artikel

Jumbo geeft inkijk in ‘winkel van onze dromen

Formules

BREDA – Jumbo start op 27 maart naast het NAC-stadion in Breda met de Jumbo Foodmarkt. ‘De winkel van onze dromen’, zoals Colette Cloosterman-Van Eerd het ambitieuze project noemt. De directeur formule en marketing en formule-innovatiemanager Ralph Bertrand vertellen wat er op de 6000 vierkante meter gaat gebeuren.

Jumbo geeft inkijk in ‘winkel van onze dromen

Voorafgaand aan het interview is er een filmpje. Beelden van de megasupermarkt worden afgewisseld met quotes van de familie Van Eerd, de Jumbo-organisatie en de medewerkers. Allemaal met dezelfde boodschap: Breda is meer dan een supermarkt. Directeur formule en marketing Colette Cloosterman-Van Eerd: ‘Je gaat naar een supermarkt om producten te halen die je thuis zelf gaat bereiden. Dit is geen supermarkt, maar een foodmarkt. Dat betekent dat je de producten deels of compleet kunt laten bereiden in de winkel. Maaltijden kunnen bijvoorbeeld gegeten worden in het Foodmarkt Café. Het is iets wat niet eerder in Nederland is vertoond. Het is geen AH XL, het is geen Sligro, het is echt iets nieuws. Het is een droom van de familie die uitkomt.’



Wat wordt jullie grootste uitdaging?
Cloosterman-Van Eerd: ‘Geen concessies doen aan de bestaande uitgangspunten van de Jumbo-formule. De Zeven Zekerheden gelden ook hier. Het bestaande blijft. We voegen nieuwe dingen toe. We hebben onder meer nieuwe private labels ontwikkeld speciaal voor deze winkel. In vers en recepten zal er zeker een uitbreiding zijn. In totaal beginnen we met 35.000 sku’s. Ja, het is ook de bedoeling dat elementen uit dit concept straks worden geïmplementeerd in Jumbo-winkels.’

Voor een succesvolle operatie heb je veel mensen nodig.
Ralph Bertrand, formule-innovatiemanager: ‘In totaal gaan er in deze winkel 415 mensen aan de slag. Er zullen dertig tot veertig mensen koken voor de klanten. Die zullen om 08.00 uur ’s ochtends al beginnen met het bereiden van de maaltijden en dat gaat de hele dag door. Wanneer een maaltijd niet direct kan worden geconsumeerd, dan is hij binnen 3 tot 5 minuten klaar voor de klant.’



Dat wordt moeilijk concurreren op prijs.
Cloosterman-Van Eerd: ‘We gaan geen prijzen noemen, maar ons credo in deze winkel is dat de producten voor iedereen in de samenleving toegankelijk moeten zijn. We concurreren niet alleen met supermarkten, maar ook, bij wijze van spreken, met Ikea. We hebben er de hele wereld voor afgereisd om inspiratie op te doen.’

 

Waarom komt de eerste mega-Jumbo in Breda?
Cloosterman-Van Eerd: ‘Het is een aanvulling op het bestaande aanbod in deze stad en Breda is één van de meest culinaire steden van Nederland. Ook heb je voor het starten van dit soort projecten natuurlijk niet veel te kiezen. In die zin is het voor ons ook spannend en een uitdaging om te kijken hoe het gaat uitpakken. Ja, we verwachten ook klanten uit België. De winkel heeft naar verwachting een klantenbereik van 30 kilometer.’

Komen er meer Jumbo Foodmarkten dan alleen Breda?
Cloosterman-Van Eerd: ‘Dit smaakt natuurlijk naar meer. Tien, vijftien, twintig? Nee, ik ga geen verwachte aantallen noemen. Ook niet of er in Veghel een dergelijke winkel komt, al zou ik natuurlijk graag een dergelijke winkel naast de deur willen hebben.’

Heeft de winkel een kannibaliserend effect?
Bertrand: ‘De bestaande winkels in Breda hebben bewezen dat ze bestaansrecht hebben. Er zal natuurlijk altijd iets afvloeien naar deze winkel. Maar we denken dat de Foodmarkt met name aanvullend zal werken.’

Hoe is de winkel ingedeeld?
Bertrand: ‘Bij binnenkomst kom je eerst bij een counter waar koffie en sappen worden geschonken. Daarnaast zie je een Italiaanse afdeling, waar een oven staat waarin pizza’s worden bereid. Alles gaat volgens het principe ‘make it, take it, eat it’. Je kunt alleen een bolletje deeg afhalen en mee naar huis nemen, maar ook een complete pizza ter plekke eten. Alle tussenstappen zijn mogelijk. Ook maken we verse pasta’s en ravioli. Het eten van de maaltijden kan in het Foodmarkt Café. Dat staat links van de ingang, achter de Italiaanse afdeling.’

Wat is er nog meer?
Cloosterman-Van Eerd: ‘De agf-afdeling heeft een oppervlakte van 700 vierkante meter. Hier komt ook een cockpit waar vers fruit wordt gesneden en vers sap wordt geschonken. Aan de dkw-afdeling gaan we nieuwe groepen toevoegen. We hebben 550 stellingmeter dkw. De vis bij de visspecialist wordt op verschillende manieren gepresenteerd. Vis ligt hier op ijs, maar er wordt ook vis gebakken en gerookt en er is diepvriesvis. De visspecialist loopt op deze afdeling rond om de klanten te helpen. De Aziatische en Hollandse keuken staan naast elkaar. In de Hollandse keuken wordt vlees gebakken, gekookt en gegrild, maar ook aardappelen en groente bereid. Afhankelijk van het seizoen maken we ook stampotten en soepen. Bij iedere afdeling kunnen mensen zien hoe de producten worden klaargemaakt. Het gebeurt als het ware tussen de klanten.’



En brood?
Bertrand: ‘Op de broodafdeling staat een grote steenoven waarin broden worden gebakken. Bakkers gaan er aan de slag met water en meel om de klanten te laten zien hoe brood wordt gemaakt. Voor de zuivelafdeling hebben we gekozen voor een aparte segmentering. Zo presenteren we de kookzuivel apart en is de verse zuivel te vinden bij een tegelwand. Hier kunnen mensen verse zuivel laten tappen in een beker en laten voorzien van vers fruit. Ook bij de kaasafdeling doen we iets nieuws. We verkopen kaasplankjes, op maat gemaakt voor de klant. Klanten kunnen eerst proeven en zo bepalen welke kaas ze op het plankje willen hebben. Eenzelfde concept gaan we ook introduceren bij de afdeling vleeswaren. Naast dit alles komt er een chocolaterie en een plek waar men koffie kan branden. En er is een wijn- en borrelshop. Deze hebben we getest in een winkel in Amsterdam. Ook hier is net als bij de zuivel sprake van segmentering, maar dan op smaak.’

Wat merken we in de beleving?
Cloosterman-Van Eerd: ‘Alles draait om authenticiteit. Zowel in de receptuur als in de materialen die worden gebruikt. Je ziet dat we veel gebruikmaken van bakstenen aan de binnenkant en de meubels zijn gemaakt van hout. Wanneer je bij de bakker brood haalt, moet je ook het gevoel krijgen dat je bij de bakker bent en niet in de supermarkt.’

Kunnen klanten ook thuis bestellen en vervolgens afhalen?
Bertrand: ‘We gaan wel iets met bestellen doen, maar daar kunnen we op dit moment nog niets over kwijt. Dat zie je wel bij de opening van de winkel.’

Welke details willen jullie tot slot nog meer kwijt over de winkel?
Cloosterman-Van Eerd: ‘We hebben negentien kassa’s, waaronder zelf-scan. De gangpaden zijn iets breder dan in een normale supermarkt. De winkel heeft duizend parkeerplaatsen. Ook komt er een speciaal Foodmarkt-magazine. De lokale campagne zal natuurlijk groter zijn dan bij een normale Jumbo-supermarkt.’

Reageer op dit artikel