artikel

Zomerrapport 2010: AH XL mag wisselbeker houden

Formules

Zomerrapport 2010: AH XL mag wisselbeker houden

De waardering voor supermarkten is sinds de start van de Zomer- en Kerstrapporten in 1996 nog nooit zo hoog geweest. Gemiddeld krijgen de formules het cijfer 7,41. In het Zomerrapport 2010 staan achttien stijgers en vijf dalers. AH XL is de best scorende winnaar sinds Jan Linders in 2005.

 

De waardering voor supermarkten is sinds de start van de Zomer- en Kerstrapporten in 1996 nog nooit zo hoog geweest. Gemiddeld krijgen de formules het cijfer 7,41. In het Zomerrapport 2010 staan achttien stijgers en vijf dalers. AH XL is de best scorende winnaar sinds Jan Linders in 2005.

 

Drie keer de beste

De wisselbeker blijft definitief in Zaandam. AH XL is voor de derde keer opgenomen in het Zomer- en Kerstrapport en komt voor de evenzoveelste keer als beste uit de bus. Dat betekent dat de ‘cup met de grote oren’ op het hoofdkantoor in de Zaanstreek blijft. Bij drie opeenvolgende overwinningen of vijf zeges in totaal, geldt namelijk dat een nieuwe wisselbeker moet worden gefabriceerd. Alleen Jumbo – dat twaalf keer de beste was – heeft al wisselbekers in zijn prijzenkast staan.

 

Voorsprong slinkt

De nummeréénpositie van AH XL is niet al te verrassend. De megastore-formule van de marktleider had in december een voorsprong van 0,10 punt op Jumbo. Albert Heijn kon – gezien de bijna ondoenlijke klus waarmee het familiebedrijf van Van Eerd zich heeft opgezadeld – bijna alleen maar uitlopen, zo werd verondersteld. Terwijl Albert Heijn zich kan richten op operationele excellentie, diende men zich in Veghel voor te bereiden op de verwerking van 175 nieuwe winkels, de integratie van een grote concurrent en de klap die de exit uit Superunie ongetwijfeld zou gaan opleveren.

 

Stijgers en dalers

Niet dus. Jumbo is – op Supercoop na – de formule die zijn prestaties in het afgelopen halfjaar het meest heeft weten te verbeteren. De prijsvechtersformule komt overall 0,15 punt hoger uit en verkleint de afstand tot AH XL. Een prestatie van formaat, helemaal gezien de onderhuidse bewegingen. Jumbo scoort op negen van de tien onderdelen (netheid, vers, keuze, kwaliteit, aanbiedingen, prijzen, vriendelijkheid, out-of-stocks, wachttijden kassa en informatie over gezonde voeding) hoger dan in de voorgaande rapporten.

 

Nulgroei

In de branche is sprake van een vreemde situatie. De marktontwikkelingen laten een tegenstrijdig beeld zien. Enerzijds heeft de branche te kampen met nulgroei. Slechts enkele spelers noteren positieve groeicijfers. Tal van formules zitten rond het nulpunt of leveren zelfs omzet in. Bovendien staan de marges onder druk, omdat de kosten blijven stijgen en de actiedruk enorm is. De consument is uiterst kritisch en houdt de hand op de knip. Anderzijds valt uit het oordeel van de klant in dit Zomerrapport op te maken dat de supermarkten het nog nooit zo goed hebben gedaan. Op de onderdelen kwaliteit, keuze, netheid, vers, prijzen, aanbiedingen en informatie over gezonde voeding breken de supermarkten alle records. De supermarkt biedt de consument kennelijk een aantrekkelijk totaalpakket van kwaliteit, service en voordeel op een moment dat hij daar zeer op zit te wachten.

 

1. AH XL
Albert Heijn XL is wederom de absolute ‘king of food’ in dit onderzoek. Op zes van de tien wegingsfactoren scoren de XL’s het beste. Alleen op de onderdelen aanbiedingen en lage prijzen komt AH XL niet in de topvijf voor. De aanbiedingen krijgen 0,2 punt meer dan een jaar geleden, de lage prijzen zelfs 0,3 punt. De totaalscore van 7,77 is de hoogste overall-waardering sinds 2005, toen Jan Linders in beide rapporten bovenaan stond.

 

2. Jumbo

Op bijna alle aspecten scoort Jumbo beter (zie kader). Het leek alleszins reëel dat de prijsvechter een veer zou moeten laten en van het podium zou duikelen, maar dat gebeurt absoluut niet. De formule verkleint zelfs het gat ten opzichte van de XL’s tot 0,03 punt. Gezien deze prestaties zou het zomaar eens kunnen dat Jumbo in december weer bovenaan staat.

 

3. Albert Heijn

De wijkwinkels van Albert Heijn doen het stabiel goed. De marktleider wist zijn scores de laatste jaren voortdurend te verbeteren, maar de rek lijkt er een beetje uit te zijn. Toch zal er in Zaandam niemand om treuren. Met goud en brons doet de blauwe gigant het ijzersterk. Het prijsimago van Albert Heijn is nog altijd aan de beterende hand. AH scoorde nooit hoger dan de huidige 6,93. Omdat het prijsbeeld bij de rest ook verbetert tot 7,25, blijft de gepercipieerde prijsafstand 4 procent.

 

Reageer op dit artikel