artikel

We weten nu hoe sterk C1000 was

Formules

We weten nu hoe sterk C1000 was

TER APEL – Gert van der Haar boerde als C1000 heel goed in het Groningse Ter Apel. Jumbo moest de winkel echter van de NMa van de hand doen. De C1000-ondernemer kwam bij Coop. En dat heeft hij geweten. ‘Wat we ook probeerden, mijn oude klanten gaan nog steeds naar C1000.

Gert van der Haar (52) is van oorsprong slager. Het is nog steeds zijn liefde en passie, hoewel hij nu supermarktondernemer is. Als slager maakte hij carrière bij C1000 Storms in Zwolle. Zeven jaar geleden begon het echter te kriebelen. Hij wilde een eigen zaak. Om te kijken of hij als ondernemer uit het juiste hout was gesneden, werd Van der Haar in Amersfoort getest. En ja, hij bleek geschikt te zijn. Uit de tests kwam zelfs naar voren dat hij héél goed problemen kan oplossen. Begin 2008 kreeg hij het C1000-filiaal in Ter Apel, in de zuidoostelijke punt van Groningen aangeboden. In april 2008 kreeg hij de sleutel.

Waarom heeft u ja gezegd tegen dat C1000-filiaal in Ter Apel?
‘Het was een ronduit slechtlopend filiaal. Ik wist zeker dat ik dit weer aan de gang kon krijgen door de basics voor elkaar te hebben. Daarbij kwam dat Ter Apel een typisch C1000-publiek heeft. Het gemiddelde inkomen ligt hier op 70 procent voor wat in Nederland gebruikelijk is en er zijn nog veel grote gezinnen. De mensen moeten ook niks hebben van allerlei liflafjes. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Dat is de mentaliteit hier én van C1000.’

Ter Apel had toen al een Jumbo, een Lidl en een Aldi. Hoe heeft u C1000 aan de praat gekregen?
‘Door gewoon te doen. En er voor te zorgen dat de meest basale dingen voor elkaar waren. Geen out-of-stock bijvoorbeeld in acties. Het eerste jaar in Ter Apel zaten we al op een index van 110. Het jaar erop alweer 110. Uiteindelijk zaten we op een weekomzet van ruim €190.000. Daar was voor ons goed mee rond te komen. Ik ben van huis uit slager. In dat vak ligt nog wel mijn passie. We hadden veel aandacht gegeven aan de vleesafdeling. De paar jaar dat we deze winkel als C1000 
opbouwden, gaf me vertrouwen voor de toekomst. We doen deze winkel met zijn vieren. Mijn vrouw Wil en onze zonen Danny en Tom zitten er ook in. Zij willen een keer deze winkel overnemen of we 
nemen er een tweede bij.’

Toen gooide Van Eerd roet in het eten door C1000 te kopen?
‘Dat er een overname aan zat te 
komen, stond als een paal boven water. Alleen dat het Jumbo werd, was een verrassing. Hoewel die franchisers kende, stond Jumbo niet bekend als een ondernemersformule. Aangezien ons werd beloofd dat C1000 naast Jumbo zou blijven bestaan, had ik de stille hoop dat wij als sterkste in ons marktgebied zouden blijven bestaan. Maar Van Eerd besloot om met één formule door te gaan. Toen dook voor ons het probleem op dat wij in een NMa-gebied zaten. Ter Apel had al een Jumbo. En twee Jumbo’s in een plaats met 9000 inwoners kon niet. Onze winkel moest weg.’

Dat betekende een formulewisseling?
‘Op een dag kreeg ik een telefoontje uit Velp. ‘U moet Coop worden’, was de mededeling. Ik weet nog hoe ik antwoordde: ‘Nee, bedankt. Wij worden geen Coop, want die formule past niet in Ter Apel. Het is een mooie, sociale formule, maar in mijn ogen minder geschikt in een sterk concurrerend marktgebied met lage inkomens.’

Waarom bent u toch overstag gegaan en Coop geworden?
‘Een andere keus was er niet. Welke ondernemersformule past wel in dit gebied? Plus? Nee, die hoort niet in Ter Apel. En Albert Heijn al helemaal niet. Ik ben met Jans Eissing van Coop langs verscheidene Coops gereden. De jongste generatie zag er in mijn ogen best wel goed uit en de omgang met mensen gaf mij een goed gevoel. Toen ik de 
exploitatieopzet zag, kon ik daar geen speld tussen krijgen. Coop ging uit van een omzetval van 15 procent. Dat maakte weinig uit, want door een heel andere kosten- en margestructuur zou er onder de streep net zoveel overblijven. Daar kon ik mee leven. In oktober 2012 was ik de tweede van de 52 C1000’s die naar Coop gingen.’

Verder als Coop in Ter Apel?
‘Je moet wat als je nog niet wilt stoppen. Ik heb stiekem geprobeerd zo veel mogelijk C1000-elementen intact te houden. Sommige actiekoppen en koelingen heb ik hergebruikt. En ook de agf-afdeling is die van een C1000 Rood. De vleesafdeling heb ik zo veel mogelijk 
ingericht op de manier zoals ik dat zelf wilde. Het mocht allemaal niet baten, de echte C1000-klanten kunnen nog niet wennen aan Coop. Het zit de mensen hier tussen de oren dat Coop duur is. En dat krijgen wij er niet uit, terwijl wij de speciale C1000-prijslijn voeren. We maakten als Coop geen omzetval van 
15 procent; onze omzet zakte op een 
gegeven moment met 45 procent. We hebben afscheid moeten nemen van 25 medewerkers, één van hen werkte hier al langer dan dertig jaar. Dat heeft veel pijn gedaan.’

Waar gaan klanten nu naar toe?
‘Ik denk dat Lidl veel garen spint en Jumbo een beetje bij deze 
situatie. Maar er zijn ook heel wat klanten die uitwijken naar andere C1000’s. Binnen een straal van 
15 kilometer zijn er nog drie. Het is klanten niet tussen de oren te krijgen dat onze Coop net zo goedkoop als C1000 is en er zeker niet voor 
onder doet. En het helpt natuurlijk ook niet dat in Ter Apel nog steeds C1000-folders worden verspreid.’

Hoe lang houdt u dit nog vol?
‘We hebben een goed jaar met verlies gedraaid. Vooral in het begin heb ik vaak gedacht: waren we nog maar C1000. We stonden daar als ondernemers toen niet bij stil, maar wij weten nu pas hoe sterk de C1000-formule was. We hebben in december met Coop de onderkant van het ondernemersverhaal financieel dichtgetimmerd. We kunnen zonder verlies verder en geven het even de tijd om weer op te krabbelen. Geen kwaad woord over de Coop-organisatie, want ze denken op alle vlakken met je mee. Ik heb me voorgenomen dat we ons als Coop Van der Haar gaan profileren met vlees. Het omzetaandeel vlees bedraagt 12 procent en daarmee hebben we de beste vleesafdeling van Coop.  Maar laat ik het zo zeggen: we zijn er nog, maar hebben te maken met een nieuwe realiteit. We hebben eigenlijk afgelopen jaar een 
gigantische prestatie neergezet door te overleven. Maar het in mijn ogen lieve, sociale Coop moet toch nog heel wat leren om te vechten in een hard marktgebied.’

De slag om Ter Apel

Het bijna 9000 inwoners tellende Ter Apel ligt in de meest zuidoostelijke hoek van Groningen, tegen de grens met Drenthe en Duitsland. De plaats telt vier supermarkten: Aldi, Coop (ex-c1000), Jumbo en Lidl.

Reageer op dit artikel