artikel

Achtergrond: Albert Heijn supermarktcoaches

Formules 1766

Achtergrond: Albert Heijn supermarktcoaches

AMSTERDAM – De supermarktcoach bij Albert Heijn heeft alleen zin als het een echte baan wordt. Dat stelt Bart Weber, assistent-supermarktmanager van AH Land van Cocagneplein, een van de drie pilotstores.

De afgelopen maanden zijn bij drie Albert Heijn-vestigingen tien supermarktcoaches opgeleid. Deze jonge medewerkers hebben uitgebreid voorlichting gegeven aan 530 vmbo-scholieren over gezonde voeding. In de hoop dat het resulteert in een gedragsverandering onder de jongeren.
Assistent-supermarktmanager Bart Weber, van AH Land van Cocagneplein, is enthousiast over het initiatief en zag in de eerste dagen nadat de coaches hun sessies hadden gehouden duidelijk een ander aankoopgedrag onder de vmbo-scholieren van het nabijgelegen Montessori-college.

Meer water
‘Er gingen echt meer waters over de kassabanden en minder snacks. Overduidelijk hebben de tips en informatierondes aan de scholieren zin gehad’, aldus Weber. Hij plaatst die ook kanttekeningen. ‘Het gezondere snacken was een kortstondig gebeuren. We zijn nu een paar weken verder, de coaches hebben hun oude werkzaamheden weer opgepakt en zover ik het kan beoordelen is het aankoopgedrag onder de scholieren weer als vanouds’, zegt Weber.

Fotopersbureau Dijkstra

Fotopersbureau Dijkstra

Structureel bezighouden
Hij geeft het nieuwe fenomeen supermarktcoach alleen kans van slagen wanneer de nieuwe taken formeel in de functieprofielen worden opgenomen. ‘Effect is er alleen wanneer ik mensen er op kan selecteren die er ook echt uren in kunnen steken. Er zullen dus medewerkers in dienst moeten komen die zich hier structureel mee bezig houden. Nu gaat iedereen weer over tot de orde van de dag.’

Pistoletje in plaats van frikandelbroodje
Eén van de medewerkers die in zijn vestiging is opgeleid is de enthousiaste Marjam Akhtar (20). Zij heeft de scholieren in verschillende sessies bijvoorbeeld uitgelegd dat een bruin pistoletje echt beter is dan een frikandelbroodje en ze heeft de jonge leerlingen verteld dat energydranken boordevol suiker zitten en dat water een veel beter alternatief is.

Meer interactie
AH wil liever niet dat de jonge supermarktcoaches hierover zelf de pers te woord staan en verwijst naar de filiaalmanagers. Bart Weber: ‘Marjam deed het coachingswerk op een overtuigende manier. Ze werkt veel achter de kassa en wordt sinds de sessies vaak herkend. Hierdoor is er ook meer interactie tussen haar en de klanten ontstaan. Een bijkomend voordeel.’ AH Land van Cocagneplein, was met de vestigingen aan de Kinkerstraat en het Belgiëplein, een van de drie pilotstores.

Fotopersbureau Dijkstra

Fotopersbureau Dijkstra

Samenwerken met de Vrije Universiteit
Er is door AH samenwerking gezocht met de Vrije Universiteit (VU). Er zijn 27 workshops geweest, bestaande uit een rondleiding van de scholieren door de coaches, een quiz over gezond eten en drinken, het samenstellen van een gezonde lunch en het kiezen van gezonde tussendoortjes. Er is bewust gekozen voor de wat jonge, hippere medewerkers als coaches, omdat zij een mooi rolmodel kunnen zijn. ‘In twee sessies met een voedingskundige, psycholoog en een jongerencommunicatiebureau hebben we de workshop ontwikkeld’, legt onderzoeker Coosje Dijkstra van de VU uit. ‘De coaches zijn daarna door het jongerencommunicatiebureau getraind. We hebben hier voor gekozen zodat de coaches onafhankelijk van AH opgeleid konden worden.’

Cijfers vergelijken
De effecten worden op dit moment gemeten door de VU. De verkoopcijfers van de top-10 van ongezonde producten op aankoopdata vóór de komst van de coaches wordt vergeleken met de omzetten nadat de coaches hun werk hebben gedaan.

Reageer op dit artikel