiten kwam met een autonome groei van maar liefst 4,5 procent en een totale omzetgroei van 15 procent. Dat is niet alleen beduidend sneller dan de marktgroei die tot week 24 2,7 procent (Nielsen) bedraagt, het is ook ruim tweemaal sneller dan de
autonome omzetgroei van 1,8 procent die Jumbo in 2015 boekte.

Excessenregelingen vormen een addertje onder het gras

Toch is er een addertje onder het gras. C1000-ondernemers die zijn omgebouwd, hebben een ‘excessen’-regeling gekregen: het recht om de winkel terug te verkopen als de omzet onder Jumbo tegenvalt. Volgend jaar verlopen veel van de excessen-regelingen. Jumbo zal dan wellicht een aantal winkels moeten terugkopen tegen een prijs van twee jaar terug.

Reageer op dit artikel