artikel

Zomerrapport 2010: ranglijst

Formules

Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2010.

Zomerrapport 2010: ranglijst

1. AH XL

Albert Heijn XL is wederom de absolute ‘king of food’ in dit onderzoek. Op zes van de tien wegingsfactoren scoren de XL’s het beste. Alleen op de onderdelen aanbiedingen en lage prijzen komt AH XL niet in de topvijf voor. De aanbiedingen krijgen 0,2 punt meer dan een jaar geleden, de lage prijzen zelfs 0,3 punt. De totaalscore van 7,77 is de hoogste overall-waardering sinds 2005, toen Jan Linders in beide rapporten bovenaan stond.

 

2. Jumbo
Op bijna alle aspecten scoort Jumbo beter. Het leek alleszins reëel dat de prijsvechter een veer zou moeten laten en van het podium zou duikelen, maar dat gebeurt absoluut niet. De formule verkleint zelfs het gat ten opzichte van de XL’s tot 0,03 punt. Gezien deze prestaties zou het zomaar eens kunnen dat Jumbo in december weer bovenaan staat.

 

3. Albert Heijn
De wijkwinkels van Albert Heijn doen het stabiel goed. De marktleider wist zijn scores de laatste jaren voortdurend te verbeteren, maar de rek lijkt er een beetje uit te zijn. Toch zal er in Zaandam niemand om treuren. Met goud en brons doet de blauwe gigant het ijzersterk. Het prijsimago van Albert Heijn is nog altijd aan de beterende hand. AH scoorde nooit hoger dan de huidige 6,93. Omdat het prijsbeeld bij de rest ook verbetert tot 7,25, blijft de gepercipieerde prijsafstand 4 procent.

 

4. Hoogvliet
De uitrol van de nieuwe Hoogvliet-formule heeft effect. De netheid van de winkels verbetert en ook de aanbiedingen en prijzen worden als aantrekkelijker ervaren. Een minpuntje zijn de wachttijden bij de kassa.

 

5. Jan Linders
De hoge positie van Jan Linders blijft een verrassing. Uit eerder onderzoek van Foodmagazine (december 2009) blijkt dat het Limburgse bedrijf de laatste jaren de enige verliesgevende formule is. Toch lijdt de klant daar niet onder. Jan Linders zakt van vier naar vijf, maar verbetert wel zijn scores. Vooral op prijs en aanwezigheid van artikelen boekt de keten vooruitgang. Overigens bemoeilijken de goede operationele prestaties de weg naar de zwarte cijfers wel. In de winkels is er niet veel rek om het nog beter te doen. Linders zal de winst dus aan de achterzijde van het bedrijf moeten zoeken.

 

6. Boni
Een formule die relatief onzichtbaar is, maar toch goed scoort in de ogen van de eigen klanten is Boni. De keten uit Midden-Nederland met 34 filialen moet het hebben van zijn versafdelingen, aanbiedingen en vriendelijkheid. Op die aspecten staat Boni in de topvijf. De Boni-klant heeft sterke waardering voor de assortimentsuitbreidingen. Het schoolcijfer van Boni stijgt daar met maar liefst 0,4 punt.

 

7. Nettorama
Prijsbeuker Nettorama is kampioen voordeel. In die titel lijken Bastmeijer en Van den Brink ook het meest geïnteresseerd. Nettorama mag dan minder marge realiseren dan voorheen, het imago blijft overeind. De netheid van de winkels en de breedte van het assortiment laat te wensen over, maar de prijs vergoedt alles voor de consument. Overigens zit het ook met de kwaliteit wel snor bij Nettorama. Alleen AH XL heeft op dat punt een iets beter imago. Voor een merkendiscounter is een plaats in de top 10 een mooie positie. Dirk, Lidl en Aldi staan een stuk lager in de lijst.

 

8. Emté

Afgaande op het oordeel van de consument, heeft Sligro de juiste koers te pakken. De tot voor kort uit vier formules (Emté, Golff, Meermarkt en Attent) bestaande supermarkttak, wordt definitief teruggebracht tot een formule. Waar Golff afzakt, heeft Emté de wind in de zeilen. Sinds het aantreden van Johan Pardoel boekt de formule vooruitgang. De 18de positie waar Emte lange tijd verkeerde, lijkt dan ook verleden tijd. Positief is dat Emté in de ogen van de klant geen zwakke punten meer heeft.

 

9. Deen
De Noord-Hollanders staan al jaren sterk en breiden hun marktgebied consequent uit. In Flevoland weet inmiddels ook bijna iedere consument wie Deen is. De Deen-formule
blinkt ten opzichte van de concurrentie nergens in uit, maar biedt wel een aantrekkelijk totaalpakket. Op kwaliteit en aanbiedingen scoort Deen iets beter, de netheid – het sterke punt van Deen – en de keuze neemt iets af.

 

10. Dekamarkt
Dekamarkt staat wederom op een gedeelde negende plaats. Het prijsimago van de zusterformule van Dirk verbetert en ook in vers maakt Deka slagen. Verder is de Deka-klant stabiel in zijn oordeel.

 

11. Supercoop

Supercoop krijgt de titel ‘klapper van het zomerrapport’. De prijsvechtersformule van Coop Supermarkten stijgt maar liefst 0,18 punt en zeven plaatsen. Overigens is de Supercoop-klant wisselend in zijn oordeel. In december daalde Supercoop nog negen plaatsen. De wisselende scores kunnen te maken hebben met het weinig stabiele commerciële beleid bij Coop. Twee jaar geleden werd de laagsteprijsgarantie losgelaten, terwijl Supercoop de laatste maanden ongekend fel zijn aanbiedingen communiceert. Kortingspercentages van 50 procent zijn eerder regel dan uitzondering. Met resultaat overigens, want het oordeel over de acties van Supercoop stijgt met maar liefst 0,5 procent. Over de prijslijn van Supercoop is de consument eveneens positiever (+0,3 punt).

 

12. Dirk van den Broek

Dirk neemt afstand van Digros en Bas van der Heijden. De leveringsbetrouwbaarheid is flink gestegen sinds Dirk bij Superunie inkoopt. Ook de keuze van het assortiment krijgt een beter cijfer. Op vrijwel alle wegingsfactoren neemt de waardering toe. Het blijft overigens dubieus dat Dirk drie formules aanhoudt die op de winkelvloer exact hetzelfde doen.

 

13. Plus

Onder de oppervlakte verandert er veel bij Plus, volgens de consument, al beïnvloedt dat de positie nauwelijks. Vers en keuze krijgen een beter oordeel, evenals de prijzen en aanbiedingen. De leveringsbetrouwbaarheid en de vriendelijkheid van het personeel nemen wel licht af.

 

14. Poiesz

Afgaande op de resultaten in de Zomer- en Kerstrapporten lijkt Poiesz het spoor bijster. Jarenlang hadden de Friezen een vaste plek in de topvijf. In de zomer van 2007 won Poiesz, vorig jaar zomer stond het nog vierde. In december zakte Poiesz naar de elfde plek en nu staat het zelfs veertiende. De Friezen moeten maar eens gaan praten met het personeel, want de waardering voor de klantvriendelijkheid van de medewerkers – het visitekaartje van Poiesz – zakt met een pijnlijke 0,4 punt. Kennelijk zijn de medewerkers druk met het verbeteren van de netheid van de winkel, want dat cijfer stijgt met 0,3.

 

15. MCD

MCD zakt eveneens weg. Vorig jaar zomer stond MCD nog zevende. In het Kerstrapport werd de neergang al ingezet met een dertiende positie. Out-of-stocks en de ruime keuze zijn het probleem van Boon. Op die aspecten levert MCD 0,6 en 0,4 punt in.

 

16. C1000
Stabieler dan C1000 momenteel is kan bijna niet. De keten krijgt op vrijwel alle aspecten hetzelfde rapportcijfer als in de voorgaande rapporten. Toch schuilt hierin ook het probleem van de formule. C1000 wijkt op geen enkele van de tien wegingsfactoren af van de gemiddelde supermarkt en krijgt daarmee het predikaat grijze muis opgeplakt. Opvallend is dat zelfs de waardering voor de aanbiedingen bij C1000 niet stijgt, want als C1000 ergens actief in is, is het wel op dat punt. Voor de nummer twee in de markt staat C1000 veel te laag in de lijst.

 

17. Vomar

Vomar weet zich evenmin te herstellen. De kwaliteit en vers staan onder druk, de vriendelijkheid van het personeel verbetert. Daarmee is het meeste dan ook wel gezegd. Vomar is evenals C1000 de kampioen van de middelmaat.

 

18. Digros
Vreemd genoeg krijgen Digros en Bas van der Heijden een aanmerkelijk lagere waardering voor de leveringsbetrouwbaarheid. Bij Dirk is deze namelijk flink verbeterd. Verder is er ook veel beweging. Vers wordt minder beoordeeld, evenals de kwaliteit en de vriendelijkheid van het personeel. De lage prijzen en de wachttijden krijgen een beter cijfer.

 

19. Lidl

Bij Lidl gebeurt niet veel. Opvallend is wel dat de waardering voor de wachtrijen afneemt. Lidl heeft het steeds drukker, maar moet wel oppassen dat de kassarijen evenals bij Aldi een groot irritatiepunt gaan vormen.

 

20. Bas van der Heijden

Het personeel van Bas is vriendelijker geworden, de aanwezigheid van alle artikelen  daarentegen niet. Bas moet ook de kassarijen in de gaten houden.

 

21. Super de Boer

Er zal in Amersfoort en Veghel met interesse naar de cijfers worden gekeken. Super de Boer moet zien dat het zijn prestaties de komende drie jaar op peil houdt. Dat lukt redelijk. Hoewel de score iets afvlakt, valt de daling voor een ‘afgeschoten’ formule mee. Het kwaliteits- en prijsimago loopt een deuk op. Opletten geblazen dus, want concurrenten zijn er als de kippen bij als SdB inzakt en daar zal Van Eerd niet op zitten te wachten.

 

22. Golff
Nog een formule die er over een tijdje niet meer is. Golff moet het nog een jaartje volhouden. Opvallend is dat Golff wisselend scoort. De netheid en de aanwezigheid van alle artikelen herstellen zich, maar de kwaliteit en versafdelingen gaan achteruit.

 

23. Spar

Spar is een vaste klant van de bodem van de lijst. Op de kleine oppervlaktes kan Spar vanzelfsprekend nooit zo uitblinken zoals de grote jongens doen. Het versimago en de informatievoorziening over gezonde producten is aan de beterende hand. De wachttijden bij de kassa, een sterk punt van Spar, worden langer. Dat zal Spar leuk vinden, maar de consument niet.

 

24. Coop
Raar maar waar. Terwijl Supercoop de winnaar in de lijst is, is Coop de ‘zakker van de zomer’, met een daling van 0,09 punt. Dat het anders moet, weten ze in Velp ook. De campagne ‘Bij Coop bent u de baas’ loopt nog maar net. In december zal blijken of dit iets oplevert.

 

25. Aldi

Het conservatieve Aldi krijgt op alle punten dezelfde scores als in voorgaande rapporten. Aldi heeft gezien de negatieve omzetontwikkeling van de afgelopen vijf jaar een ommekeer nodig. Kijkend naar het consumentenoordeel, is die nog niet in de maak.

Reageer op dit artikel