artikel

Kerstrapport 2012: ranglijst

Formules

Kerstrapport 2012: ranglijst

Bekijk hier de ranglijst van het Kerstrapport 2012.

1. Albert Heijn XL

Voor de zevende keer in acht edities eindigen de megastores van AH bovenaan. Als de XL’s komende zomer opnieuw bovenaan staan, moet er wederom een nieuwe wisselbeker worden besteld. De AH XL’s verbeteren opnieuw hun score. Dat was nodig ook, want anders was Jan Linders voorbijgestreefd. Kijken we naar de gemeten aspecten, dan valt op dat AH XL op acht van de tien onderdelen op de eerste of tweede plaats staat. Qua vriendelijkheid van het personeel doen zes concurrenten het beter. Qua prijsimago is XL een middenmoter, maar dit aspect verbetert wel. Een mooie lijst.

2. Jan Linders
We zeiden het al: als dit de Top 40 zou zijn, dan kreeg Jan Linders de titel ‘Klapper van de week’. Met uitzondering van het oordeel over de keuze in het assortiment – dat stabiel is – noteert Jan Linders op alle fronten vooruitgang. Volgens de consument heeft de formule de scherpste aanbiedingen en levert deze ook de beste kwaliteit. Dat laatste zal vooral te maken hebben met het versassortiment, waarmee de keten echt onderscheidend is. In de nieuwste winkels van Jan Linders worden op dit punt opnieuw behoorlijke slagen gemaakt.

3. Jumbo
Na de eerste plaats vorige winter en de tweede plaats deze zomer, is er dit keer de derde plaats. Een dalende trend, maar Jumbo staat wederom op het podium. Echte reden voor bezorgdheid is er dus niet. Aandachtspunten zijn er wel. Zoals? Prijs een aanbiedingen. Daar is het verval fors. Opnieuw bovendien, want in de zomer schreven we ook al dat Jumbo-klant minder happy is over de voordeelaspecten. Zouden het voormalige C1000-klanten zijn die niet bepaald gecharmeerd zijn van de Jumbo-deals in vergelijking tot bijvoorbeeld de Euroweken? Die verklaring is niet heel erg waarschijnlijk, omdat nog maar enkele C1000’s zijn verbouwd tot Jumbo. Maar mede vanwege die ombouw blijft het wel opletten, want als de C1000-klant ergens tuk op is, dna is het wel op scherpe acties.

4. Hoogvliet
Hoogvliet wisselt van positie met Nettorama. Hoogvliet is heel erg allround. De Rintje Rintsma in deze lijst. Op geen enkel van de tien gemeten aspecten behoort Hoogvliet tot de beste dire. maar overall staat Hoogvliet best hoog. Als we dan toch een puntje van kritiek zoeken, dan is dat de achteruitgang op informatie over gezonde voeding. Daar scoort Hoogvliet lager. Vers, keuze en het lagere aantal out-of-stocks verklaren de hogere posities van het ‘andere blauw’ in deze lijst.

5. Nettorama
Nettorama staat in het Zomer- en Kerstrapport bijna synoniem voor koning voordeel. De laatste jaren ging die titel slechts bij uitzondering niet naar Oosterhout. Dit keer gaat de titel naar een ander, en dat zullen ze niet leuk vinden bij Nettorama. Nettorama nam de btw-verhoging in september geheel voor eigen rekening, maar dat had de klant niet in de gaten. Die vindt dat Nettorama duurder is geworden. Wie doet het dan beter? Dat is Lidl. Bij Nettorama mogen ze wel trots zijn op het personeel. Vorige keer was er nog sprake van een daling. Die uitbrander heeft kennelijk geholpen, want de medewerkers van Nettorama behoren nu weer tot de vriendelijkst lachende in de branche.

6 Albert Heijn
Een zesde plaats voor AH. Niet slecht, maar ook geen reden om de vlag uit te hangen. Overall gezien een minimale daling in score en positie. Het prijsimago trekt wel heel licht aan. Na drie opeenvolgende dalingen op dit aspect, doet AH het hier nu weer iets beter. AH scoort 6 procent minder dan de concurrentie op prijs, in 2003 was dat 18 procent, maar in 2009 en 2010 4 procent. Opvallend is het verschil dat klanten percipiëren tussen de reguliere AH’s en de XL’s. Op alle onderdelen scoren de XL’s fors hoger. Zelfs op het onderdeel prijs, terwijl er feitelijk geen sprake van prijsverschil is. Wat voor Hoogvliet geldt, geldt ook voor AH. Op geen van de aspecten staat AH in de top 3, maar de keten behaalt toch een plek in de top van de lijst.

7 Plus
Service, daar richten ze zich in De Bilt op. Het doel dat twee à drie jaar geleden werd geformuleerd, was om eind 2012 de beste  servicesupermarkt van Nederland te zijn. Nu hanteert Plus iets andere maatstaven dan wij in het Kerstrapport, maar de  allerbeste is Plus nog niet. Forse slagen zijn er wel gemaakt, en daar gaat het uiteindelijk om. Van een mooie beker of oorkonde  kun je niet eten, van beter draaiende winkels wel. Directeur Jan Ferwerda legt voor komend jaar de focus op een snelle uitrol van de nieuwe formule. Als dat slaagt, zal Plus mogelijk stijgen in deze lijst, want na drie keer op rij zevende te zijn geweest, zal er hoop zijn op meer. Op prijs scoort Plus relatief het slechtst met een 6,7,voor het vriendelijke personeel krijgt Plus een 8,0.

8/9 Lidl
Als in Huizen het Kerstrapport op de mat valt, zullen ze speuren naar uitkomsten waar ze uniek in zijn. Nu is Foodmagazine de beroerdste niet, dus zetten we de wapenfeiten alvast op een rij. Lidl mag zich koning voordeel noemen en scoort gemiddeld het hoogst opaanbiedingen (vijfde) en lage prijzen (eerste). Er is bovendien een derde plaats op het aspect kwaliteit. Lidlklanten slaan de kwaliteit van het assortiment zelfs hoger aan dan AH-klanten dat doen. Ja, u leest het goed. Nog nooit scoorde Lidl een hogere overall score dan de gemiddelde concurrent. En nog nooit stond Lidl in de top 10. Ook de achtste plek is een record. Waarom vermelden we dit? Nou, als Lidl ergens bedreven in is, dan is het in publiciteit zoeken voor goede uitkomsten uit tests  onderzoeken. Om de winst in de categorie agf in het Versrapport van GfK en Foodmagazine kunt u als consument niet heen. Wellicht straks ook niet om de prestaties van Lidl in het Kerstrapport. Verzoekje aan de pr-afdeling in Huizen: s.v.p. ook Food-magazin als brond vermelden in de advertenties. Dan weet gelijk ook heel Nederland van het bestaan van dit vakblad.

8/9 Deen
Voor Lidl betekent de achtste plaats een voorlopig hoogtepunt. Voor Deen geldt het omgekeerde. Drie rapporten terug stonden de Noord-Hollanders nog tweede, en scheelde het een haar of de beker ging niet naar Zaandam maar naar Hoorn. Het kan verkeren. Stevige uitschieters naar beneden zijn er niet, maar op langere termijn is de trend niet goed. Deen steekt er op geen enkel onderdeel bovenuit. Alleen voor de info over gezonde voeding krijgt Deen de vijfde plek.

10 Dekamarkt
Dekamarkt staat tiende en dat is prima. Wat we in het vorige rapport al schreven, gebeurt nu opnieuw. Deka is de hoogst  geplaatste formule die op geen enkel onderdeel in de top 5 staat. We legden het destijds voor aan directeur René van Klooster  en die bevestigde ons oordeel dat Deka moet waken voor de positie van grijze muis. Er was werk aan de winkel volgens Van Klooster en die uitspraak maakt hij waar. In Santpoort- Noord staat sinds kort een gewaagde nieuwe Deka. Of het de juiste weg is moet blijken, maar er is in ieder geval dynamiek en lef. En dat heeft iedere organisatie nodig.

11 Emté
Als we de scores van Emté op langere termijn bekijken, dan staat de formule vrijwel altijd iets boven de middenmoot. Emté-klanten zijn tevreden klanten, zo blijkt opnieuw. Daar zit het probleem van Emté dan ook niet. Trouwe Emté-klanten zijn happy, alleen heeft de formule er te weinig van. Een alleraardigste formule, maar een gebrek aan merkkracht om nieuwe klanten te bereiken. We schreven er in Foodmagazine van november al over. Wat valt op in dit rapport? Emté is op bijna alle onderdelen stabiel, maar scoort wat lager op de aantrekkelijkheid van de aanbiedingen. Sligrodirecteur Koen Slippens zei er onlangs al wat over. Hij wil dat Emté minder strooit met acties of van spaaractie naar spaaractie holt. Dat creëert een rommelig en diffuus winkelbeeld. Work in progress dus.

12 Poiesz
De vrienden uit Friesland en omstreken staan voor de derde keer op rij op een twaalfde plek. Niet goed, niet slecht, geen  tafellaken, geen servet, eigenlijk niets op aan te merken. De laatste jaren stond Poiesz wel eens hoger en wel eens lager. Wat valt op in deze lijst? Dewinkels van Poiesz zijn volgens de klant iets netter, de aandacht voor gezonde voeding neemt wat af.

13 Digros
In de regio Leiden-Den Haag wonen de meest tevreden klanten van de drie Dirk-formules. Al zijn de onderlinge verschillen minimaal. In het Zomerrapport viel de vooruitgang bij deze formules echt op. Dit keer maken Dirk, Bas en Digros echter een pas op de plaats. Nog altijd fors beter dan vorig jaar, maar ietsje minder dan deze zomer. Bij Digros zit onderhuids behoorlijk veel beweging in de scores. De waardering voor de ruime keuze stijgt fors, terwijl de netheid ietsje minder

14 Dirk van den Broek
Wat voor Deka geldt, geldt ook voor Dirk van den Broek. Er wordt fl ink gesleuteld aan de formule. Logisch, gezien de wisseling van de wacht aan de top van het bedrijf. Wat opvalt is dat Dirk geen zwakke punten kent, als we de klant mogen geloven. De info over gezonde voeding buiten beschouwing gelaten, beweegt de score zich op alle aspecten tussen 7,1 en 7,6.

15 Boni
Boni stijgt. De keten uit de bible-belt gaat op bijna alle onderdelen vooruit. Een mooie lijst voor een van de kleinste formules die het supermarktspeelveld telt. Evenals bij Dirk valt op dat Boni geen heel sterke, maar ook geen zwakke punten kent.

16 MCD
MCD is evenals Boni een kleine speler en is daarom ook minder vaak beoordeeld door klanten. Daar horen wat minder stabiele scores bij. MCD daalt fors op het onderdeel nette winkels, maar het prijsimago verbetert. Dat is belangrijk voor MCD, want daar lag nu net het zwakke punt van de formule.

17 C1000
C1000 was al geen hoogvlieger in de Zomer- en Kerstrapporten en als je dan het einde van de formule aankondigt, dan helpt dat natuurlijk niet. Die lage posities zijn en blijven vreemd, omdat C1000 gemiddeld hoge omzetten per vierkante meter  realiseert. Klanten zijn over de gehele linie wat minder tevreden. Het Super de Boer-scenario ligt op de loer. Jumbo zal vooral  nog investeren in directe activatie en minder in het langetermijnimago. Super de Boer zakte in de Zomer- en Kerstrapporten wel weg, maar hield het verlies binnen de perken. Voor C1000 geldt dezelfde uitslag.

18/19 Bas van der Heijden
In 010 zijn ze wat kritischer dan in 020. Bas staat dan ook vrijwel altijd iets lager dan Dirk en Digros. Er zit beweging in de scores, de service-aspecten doen het beter, op prijs moet Bas wat inleveren.

18/19 Supercoop
Supercoop heeft de verkeerde trend te pakken. Vorige winter was de keten nog negende, nu achttiende. Het prijs- en versimago verslechteren, maar het aantal outof- stocks ligt lager en ook de winkels worden netter. Supercoop schommelt – en  dat constateren we vaker.

20/21 Vomar
Vomar heeft ook wel eens hoger gestaan. Opnieuw een daling, die mede komt door wat lagere scores op service- aspecten. Het prijsimago blijft stabiel. Vomar is er echter niet onderscheidend mee en dat zou voor een formule die Voordeelmarkt in de naam heeft eigenlijk wel moeten gelden.

20/21 COOP
Coop staat net voor Spar. In het buurtsupersegment is Coop op dit moment dus de bovenliggende partij, al zijn de verschillen klein. Ook bij Coop wisselen de scores wat meer dan gemiddeld en is het dus lastiger om een duidelijke lijn te ontdekken.

22 Spar
Wat Coop niet kan zeggen, kan Spar wel. Spar is ergens de beste in. Spar heeft de vriendelijkste medewerkers, die bovendien zorgen voor korte wachttijden. Echter, de voorsprong op de concurrentie op juist deze punten staat wel onder druk. Hetzelfde geldt voor prijs, waarin Spar toch al niet sterk is. Opletten dus.

23 Aldi
Blij zijn met de laatste plaats. Het kan en er is ook reden toe. Aldi scoorde nog nooit een 7 en krijgt nu een 7,03. Op bijna alle punten komen door de enorme ombouwoperatie die Aldi momenteel ondergaat. Dat betaalt zich uit in dit Kerstrapport.

Reageer op dit artikel