artikel

Achtergrond: Vijf vragen aan Aart van Haren

Formules 4764

Achtergrond: Vijf vragen aan Aart van Haren

MAARSSEN – De Noordhollandse keten Vomar staat er dankzij de lancering van de prijsagressieve rode formule in april vorig jaar een stuk beter voor dan twee jaar geleden, zegt algemeen directeur Aart van Haren. ‘Wij dreigden een supermarkt te worden voor de mandjesklant. Dat gevaar is afgewend.’

Bij de opening van de nieuwe Vomar in Maarssen, de 64e vestiging voor de formule,  vertelt algemeen directeur Aart van Haaren dat de onderneming heeft besloten het ombouwplan naar Vomar Rood te intensiveren. In augustus vorig jaar werd al duidelijk dat de formule goed draaide. Toen werd gesproken van een omzetplus van 10 procent. Nu dus versnelde uitrol.

1. Wat betekent dat concreet?

‘Dat we eind dit jaar veertig winkels naar Rood willen hebben omgebouwd. Halverwege volgend jaar
hopen we de ombouwoperatie dan afgerond te hebben.’

2. Waarom wordt de vaart er zo ingezet?

‘Op de eerste plaats uiteraard omdat de rode winkels uitstekend presteren. Daarnaast is het zo, dat we op dit moment feitelijk twee formules in de lucht houden. Dat betekent twee folders, twee prijslijnen en twee verschillende assortimenten. dat maakt het duur. Hoe eerder we dus van die situatie zijn verlost, hoe beter het is.’

Aart van Haren, algemeen directeur Vomar

Aart van Haren: prijsperceptie Vomar enorm verbeterd

3. ‘Wat maakt de rode formule tot een succes?

‘Alle consumentenonderzoeken die we bij de omgebouwde winkels laten uitvoeren, leiden tot één en dezelfde conclusie: onze prijsperceptie is gigantisch verbeterd. Onze klanten zien dat we substantieel goedkoper zijn geworden.’

4. Zeggen is één, bij Vomar kopen is twee.

‘De gemiddelde besteding is aanmerkelijk gestegen. Vomar dreigde een supermarkt te worden voor de mandjesklant. Dat gevaar is inmiddels afgewend, Het aantal klanten dat het grootste deel van de boodschappen bij ons koopt, neemt toe. Onze  kopersgroep is ook aanmerkelijk groter geworden. Gemiddeld krijgen we na ombouw van een filiaal naar Rood 10 tot 15 procent meer klanten over de vloer. De andere constatering is dat de omzetstijging in de omgebouwde winkels eerder boven dan onder de 10 procent ligt. Daardoor is onze omzet per vierkante meter behoorlijk gestegen. Die vierkantemeteromzet was één van de uitdagingen waarvoor Vomar stond toen ik twee jaar geleden aan deze klus begon. We zijn er overigens nog lang niet, maar het begin is gemaakt.’

Nieuwe Vomar in Maarssen

De nieuwste Vomar in Maarssen

5. Is volgens u Vomar Rood ook een formule die op prijs de strijd met de echte discounters Lidl en Aldi aankan?

‘Wij zitten in Amsterdam aan de Nobelweg recht tegenover een Lidl. In die winkel is onze omzet na de opening vorig jaar met zo’n €60.000 toegenomen en de omzet groeit er nog elke dag.’

Het complete verhaal rond Aart van Haren en Vomar Rood is te lezen in Distrifood 25 van 25 juni 2016. Voor abonnees van Distrifood is het te lezen in de digitale uitgave >>>

Neem een abonnement op Distrifood >>>

Reageer op dit artikel