artikel

Interview: Zeven vragen aan Jan Brouwer

Formules

UTRECHT – Plus maakte onlangs de complete resultaten over 2015 bekend. Distrifood stelde aan topman Jan Brouwer zeven vragen over de resultaten en het perspectief van de formule. ‘Mijn doel is om Plus in de hoogste versnelling te brengen.’

Interview: Zeven vragen aan Jan Brouwer

Vraag 1: Plus heeft op een omzet van €2,23 miljard een bedrijfsresultaat van €59 miljoen behaald. Dat is 2,65 procent van de omzet. Bent u daar tevreden over?
Jan Brouwer: ‘Ik zou er niet tevreden over zijn als Plus een filiaalbedrijf was. Maar Plus is een coöperatie van zelfstandig ondernemers. Voor een eerlijke vergelijking van het bedrijfsresultaat moet je bij het resultaat van Plus alle resultaten van de ondernemers erbij optellen. En dan ben ik heel tevreden over het bedrijfsresultaat.’

Vraag 2: De gemiddelde omzet van een Plus-supermarkt is €161.500. Is dat voldoende voor een goede winstgevende exploitatie?
‘Een Plus-supermarkt met die omzet is al heel profijtelijk. Vergis je niet: marge en rendement zijn de afgelopen jaren, dankzij de commerciële strategie en de omzetstijging als gevolg daarvan, aanzienlijk verbeterd. De gemiddelde marge van de ondernemers is de afgelopen jaren met 0,9 procent gestegen en het rendement is nominaal, dus in euro’s, met 54 procent gegroeid.’

Vraag 3: U keert de ondernemers over 2015 een extra bonus uit van 0,3 procent. Is dat dan echt nodig?
‘Het systeem bij Plus is dusdanig dat bonussen en andere fabrikantenbijdragen niet onmiddellijk in het conditiestelsel kunnen worden verwerkt. Dat gebeurt dus achteraf. Dat is hier dus gebeurd. En die 0,3 procent heeft simpelweg te maken met de goede prestaties van Plus. Bij een coöperatie als Plus profiteren daar de ondernemers van. In onze situatie gaat 90 procent van het operationele resultaat naar de ondernemers.’

Ton Kastermans

Jan Brouwer: ‘Ook dit jaar groeien we harder dan de markt.’ Foto: Ton Kastermans

Vraag 4: Verwacht u dit jaar het groeitempo van de omzet te kunnen vasthouden?
‘We zullen dit jaar lager uitkomen. Op de eerste plaats omdat 2016 geen 53e week heeft. Op de tweede plaats omdat we dit jaar geen zeven C1000’s en een Coop-ondernemer hebben die de overstap naar Plus maken. Daarnaast is het de vraag of we dit jaar 40 Plus-winkels naar Briljant kunnen ombouwen. We naderen zo langzamerhand de staart van de winkels die nog om moeten en dan zijn we voor het ombouwtempo mede afhankelijk van vastgoedissues, als relocaties of uitbreidingsplannen. Ik ben er van overtuigd dat onze groei nog wel hoger dan die van de markt zal zijn.’

Vraag 5: Waar is die overtuiging op gebaseerd?
‘Ik zie drie pijlers. We gaan door met het verder aanscherpen van de commerciële koers, we hebben nog 70 winkels te gaan voor de ombouw naar Briljant en we kunnen online nog een flinke stap maken. Het gaat in alle gevallen dus ook om autonome groei.’

Vraag 6: Kijkt u voor het versterken van Plus ook naar de mogelijkheden van een overname of fusie met bijvoorbeeld Coop en Emté?
‘Dat is op dit moment niet aan de orde. We hebben onze eigen groeistrategie en daar gaan we mee door. Mijn doel is om Plus in de hoogste versnelling te brengen en het omzetpotentieel te benutten dat er nog is en dat kan zonder fusie of samenwerking. Er is op afzienbare termijn geen noodzaak voor die opties.’

Vraag 7: Raakt Plus bij dat commerciële beleid niet verslaafd aan acties?
‘Plus ontwikkelt zich op zijn eigen wijze. Het is wel zo dat de prijsperceptie jarenlang de achilleshiel van de formule is geweest. Op dat front maken we nu een inhaalslag.’

Het volledige interview met Jan Brouwer is te lezen in Distrifood nummer 11 van 2016 op pagina’s 8 en 9 (online te lezen voor abonnees)

Reageer op dit artikel