artikel

Vergrijzing en kabinetsplan uitgelezen kans voor Spar

Formules

DIEPENHEIM – Vijf jaar nadat hij als Spar-ondernemer van start ging, is Albert-Jan Kleis gekozen tot voorzitter van de Spar detaillistencoöperatie. Hij is de opvolger van Eric Albers, die vrijwillig een stapje terugdeed. Kleis ziet voor Spar voldoende mogelijkheden voor groei. Demografische ontwikkelingen en de kabinetsplannen spelen de formule in de kaart. ‘Steeds meer ouderen, die steeds meer thuis moeten blijven wonen. Dat biedt kansen voor Spar. Het vraagt om flexibiliteit en er is geen ondernemer zo flexibel als een Spar-ondernemer.

Vergrijzing en kabinetsplan uitgelezen kans voor Spar

Spar een stoffig en 
oubollig imago? Albert-Jan Kleis kan er weinig mee. Spar is moderner dan menigeen denkt. Tijdens de foto-
opnamen loopt hij door zijn winkel. Hij wijst op de sinaas-
appelpers. Die vind je in veel andere supermarkten niet. Kleis heeft het apparaat al een paar jaar en tot volle tevredenheid. Met name op zondagen, als kunstdorp Diepenheim met zijn diverse galerieën door veel toeristen wordt bezocht, bewijst het apparaat goede diensten. ‘Weet je wat nou zo aardig is. Er komen mensen uit Goor (4 km verderop, red.) om bij ons het vers geperste sinaasappelsap te kopen. Waarom? Omdat ze het hier lekkerder vinden. Vraag me niet waarom dat zo is, maar ze zeggen het.’ Ander voorbeeld. ‘We hadden onlangs op onze facebookpagina gezet dat onze zaterdaghulp ondanks zijn verjaardag op zaterdag werkte. Dat leverde gelijk zo’n tweehonderd likes op, er werd over gesproken. Dat werkt beter dan het tweede kopje koffie gratis.’

Oude foto
Kleis (53) zit al 40 jaar in het vak. De nieuwe voorzitter van het ondernemersbestuur heeft nog een oude foto uit Distrifood waarin hij als jonge SRV’er is te zien. Daarna volgde een periode van zeventien jaar in de buitendienst van Unigro en opvolger Laurus. Zes jaar geleden bouwde hij als buitendienstman de – toenmalige – Golff om naar Spar, die de zaak had overgenomen. Hij kende dus de cijfers en kreeg de mogelijkheid als ondernemer aan de slag te gaan. Uiteindelijk besloot hij de sprong te wagen. Hij heeft er geen seconde spijt van. ‘De eerste twee jaar ging de omzet met dubbele cijfers 
omhoog, daarna haalden we twee jaar een goede plus. Voor dit jaar had ik de omzetgroei op nul begroot en dat komt ook aardig uit.’

Omzetgroei op nul?
‘Dat komt omdat sinds dit jaar alle supermarkten in de gemeente Hof van Twente hun deuren op zondag mogen openen. Dat maakt nogal uit, want tot dit jaar waren wij de enige.’

Groeit de omzet van de Spar-formule nog wel?
‘Spar heeft het net zo moeilijk als de rest. Wij hebben moeite de marktgroei te volgen, maar ten opzichte van een paar jaar geleden is de situatie verbeterd. Het ‘gat’ ten opzichte van de marktgroei is aanmerkelijk verkleind.’

U zit al vier jaar in het bestuur van de Spar-detaillistencoöperatie. Vindt u dat bestuurswerk leuk of belangrijk?
‘Ik ben er destijds ingestapt omdat ik graag op de hoogte wil blijven van alle ontwikkelingen. In de buitendienst hoor je altijd wel wat er speelt en waar het speelt, als zelfstandig ondernemer was ik vooral bezig met de eigen winkel en hoorde en zag ik veel minder. Dat vond ik vervelend.’

U bent nu voorzitter geworden van een ondernemersclub met steeds minder leden, steeds minder winkels en steeds minder omzet…
‘Ik ben voorzitter van een club met steeds meer financieel gezondere ondernemers en een aanwas van winkels in binnensteden en universiteiten en andere plekken waar veel passanten komen.’

Moet daar de komende jaren de groei van Spar vandaan komen?
‘We hebben diverse pijlen op onze boog. Kijk bijvoorbeeld eens naar de maatschappelijke ontwikkeling. Er komen steeds meer oudere mensen en het kabinet wil dat die mensen langer thuis blijven wonen. Dat biedt kansen voor Spar. Het vraagt om flexibiliteit en er is geen ondernemer in zijn marktgebied zo flexibel als een Spar-ondernemer.

Daarnaast verwacht ik dat we nog zullen groeien door aanwas van winkels die bij andere formules buiten de boot vallen omdat de ondergrens voor de omzet omhoog schuift. Ik denk dat we op die 
manier met enige tientallen winkels kunnen uitbreiden. €80.000 omzet is bij veel formules onvoldoende om een goede boterham mee te verdienen. Maar bij Spar kan dat uitstekend. Met minder omzet trouwens ook. Menig Spar-ondernemer 
verdient meer dan een C1000-collega.’

Welke agenda heeft u de komende jaren als voorzitter?
‘Er zijn een paar zaken die goed moeten worden geregeld. Dat zijn bijvoorbeeld de afspraken over de verdeling van de marge en het conditiestelsel. Niet alleen de 
omzet staat onder druk, dat geldt ook voor de marge. Daarin wijkt Spar overigens niet af van de grotere organisaties. Maar we moeten er als ondernemersbestuur natuurlijk voor zorgen dat de koek tussen groothandel en sondernemers goed wordt verdeeld. De Spar-holding heeft daar net zo goed belang bij. 
Zij zijn ook gebaat bij ondernemers die dankzij een gezonde exploitatie in staat zijn elke zeven jaar te investeren in hun winkel.’

Dat is de operationele kant van het dagelijkse bestuurswerk. Maar waar moet Spar in uw visie in 2020 staan?
‘Wij moeten de dingen die we doen vooral goed doen. We hebben in een aantal dingen een voorsprong op de rest. Wij kennen onze klanten, vaak ook nog bij naam en klanten kennen ons. Hier in Diepenheim 
komen ze boodschappen doen bij Albert-Jan. En wij zijn aanspreekbaar voor onze klanten. Noem mij een AH-ondernemer die aanspreekbaar is voor zijn klanten. Dat voordeel moet vervolgens 
gekoppeld zijn aan een goede basis. Ik ben van mening dat we bij Spar nu zo’n 90 procent van de 
basis op orde hebben. De bereikbaarheid van de winkel, de netheid in de winkel, het assortiment. Maar het moet 100 procent worden. Daarvoor is het nodig dat we als 
ondernemers ook wat sneller bereid zijn vernieuwingen te accepteren. Niet voortdurend bij vernieuwingen als eerste naar de kosten kijken. Wat minder conservatisme.’

Hoe nadelig is het dat Spar een duur imago heeft?
‘Ik denk dat die prijsperceptie een gegeven is. Als wij hier de actieprijslijn van C1000 zouden invoeren, zouden we waarschijnlijk nog als duur worden ervaren. Ik denk ook niet dat klanten die hier komen het idee hebben dat ze in een dure winkel boodschappen doen. Het prijsimago is geen probleem, zolang je de andere zaken maar goed op orde hebt.’

Kan Spar mee met foodverkoop via internet?
‘In mijn eigen winkel is al 7 procent van de omzet afkomstig van online. Dat is mede te danken aan het feit dat wij alle kinderdagverblijven in de wijde regio als klant hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ik over een paar jaar 15 procent van mijn omzet online haal. Je moet de mogelijkheden ook zelf creëren. In Diepenheim zijn er bijvoorbeeld mensen die er alleen in het weekend wonen. Wij laten die mensen weten dat ze bij ons gewoon in de auto zittend de boodschappen via Spar online kunnen bestellen.

En wat dacht je van de maaltijdenservice? We hebben een test gedaan met het thuisbezorgen van maaltijden. Die is zo positief verlopen dat Spar de service vanaf 
januari landelijk gaan uitrollen. We hebben straks 220 maaltijden die we onze klanten online kunnen aanbieden. In het licht van de vergrijzing is dat een uitstekende ontwikkeling. E-commerce is voor een kleine speler als Spar geen bedreiging. Ik zie het juist als een uitgelezen kans.’

Reageer op dit artikel