artikel

Zomerrapport 2011: ranglijst

Formules

Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2011.

Zomerrapport 2011: ranglijst

 

1. AH XL

Het mag al geen verrassing meer heten dat de beker met de grote oren naar AH XL gaat. Voor de vijfde keer op rij gaan de bloemen en de cup naar Zaandam. Overigens scheelde het weinig of het was feest geweest in Hoorn. Deen eindigt op slechts 0,02 punt van de nummer 1. AH XL is niet langer de beste in netheid, kwaliteit en informatie over gezonde voeding. Ook de vriendelijkheid van het personeel krijgt een iets lager cijfer. Per saldo is het rapport nog altijd prachtig, met opnieuw een eerste plaats als resultaat.

2. Deen

Deen springt van plaats 9 vorig jaar zomer via de vijfde positie afgelopen kerst nu door naar de tweede plaats. Deen is eveneens de meest volledige supermarkt. De Noord-Hollanders hebben als laagste cijfers op het rapport een 7,4 staan, voor lage prijzen en aanwezigheid van alle artikelen. Geen enkele formule doet het zelfs op zijn minste onderdelen zo goed. Wat valt op? De vooruitgang wordt breed gedragen. Op alle tien gemeten aspecten krijgt Deen een hoger cijfer dan vorig jaar zomer. De aanbiedingen van Deen zijn zelfs de aantrekkelijkste van Nederland.

3. Jan Linders

Jan Linders maakt vorderingen. Betere cijfers zijn er voor de netheid in de winkels, de versafdelingen, de aanwezigheid van alle artikelen en de informatie over gezonde voeding. Volgens de consument heeft Jan Linders nu zelfs de netste winkels van het land en is de kwaliteit van Albert Heijn-niveau. Bij Jan Linders blijft nog altijd de gedachte hangen aan de loodzware periode van het bedrijf enkele jaren terug. De derde positie in het Zomerrapport is opnieuw een bevestiging dat het bedrijf die periode ver achter zich heeft gelaten.

4. Jumbo

Bij Jumbo zien we een tegenstrijdige beweging. Het totaalcijfer stijgt enkele honderdsten, maar toch valt Jumbo voor het eerst sinds 2001 van het podium. We zien verbetering op het onderdeel ruime keuze, maar tegelijkertijd een dalend oordeel voor de aanwezigheid van alle artikelen. Ook hebben klanten het idee dat ze vaker langer moeten wachten bij de kassa’s. Het lijkt erop dat het effect van de toevoeging van Super de Boer-winkels zichtbaar wordt. Die klanten zullen bij Jumbo verrast zijn door het ruime aanbod, maar zien tegelijkertijd dat Jumbo hier en daar kinderziektes ondervindt als gevolg van de uitbundige groei. Diezelfde klanten moeten eveneens langer wachten bij de kassa’s, want de omzetstijgingen van gemiddeld zo’n 50 procent leiden natuurlijk ook tot langere kassarijen.

5. Nettorama

Nettorama klimt rustig, maar gestaag. Na de zevende en zesde plaats is er nu de vijfde positie. Is dat opmerkelijk? Jazeker. Voor een merkendiscounter is Nettorama opvallend compleet. Nettorama scoort bijvoorbeeld niet lager dan Dirk, Bas en Digros op het onderdeel ruime keuze. Dat terwijl Nettorama op Aldi en Lidl na toch veruit het kleinste assortiment van Nederland heeft. Kennelijk ervaart de Nettorama-klant het aanbod misschien niet als heel diep, maar wel als voldoende breed. De Nettorama-klant hoeft geen 25 soorten mosterd, als de twee soorten die wel gevoerd worden maar voorradig zijn. Nettorama is de kampioen van de eenvoud en beheerst de kunst van het weglaten en staat daarom zo hoog in de lijst.

6. Albert Heijn

Vorig jaar kerst een 7,58 en nu opnieuw hetzelfde cijfer. Albert Heijn is zo stabiel als het maar zijn kan. De daling van vier plaatsen in de lijst – die toch onverwacht komt – is dan ook volledig te wijten aan betere scores bij Superunie-concurrenten. Overigens zien we bij zowel lage prijzen als aanbiedingen er een tiende afgaan. AH voert niet langer de laagste actieprijsgarantie en lijkt eveneens iets minder fel op prijs te communiceren de laatste maanden. Als Albert Heijn terug wil naar het podium, ligt hier de sleutel.

7. Supercoop

Supercoop doet het goed in deze lijst. Hoewel Supercoop wellicht de formule is waaraan de afgelopen jaren het meest is gesleuteld, is dat zwalkende formulebeleid niet echt te zien in de scores. Supercoop heeft weinig extreem sterke punten, maar eveneens weinig zwakke punten. De lage prijzen krijgen nog de laagste score. Het is dan ook niet vreemd dat de laagsteprijsgarantie een paar jaar geleden is losgelaten. De Supercoop-klant weet ook wel dat de keten die garantie niet hard kon maken. In dit rapport is er op vrijwel alle punten een goede vooruitgang te zien. Doorgaan op deze weg is dan ook het signaal dat de klant afgeeft. Kies niet opnieuw een andere afslag, is het advies dat het management van Coop krijgt.

8. Plus

Bij Plus is sprake van een goed herstel. De keten rolt zijn nieuwe formule uit en past in de tussentijd succesvolle elementen in alle andere ruim 260 winkels toe. Prijs blijft het zwakste vak van Plus, maar dat zal ook niet snel veranderen. De netheid, vriendelijkheid van het personeel en de leveringsgraad verbeteren. Dat zal directeur Jan Ferwerda bekoren. Wat tevens opvalt is dat C1000 – de formule waar Plus graag mee zou vrijen – in deze editie lager staat dan Plus. Plus laat zien op weg te zijn om een prachtige bruid te worden voor de keten in Amersfoort.

9. Vomar

Knap dat een prijsvechter als Vomar door zijn klanten nog het minst geroemd wordt om de lage prijzen. De rest is kennelijk ook op orde. Overigens neemt de waardering voor de lage prijzen van Vomar wel toe. Een aandachtspunt voor Vomar is de vriendelijkheid van het personeel. Die is top, maar het cijfer ligt in dit rapport wel lager dan in de voorgaande edities. De Noord- Hollanders krijgen tevens een beter oordeel voor de keuze in het assortiment.

10. Emté

Bij Emté kan het grapje ‘empty’ weer worden gemaakt. De klant vindt dat de formule minder scoort op aanwezigheid van artikelen. Ook de voordeelscores zijn niet goed: 0,2 punt eraf bij lage prijzen en 0,3 punt eraf op aantrekkelijke aanbiedingen ten opzichte van twaalf maanden geleden. Dat baart zorgen. Tegelijkertijd neemt de waardering voor de info over gezonde voeding toe en oogsten de medewerkers eveneens meer waardering. Per saldo blijft Emté staan in de middenmoot op een tiende plaats. Een positie die goed past bij de positie van de keten in de markt.

 

10. MCD

Bij MCD is standaard meer beweging te zien dan bij veel andere bedrijven. Dat heeft onder meer te maken met de omvang van de formule, waardoor het aantal beoordelingen relatief klein is. MCD staat nu elfde, tijdens de kerst was dat de achtste plek, maar vorig jaar zomer was er nog de vijftiende plaats. De MCD-klant zegt dat de netheid van de winkels sterk is verbeterd, maar dat de keuze en de kwaliteit iets teruglopen.Oppassen geblazen is het voor het personeel. De onderscheidende kwaliteit van MCD loopt gevaar. Vorig jaar kreeg het personeel nog een 8,5 op dit punt, nu is dat een 8,0.

12. Boni

Bij Boni zijn ze volop bezig met het versassortiment. De formule die de publiciteit meestal schuwt, heeft zijn vlees- en visassortiment vernieuwd in de afgelopen maanden. Toch heeft de klant daar nog weinig waardering voor. Het oordeel over de versafdelingen is ten opzichte van een jaar geleden met 0,4 punt gedaald. De Boni-klant vindt eveneens dat de keuze is verminderd. Met de lage prijzen en aanwezigheid van artikelen boeken ze in Nijkerk echter wel vooruitgang.

13. C1000

Weer fractioneel beter, maar nog altijd niet goed genoeg. C1000 is de nummer 2 van Nederland en hoort in de top 5. Punt. Zeker voor een formule die door ondernemers wordt gedragen. Wat valt op? Eigenlijk niets. Alle scores zijn vrijwel identiek aan die van de vorige edities. Dat is wellicht nog het meest opvallend. C1000 krijgt het hoogste oordeel sinds 2005 en heeft een moeilijke periode achter zich gelaten, maar de vooruitgang verloopt zo langzaam dat het echte onderscheid waar C1000 naar zoekt nog altijd moeilijk te vinden is. Werk aan de winkel dus in Amersfoort.

14. Coop

Ondanks de matige scores voor het onderdeel prijs scoort Coop bijna hetzelfde totaaloordeel als C1000. Dat zegt iets over beide bedrijven. Het vers van Coop wordt beter, de keuze iets minder. Ook de acties van Coop zijn goed. Dat moet te maken hebben met de campagne ‘Bij Coop bent u de baas’. Een scherpe folder met dito communicatie op de winkelvloer. Bij Coop zullen ze tevreden zijn met deze rapportcijfers voor Coop en Supercoop.

 

14. Hoogvliet

Voor Hoogvliet zijn de druiven zuur. Vorig jaar deed de formule het nog zo goed, met een vierde en zevende positie in de lijst. Op alle punten gaat Hoogvliet achteruit ten opzichte van vorig jaar zomer, met op de onderdelen aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen de diepste dip. Alleen de wachttijden bij de kassa worden korter bij Hoogvliet, zo signaleert de Hoogvliet-klant. Als dat maar geen teken aan de wand is. Overigens lijkt Hoogvliet het signaal van zijn klanten begrepen te hebben. De formule voert sinds enkele weken allerlei bijzondere acties in winkels die een of ander jubileum te vieren hebben. In Utrecht werden zelfs drie weken lang alle broodsoorten verkocht voor slechts €0,49. De omzet cijfers blijven geheim bij Hoogvliet, maar deze combinatie van signalen duidt erop dat 2011 niet het meest florissante jaar is uit de historie van Hoogvliet.

14. Lidl

De formuleslogan van Lidl zegt eigenlijk alles. De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Dat ziet de klant ook, want prijs en kwaliteit zijn de twee beste onderdelen op het rapport van Lidl. De netheid van de winkels verbetert ook, iets wat altijd een irritatiepunt is bij discounters. Ook het oordeel over de wachtrijen ligt zelfs al op een 6,9. Het duurt vermoedelijk niet lang meer of Lidl scoort op alle punten (uitgezonderd informatie over gezonde voeding) een 7 of hoger.

17. Digros

In Leiden en omgeving staan de beste winkels van het Dirk van den Broek-concern, aldus de consument. De netheid bij Digros verbetert sterk. Ook het personeel kijkt steeds vrolijker. Waar zit de pijn? Bij de leveringsbetrouwbaarheid. Die wisselt nogal bij Digros. Digros moet opletten dat het prijsimago niet afvlakt. Zowel op prijs (0,3 punt) als acties (0,2 punt) levert de prijsvechter ten opzichte van een half jaar geleden in.

18. Poiesz

Poiesz herstelt niet. Ooit een stabiele kracht in de top 5 van het rapport, nu zijn de Friezen op weg naar de bodem van de lijst. De laatste vier rapporten van Poiesz zijn gewoon niet goed. Directeur Piet Smit was in december nog verrast over de cijfers. Hij kondigde aan vooral naar het aspect keuze te gaan kijken. Smit kan aanbiedingen en lage prijzen daaraan toevoegen. Het voordeelimago van Poiesz wordt steeds slechter. De Friezen blijven alleen Super de Boer en Spar nog voor. Even geen gebak in Friesland, maar hard werken aan herstel.

 

19. Dirk van den Broek

Michiel de Haan werkt niet meer bij Dirk. Het offensief van De Haan om Dirk meer te laten zijn dan prijsvechter alleen, is niet aangeslagen. Bij Dirk zitten ze nu met de effecten van de wat lievere campagnes. Dirk is minder hoekig en fel en dat past niet bij Dirk. Het resultaat is onder meer dat de scores voor lage prijzen afkalven. En als er een ding gevaarlijk is voor Dirk, is het dat wel. Dirk zonder een ijzersterk prijsimago, is als een tank die ten strijde trekt met een kromme loop. Dat kan gewoonweg niet.

20. Dekamarkt

Het gaat met Dekamarkt de verkeerde kant op. Vorig jaar zomer stond Dekamarkt nog in de top 10, nu is er de twintigste plaats. Bij Deka weten ze ook dat het anders moet, die berichten sijpelen wel door. De pijn zit breed. Op bijna alle onderdelen gaan de scores achteruit, waaronder netheid en leveringsbetrouwbaarheid. De medewerkers blijven er wel bij lachen, want op dat punt scoort Dekamarkt het hoogste cijfer. De families Kat en Van den Broek wilden aanvankelijk snel een derde lid toevoegen aan Detailresult. Dat plan kunnen ze beter nog even in de koelkast zetten. Eerst even focussen op de eigen operatie.

21. Bas van der Heijden

In Rotterdam en omgeving staan de minst goede Dirkwinkels. Hoewel, de verschillen tussen Bas en zijn broers Dirk en Digros zijn niet groot. Vreemd genoeg worden de acties bij Bas wel beter gewaardeerd. Het prijsoordeel ontwikkelt zich wel in lijn. Ook bij Bas heeft de klant het gevoel minder voordelig uit te zijn. Bij Bas worden de winkels wel netter. Dat compenseert een hoop, maar niet alles.

 

22. Super de Boer

Super de Boer is op weg naar het einde. Mag je dan veel verwachten? Eigenlijk niet. Super de Boer staat laag vanwege het beroerde prijsimago, maar dat is geen nieuws. Op de andere aspecten scoort SdB goed, alleen de netheid van de winkels loopt achteruit. Super de Boer staat komende kerst voor het laatst in de lijst. Het blijft jammer dat het zwakke prijsimago van de formule niet op een andere wijze kon worden opgelost. Het museum van verdwenen supermarktformules telt straks weer een formulebord extra.

23. Spar

Spar staat waar je Spar verwacht. Het is ook niet helemaal eerlijk om buurtwinkels te vergelijken met grote supermarkten. Toch heeft Spar enkele zeer sterke punten. De winkels liggen er netjes bij, het personeel is über-vriendelijk en de wachttijden bij de kassa zijn kort. Dat doen ze bij Spar simpelweg een stuk beter dan in de reguliere supermarkt. Zolang Spar die punten overeind houdt, heeft de formule niets te vrezen.

24. Aldi

Aldi blijft Aldi. Consequent, star en procesgericht. Verderop in dit nummer leest u daar meer over. Historisch gezien doet Aldi het zeker niet gek als je kijkt naar het klantenoordeel. De harde kern blijft toch wel komen. Maar die secundaire klanten, daarvan heeft Aldi er steeds minder. In het rapport van deze editie vallen weinig dingen op, behalve dan dat de afstand tot de concurrentie op vrijwel alle punten gewoonweg te groot is.

Reageer op dit artikel