artikel

Achtergrond: Hoe Superdirect.com werkt

Formules

Achtergrond: Hoe Superdirect.com werkt

EINDHOVEN/GORINCHEM – Begint in Eindhoven de revolutie die webwinkels definitief onverslaanbaar maakt, ook in food? Het volautomatische pick-uppoint van Superdirect.com belooft goedkopere afgifte. ‘Onze onbemande oplossing is veel efficiënter dan thuisbezorging of de afhaalpunten van anderen.

Een donkerblauwe Volvo XC90 draait het terrein op en stopt schuin voor een van de 
afhaalloketten. De bestuurder – zonnebril op het hoofd, het jasje uit – loopt met zijn telefoon in de hand naar de deur en houdt het toestel voor iets. Even wachten, een deuntje fluiten met de handen in de zakken, binnen 50 seconden gaat het luik open en rolt er een doos uit. Doos achterin, dan nog even foto’s maken. Ongetwijfeld voor Twitter: ‘Kijk eens wat voor cools ik nu weer heb gedaan.’

Testklanten
De man is één van de 350 testklanten (medewerkers van betrokken bedrijven) die sinds juni proefdraaien met het pick-uppoint van Superdirect.com in Eindhoven, niet ver van Eindhoven Airport. Het gebouw is een schoenendoos van 35 meter lang met zeven luiken. Aan het einde zit er nog een achtste loket, alleen voor retourzendingen van pakketdienst DPD. Dat staat los van de geconditioneerde opslag van de dozen met boodschappen van Superdirect.

 

Geen kluisjes

Een onbemand pick-uppoint, dat niet op basis van kluisjes werkt. Hoe ziet dat er van binnen uit? Dat mogen we niet bekijken, want dat is het geheim van de smid, zegt Henk Niemansverdriet, die samen met Peter Pompen Superdirect oprichtte. Pompen is een ondernemer in 
automatisering, was eigenaar van maatpakkenwebwinkel Companysuit. Niemansverdriet vertrok twee jaar geleden als algemeen directeur bij The Greenery, na een conflict in de top van deze agf-reus.

Geautomatiseerd magazijn
Toch valt het wel te raden hoe het van binnen werkt. Wie wel eens een geautomatiseerd magazijn heeft 
gezien, weet genoeg. Stellingen van boven tot onder en een kraanplateau (‘miniload’) dat door het smalle gangpad racet, niet alleen in de lengte maar ook in de hoogte. Aangekomen bij de juiste positie schuift de doos op de kraan, die razendsnel richting het juiste loket gaat.

Dozen
Superdirect werkt met twee dozen voor houdbaar en gekoeld, en een doos waarin een diepvriestas zit. In het automatische magazijn liggen drie temperatuurzones achter elkaar. De klant bestelt voor 22.00 uur en kan vanaf 
10.00 uur de volgende ochtend zijn boodschappen ophalen. Betalen gebeurt vooraf. De klant krijgt een QR-code toegezonden op zijn smartphone. Die houdt hij voor de camera bij het loket, waarna zijn dozen komen.

Hollander
Die dozen (en de diepvriestassen) worden ’s nachts 
ingepakt in Barendrecht bij agf-specialist Hollander. Hollander runt ook het verscentrum van Plus. Dat 
inpakken gebeurt nog handmatig, automatisering van het orderpicken is nog niet in zicht, zegt Niemansverdriet. Hollander rijdt bij aanvang dagelijks naar de 
afhaalpunten, maar het is de bedoeling om later naar twee aflevermomenten per dag te gaan. Het assortiment telt bij aanvang 7000 stuks. Het prijsniveau ‘ligt niet hoger dan bij de marktleider. En wij zullen echt nooit extra kosten in rekening brengen voor dozen of het afhalen op bepaalde uren’, belooft Niemansverdriet.

Winnend concept
De ondernemers denken het winnende concept in handen te hebben. ‘Ons pick-uppoint is efficiënter dan alle andere. We werken onbemand en gebruiken erg weinig ruimte. De ‘doos’ staat op 200 vierkante meter grond. En we kunnen op veel plaatsen terecht, dit is duidelijk geen winkel, dus is een retailvergunning niet nodig.’ Bij het 
afhaalpunt wordt niet afgerekend. Er staat geen personeel en het heeft geen etalagefunctie.

Kosten pick-up-point
Volgens geruchten zouden de kosten van het pick-up- point zo’n €200.000 bedragen. Niemansverdriet ontkent dat niet. ‘Het zou best kunnen. Onze partner Viscon bouwt het magazijnsysteem, wij niet.’ In zes weken tijd kan een PUP zijn neergezet. In een centrale wordt het pick-uppoint op afstand in de gaten gehouden. Mocht zich een probleem voordoen, dan is er binnen vijf minuten iemand in de buurt. Superdirect heeft in Eindhoven drie in de buurt wonende vutters die om beurten oproepbaar zijn bij incidenten.

 

Vooraanmelding

Het pick-uppoint is razendsnel. Na het scannen van de QR-code staan de dozen binnen een 
minuut buiten. Binnen anderhalve minuut is een klant van het terrein af. Bij de pick-uppoints van Albert Heijn duurt dit proces zo’n vier minuten. Dat 
beperkt de afhandelingscapaciteit tot maximaal vijftien per ‘laan’. AH kampt tijdens de spitsuren al met rijen. Als klanten binnenkort beschikken over de app van Superdirect, gaat de afhandeling nog sneller. Als de klant het afhaalpunt nadert, geeft de telefoon een seintje. 
Dozen worden dan alvast klaargezet, en het PUP meldt bij welke deur de klant terecht kan.

Vijf dagen voor de opening voeren twee technici van bouwer Viscon nog een aantal crashtests uit, waarbij ze het systeem zo veel mogelijk proberen te ontregelen. ‘We hebben wel eens zeven mensen tegelijk zich laten melden bij alle zeven loketten. Toen was iedereen binnen vijf minuten weg.

Versleveranciers
‘Peter en ik zijn vooraf vaak naar het buitenland geweest om te leren over afhaalpunten. Maar een systeem zoals dit hebben ze nog nergens’, zegt Niemansverdriet. Hij zegt het niet met branie, maar onderstreept wel dat het concept van Superdirect volstrekt nieuw is. ‘Je hoort ons niet roepen dat we de wereld gaan veroveren of dat we het tegen Albert Heijn gaan opnemen. Wij zijn helemaal niet met AH bezig, maar met ons eigen plan.’

Dat plan is in eerste instantie omarmd door de versleveranciers. ‘Die zijn niet tevreden over hoe hun producten terecht komen in de supermarkt. Via Superdirect belandt vers veel sneller bij de klant. Wij hebben de temperatuur in onze hele keten in de hand.’ En dan lachend: Als je het met vers kunt, kun je alles.’

Reageer op dit artikel