artikel

Zomerrapport 2011: Deen en Jan Linders naderen AH XL

Formules

Zomerrapport 2011: Deen en Jan Linders naderen AH XL

Met Deen en Jan Linders staan voor het eerst sinds 2008 nieuwe gezichten bovenaan de lijst van het Zomer- en Kerstrapport van GfK Panel Services en Foodmagazine. Het Noord-Hollandse Deen stond in de zomer van 2008 voor het laatst op het podium. Jan Linders realiseerde die prestatie in het ‘vorige leven’ van de formule, nog voor de ingebruikname van het nieuwe distributiecentrum in Nieuw-Bergen in 2007

Met Deen en Jan Linders staan voor het eerst sinds 2008 nieuwe gezichten bovenaan de lijst van het Zomer- en Kerstrapport van GfK Panel Services en Foodmagazine. Het Noord-Hollandse Deen stond in de zomer van 2008 voor het laatst op het podium. Jan Linders realiseerde die prestatie in het ‘vorige leven’ van de formule, nog voor de ingebruikname van het nieuwe distributiecentrum in Nieuw-Bergen in 2007. Voor beide formules komt de podiumpositie op een uitgelezen moment. Deen heeft net een onverwachte directiewisseling achter de rug en kan rust op de winkelvloer wel gebruiken. Bij Jan Linders wordt stevig aan het hernieuwde zelfvertrouwen gewerkt. Financieel gaat het weer beter in Limburg, iets wat voor de operationele prestaties nog veel meer geldt. Vorig najaar kwam Jan Linders ook al als beste uit de bus in het Versrapport van GfK en dit blad.

Druiven zuur

De druiven lijken zuur voor Albert Heijn en Jumbo. We moeten teruggaan naar de zomer van 2001 om een editie van dit rapport te vinden waarin de Veghelse formule niet i  de top 3 stond. Albert Heijn stond sinds kerst 2006 altijd in de top 5, maar nu dus niet. Toch zullen ze in Zaandam (evenals in Veghel), niet treuren om de uitslag. Albert Heijn handhaaft namelijk zijn hoogste score ooit (7,58) en Jumbo herstelt iets na de domper in het Kerstrapport van vorig jaar. De daling in de lijst is geheel te wijten aan betere prestaties van de best presterende Superunie-leden. Bovendien is een daling in de GfK-rapporten na de omvangrijke overname van Super de Boer min of meer ingecalculeerd.

 

Recordniveau

Mede dankzij de hoge cijfers van Deen, Jan Linders, Nettorama en Supercoop stijgt het totaaloordeel van de Nederlandse consument voor de supermarkt naar een recordniveau. Nooit eerder ontvingen supermarkten zo’n hoog eindcijfer als de 7,42 van deze zomer. Op zes van de tien onderzochte aspecten – waarvan er zeven meetellen in het eindcijfer – worden de hoogste scores ooit gemeten. De Nederlandse consument was nog nooit zo tevreden over de netheid in de winkels, de versafdelingen, de lage prijzen,  e vriendelijkheid van het personeel, de aanwezigheid van artikelen en de wachttijden bij de kassa. Het gemiddelde oordeel van 7,71 voor de klantvriendelijkheid van het personeel van alle formules is zelfs het hoogste cijfer ooit gegeven in de vijftienjarige historie (dertigste editie) van het onderzoek. De klant is dus bijzonder complimenteus over de prestaties van de supermarktmedewerkers.

Weinig uitschieters

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panel Services constateert dat er wat posities zijn gewisseld, maar dat de onderliggende scores vrij stabiel zijn. ‘We zien weinig uitschieters. Alleen bij Supercoop en Deen in positieve zin en bij Hoogvliet in negatieve zin is er sprake van significante beweging. Bovendien is het lastig om bij deze drie formules concrete verklaringen te vinden voor de afwijkende prestaties’, aldus Holla. Holla verbaast zich enigszins over de ontwikkelingen op dit moment. ‘Er worden dit jaar honderden winkels verbouwd, waardoor lokaal vele marktgebieden op hun kop worden gezet. Toch zien we daar in landelijke campagnes en dergelijke niet veel van terug. Het is redelijk tam. Supermarkten houden zich redelijk rustig.’ Plus is hierop wellicht een uitzondering met de nieuwe formule-uitstraling en tv-campagnes. ‘Plus scoort op vriendelijkheid van het personeel en maakt vorderingen. Toch is de formule nog wel even verwijderd van de doelstelling om eind 2012 de beste servicesupermarkt te zijn. In het Zomerrapport komen ze op die aspecten op een zesde plaats uit.’

Reageer op dit artikel