artikel

Achtergrond: 9 x impact fusie Ahold en Delhaize

Formules 7632

DOETINCHEM – De fusie tussen Ahold en Delhaize komt steeds dichterbij. Distrifood zet negen mogelijke effecten op de Nederlandse markt op een rijtje.

Achtergrond: 9 x impact fusie Ahold en Delhaize
Foto: ANP

Rond het samengaan van Ahold en Delhaize wordt vooral gesproken over het effect op de Belgische markt en de voordelen van de nieuwe combinatie in de Verenigde Staten en elders in Europa. Duidelijk is in ieder geval dat er een internationale speler van formaat ontstaat. De verwachting is dat het ontstaan van de nieuwe supermarktgigant minder impact heeft op de situatie op de Nederlandse markt. Dat is echter niet helemaal waar. Distrifood.nl zet negen mogelijke effecten op een rijtje.

1. Ondernemersblok

Ahold-dochter Albert Heijn ligt al langere tijd overhoop met zijn franchisers. De nieuwe organisatie is in de Benelux veel afhankelijker van ondernemers dan AH op dit moment is. Waar bij Albert Heijn ongeveer één op de drie winkels door ondernemers wordt bestierd, geldt dat bij Delhaize voor de overgrote meerderheid van de vestigingen. Die Belgische franchisers hebben binnen de formule bovendien veel meer vrijheid op het gebied van assortiment en winkelinrichting. Nou kan het
natuurlijk zo zijn, dat de teugels in België worden aangehaald, maar onder het motto ‘Samen staan wij sterk’ kan het grotere ondernemerscollectief ook een stevigere vuist maken richting Zaandam.

2. Meer inkoopmacht Ahold en Delhaize

Met een marktaandeel van 35 procent in Nederland en 22 procent in België ontstaat een blok dat introducties kan maken of breken. Welke fabrikant kan het zich veroorloven geen zaken te doen met de nieuwe gigant? Daarmee is Ahold-Delhaize in een positie om scherpere inkoopvoorwaarden te bedingen om zo de concurrentie een draai om de oren te geven. Of dit potentieel tot een nieuwe prijzenslag kan leiden, is zuivere speculatie. Maar in Zaandam zou men gek zijn als er niet ten minste de nodige plaagstootjes worden uitgedeeld richting de Nederlandse rivalen.

3. Nieuw assortiment

Het cliché van de bourgondische Belg en de calvinistische Nederlander klopt op supermarktgebied wel een beetje. Delhaize beschikt per assortimentsgroep over meer keuze, onder meer door luxere varianten op het basisassortiment. Albert Heijn zal het huidige strakke en winstgevende concept in Nederland niet helemaal op de schop gaan nemen, maar de connecties van Delhaize bieden wel de mogelijkheid hier en daar specialiteiten toe te voegen. Zeker rond de feestdagen. Daarmee kan AH het onderscheid met de concurrentie in Nederland verder vergroten.

Ahold-Delhaize_Foto_02.jpgFrans Muller (ceo Delhaize), Mats Jansson (president-commissaris) en Dick Boer (ceo Ahold) gaan de top van het nieuwe concern vormen.

4. Meer investeringsruimte

Albert Heijn is aanzienlijk efficiënter in zijn operatie dan Delhaize. De omzet per werknemer ligt zo’n €70.000 hoger (€260.000 versus €190.000). Dat grote verschil wordt deels verklaard door wetgeving, zoals blijkt uit een onderzoek van de Belgische overheid uit 2012 naar de oorzaak van grensoverschrijdende prijsverschillen. Zo is het in België lastiger goedkope scholieren in te zetten in de supermarkt. De nieuwe combinatie zal echter zonder meer Nederlandse efficiency proberen door te voeren in België, die direct geld oplevert. Bij de aankondiging van de fusie werd al gesproken van jaarlijkse synergievoordelen door de fusie van €500 miljoen, waarvan de eerste 40 procent al in het eerste jaar. Daarmee krijgt de nieuwe combinatie tussen Ahold en Delhaize meer armslag om te investeren. Of dat ook daadwerkelijk gebeurt, is op dit moment niet duidelijk. Maar als Albert Heijn in Nederland ambitieuze plannen heeft, bijvoorbeeld met AH to go, is daar een goedgevulde schatkist voor beschikbaar.

Benelux Foodretail Congres

Distrifood en Foodmagazine presenteren voor de eerste keer het Benelux Foodretail Congres op dinsdag 13 september 2016. Ontmoet uw Belgische en Nederlandse foodretail collega’s en spar met de experts uit de branche. Ontdek de eigenheid van de Nederlandse en Belgische foodretail branche en ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en kom erachter waar uw kansen liggen. Leer alles over de laatste harde en zachte feiten van de fusiegroep Ahold & Delhaize. Laat u ook inspireren door de praktijkcases van bedrijven die u voor zijn gegaan.

Inschrijven kan hier >>>

5. Versterking Bol.com

Bol.com is de grootste online speler van Nederland en levert via partner Docdata zijn producten al in België. Waar Nederland al massaal is gevallen voor online shoppen op het gebied van non-food, loopt België nog achter. Door de fusie tussen Ahold en Delhaize ontstaan er extra mogelijkheden om met Bol.com de Belgische online markt verder aan te jagen. Delhaize is al sterk in click & collect van levensmiddelen, dus samenwerking ligt voor de hand. Een sterker Bol.com kan ook in Nederland een steviger vuist maken.

6. Focus op eigen land

Albert Heijn begon enkele jaren geleden met expansie naar België. Door de fusie met Delhaize is het maar de vraag of deze strategie een vervolg krijgt. Voorlopig neemt het aantal winkels op last van de mededingingsautoriteit af. Het is ook de vraag wat Ahold-Delhaize kan winnen bij de situatie waarin Delhaize-supermarkten moeten concurreren met die van Albert Heijn. Zeker omdat de AH’s in België met hun lage prijzen voor druk zorgen op het rendement van Delhaize.Stoppen met de AH-formule in België lijkt voor de hand te liggen. Dat zou voor AH ook om een andere reden goed zijn. Het bedrijf krijgt de handen vrij om zich geheel te concentreren op de Nederlandse markt. De komst van Delhaize naar Nederland lijkt onwaarschijnlijk.

Ahold-Delhaize_Foto_04

Albert Heijn zou met luxe assortiment kunnen profiteren van Delhaize-kennis

7. Sterker in strijd met discounters

Ahold-Delhaize mag dan als combinatie weer serieus meespelen op het wereldpodium, een plek in de mondiale toptien zit er nog niet in. Op die ranglijst staan de Schwarz Gruppe (Lidl, Kaufland) met ruim €100 miljard omzet, en Aldi (Nord en Süd) met bijna €90 miljard wel op een hoge positie. Beide bedrijven zijn sterk in zowel Nederland als België. Gezamenlijk moet het Ahold-Delhaize straks beter lukken tegenspel te bieden aan de discounters. Zoals serviceketens in Duitsland de laatste jaren weer terrein winnen op de prijsvechters. De marktmacht kan onder meer worden gebruikt voor meer onderscheidend assortiment en lagere prijzen.

8. Meer in het vizier actiegroepen

Vakbonden, actiegroepen en activistische aandeelhouders richten hun vizier graag op de grootste partij. Als het sterkste schaap over de dam is, volgt de rest van de markt meestal vanzelf. Een groep als Wakker Dier neemt Albert Heijn dan ook regelmatig op de korrel. De nieuwe combinatie heeft de druk van buitenaf al gevoeld bij de voorgenomen fusiebonussen voor het topmanagement. Na verzet zijn die geschrapt. Ook kijken vakbonden in België met argusogen naar de verschillen in personeelskosten tussen Nederland en België. Onder het motto ‘Hoge bomen vangen veel wind’ zal Ahold-Delhaize de nodige stormen moeten doorstaan.

9. Grotere denktank

Door de fusie tussen Ahold en Delhaize komen bedrijven uit twee landen samen en daarmee ook het management. Hoewel altijd het risico bestaat dat cultuurverschillen voor problemen zorgen, wordt er ook een enorme hoeveelheid retailkennisgebundeld. Er ontstaat een enorme denktank die ervaringen uit verschillende markten kan delen en zo de innovatie kan aanjagen. Of dit nu voor de online aanpak geldt, marketing of winkelconcepten. Van elkaar leren, betekent profiteren. En daarmee kan in het geval van AH de voorsprong op de concurrentie vergroten of, in het geval van Delhaize het gat met Colruyt verkleinen. 

Reageer op dit artikel