artikel

Lidl gaat bewust-vinkje gebruiken

Formules

Lidl gaat bewust-vinkje gebruiken

HUIZEN – Lidl begint deze maand met het gebruiken van het Ik kies bewust-vinkje.

Nadien verschijnt het Vinkje gefaseerd op steeds meer producten, zo meldt de stichting  Ik Kies Bewust. De stichting noemt de toetreding van Lidl ‘een boost voor het keurmerk’. Op dit moment hebben honderd bedrijven in de voedingssector gezamenlijk ruim 6.500 producten met het Vinkje in hun assortiment. Daarnaast bieden foodservice- en cateringbedrijven duizenden maaltijden met het keurmerk. Alle maaltijden en producten voldoen aan criteria voor suiker, vet, zout en calorieën. Die zijn opgesteld door onafhankelijke wetenschappers.

Twee kleuren

Het Vinkje is er in twee kleuren: de groene cirkel staat op gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Een voorbeeld daarvan is volkorenbrood met minder zout en meer vezels. De blauwe cirkel is terug te vinden op betere producten van buiten de Schijf van Vijf. Een voorbeeld is frisdrank met minder suiker. In het voorjaar van 2013 is het Vinkje officieel geaccepteerd in Europa en heeft minister Edith Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) het keurmerk erkend als het nationale voedselkeuzelogo. Het Voedingscentrum ondersteunt het Vinkje.

Reageer op dit artikel