artikel

De kindjes van de Coop-directie

Formules 5841

De kindjes van de Coop-directie

ROTTERDAM – Vol trots opende Coop iets meer dan een jaar geleden in Rotterdam drie vestigingen van een nieuw concept: Coop Vandaag. Het was het antwoord van Coop op de veranderende consument in stedelijke gebieden.

Die consument beslist pas op de dag zelf wat hij eet, wil niet altijd zelf koken, maar het moet ook verantwoord. Distrifood ging een jaar later terug naar Rotterdam en maakte de balans op met de
supermarktmanagers van de twee overgebleven winkels.

Schepvis als Coop-primeur

Het is een rustige dinsdagochtend, bij Coop Vandaag aan de Oostzeedijk in de Rotterdamse wijk Kralingen. De vakken worden gevuld, in de keuken worden broodjes belegd en supermarktmanager Gilles Felius staat het vleesschap bij te werken. ‘Vrijdag zijn we precies een jaar open’, weet hij uit zijn hoofd. Hij staat vanaf het begin aan het hoofd van de winkel. Het afgelopen jaar heeft hij het nodige zien veranderen in de Coop-pilotwinkel, al is de stadswinkel in grote lijnen hetzelfde gebleven. ‘Wat bijvoorbeeld nieuw is, is een diepvriesmeubel met enkele soorten schepvis’, vertelt Felius. ‘Dat is bovendien een primeur binnen Coop. Daarnaast is er een assortiment bake-off toegevoegd, zijn er twee actiekoelingen bij gekomen en is het vlees verplaatst.’

Meer zelfbediening in de keuken

Verder is volgens de supermartkmanager het conveniencemeubel voor in de winkel, met daarop de snelle hap, qua inhoud aangepast. ‘En in de keuken zijn we naar meer zelfbediening gegaan’, voegt hij toe. Het komt erop neer dat de kok niet meer alleen in actie komt als er een klant komt die ergens om vraagt, maar dat er een selectie belegde broodjes,
salades en soepen klaarstaan om direct mee te nemen. Ook inhoudelijk is de keuken, de absolute blikvanger en hotspot van Coop Vandaag, veranderd. ‘Sowieso verandert elke twee maanden de menukaart’, zegt Felius. ‘Verder zijn we aan het experimenteren met lunchsalades en soepen. Op die manier proberen we uit te vinden wat werkt. En ondanks dat we de menukaart wisselen, proberen we er wel wat meer standaarditems op te zetten. Daar vroegen klanten ook naar.’

Schepvis Coop Vandaag

Schepvis, een Coop-primeur bij de Vandaag-winkels.

Klant doet inkopen voor vandaag

Wie zijn de klanten van Coop Vandaag? Op deze dinsdagochtend is dat moeilijk te benoemen, maar volgens Felius zijn het mensen die boodschappen doen voor dezelfde dag. Wat dat betreft lijkt de winkel de klanten te hebben waar het vanaf het begin op mikt. ‘Twee gezinnen komen hier hun grote boodschappen doen, verder zijn het allemaal mensen die kopen wat ze die dag gaan eten’, weet de supermarktmanager. ‘Ik heb hier natuurlijk een compleet basisassortiment kw, maar voor de echt grote boodschappen gaan mensen naar de twee Albert Heijns en de Dirk van den Broek die hier vlakbij zitten.’ Volgens Felius ligt de piek in zijn winkel tijdens lunchtijd, als kantoorpersoneel eten komt halen. ‘Tussen twaalf en half twee barst het los.’ Zaterdag is misschien nog wel de rustigste dag voor Coop Vandaag, vanwege het ontbreken van de lunchpiek. ‘Dat is het in ieder geval qua versverkoop. Wat betreft omzet is elke dag min of meer gelijk.’ De supermarktmanager weet zich met zijn winkel in grote belangstelling van het hoofdkantoor. ‘De directie komt regelmatig kijken. Coop Vandaag is echt haar kindje.’

Om 6.45 uur voor de deur

Twee kilometer verderop, aan de Zwart Janstraat, zit de andere vestiging van Coop Vandaag. Supermarktmanager daar is Cas Soeteman. Hij begon een jaar geleden op de derde vestiging, aan de Mariniersweg. ‘Maar die winkel liep vanaf het begin al niet’, zegt hij. ‘Waar de omzet in de andere twee winkels al snel verdrie- of verviervoudigde, bleef het daar hangen op het beginniveau.’ Het leidde ertoe dat de derde winkel al na enkele maanden de deuren sloot. ‘Ik runde toen al een tijdje twee winkels, omdat de manager van de Zwart Janstraat was overgeplaatst’, zegt Soeteman. ‘Gelukkig kon al het personeel van de Mariniersweg naar andere Coop-winkels. Dat was heel netjes van Coop, vind ik.’

‘Zwart Janstraat was een goede zet’

Volgens Soeteman heeft Coop er goed aan gedaan om zich te vestigen aan de Zwart Janstraat, in een multiculturele buurt in het Oude Noorden. ‘Je hebt hier veel winkeltjes, maar geen enkele die een compleet assortiment heeft. Hier vinden klanten alles onder één dak. Het is echt een goede zet geweest om op deze plek te gaan zitten. Het concept slaat aan.’ Dusdanig goed, dat er ruim voor openingstijd al klanten verzamelen voor de deur van de winkel. Soeteman: ‘We gaan om zeven uur ‘s ochtends open. Om kwart voor zeven staan de eerste klanten er al. Waar die voor komen? Voornamelijk broodjes, zowel bake-off als belegde broodjes. Maar er zijn ook mensen die dan al bier komen halen. Je zit hier natuurlijk wel in een bepaalde wijk.’

Coop Vandaag

Supermarktmanager Cas Soeteman vindt dat de formule er goed aan heeft gedaan zich te vestigen aan de Zwart Janstraat. ‘Het concept slaat hier echt aan. De omzet is verviervoudigd.’

Focus ligt op broodjes

In de eerste maanden na de opening van de Coop Vandaag lag de focus in de keuken in de winkel voornamelijk op maaltijden. Vanaf ‘s ochtends vroeg werden deze reeds klaargemaakt. ‘Maar al snel bleek dat mensen vroeg op de dag geen maaltijd komen kopen. Broodjes des te meer, dus nu zijn we de eerste uren van de dag bezig met het beleggen van broodjes’, legt Soeteman uit. Ook hij heeft de winkel in het afgelopen jaar op details zien veranderen. Zo is er, op kleine schaal, begonnen met de verkoop van kratten bier. Aanvankelijk was het de bedoeling van Coop om in de Vandaag-winkels alleen (gekoeld) bier uit blik of fles te verkopen. ‘Maar je probeert de gemiddelde besteding toch wat omhoog te krijgen’, verdedigt Soeteman de beslissing om toch kratten te verkopen. ‘En het is bewust een klein assortiment. Ik verkoop alleen Heineken en Hertog Jan in krat.’

Verschillen in doelgroep

De vestiging aan de Zwart Janstraat heeft net als de winkel aan de Oostzeedijk ook schepvis uit de diepvries. ‘Dat loopt hier heel goed, beter dan aan de Oostzeedijk. Maar dat is denk ik inherent aan het marktgebied’, aldus Soeteman. Zo zijn er meer verschillen tussen de twee Coop Vandaag-vestigingen. Gilles Felius van de Oostzeedijk: ‘Het zijn natuurlijk totaal verschillende wijken. Dáár verkopen ze minder broodjes, vooral omdat de doelgroep veelal halal eet. De vegetarische maaltijden, gebak en zoetigheid lopen daarentegen wel weer beter aan de Zwart Janstraat. Ik denk dat het assortiment voor 90 procent gelijk is tussen de twee winkels, de andere 10 procent is lokaal afgestemd.’

Reageer op dit artikel