artikel

Zomerrapport 2009: ranglijst

Formules

Zomerrapport 2009: ranglijst

Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2009.

 

1. AH XL
De eerste vermelding van AH XL in de Zomer- en Kerstrapporten laat direct zien dat de XL-winkels tot de betere Albert Heijns behoren. Een vergelijking met voorgaande rapporten is niet mogelijk, maar wel is interessant om te zien op welke punten XL verschilt van de AH supermarkten. Meest logisch is een verschil in waardering voor het ruime assortiment en dat komt in het rapport dan ook duidelijk naar voren. AH XL scoort ruim een half punt hoger op de ruime keuze dan AH supermarkten. Opmerkelijk is wel dat ook ten opzichte van Jumbo hier de keuze zo veel beter wordt gewaardeerd, terwijl in aantallen sku’s Jumbo niet onderdoet voor XL. Wellicht dat de ruimte in de winkels bij XL meespeelt en dat het ruime assortiment in de gemiddelde Jumbo minder uit de verf komt. Ook op de andere serviceaspecten (vers, netheid en kwaliteit), komt XL beter uit de bus dan de AH-supermarkten, waarbij het verschil op kwaliteit het kleinst is. Op de voordeelaspecten (prijs en aanbiedingen) scoren de AH supermarkten iets beter dan XL en ook het personeel bij de AH-supermarkten krijgt een wat hogere waardering dan dat van XL. Per saldo betekent het dat de grote beker voor het eerst naar Zaandam mag, zij het met de vermelding dat dit alleen de winkels van AH XL betreft.

2. Jumbo
Jumbo blijft sterk presteren en ten opzichte van kerst 2008 is de eindscore weer iets verbeterd. De veranderingen zijn steeds minimaal, wat de constante aanpak onderstreept. Met kerst stond de keten op de eerste plaats, maar bleek Jumbo wel verdwenen te zijn uit de topvijf van winkels met het vriendelijkste personeel én uit de topvijf van voordeligste winkels. Nu is  Jumbo weer terug in beide lijsten, deels omdat de andere ketens het minder doen, deels omdat Jumbo zelf beter presteert. Het lijkt alsof Jumbo een zekere verandering doormaakt in de waardering op aanbiedingen, al zijn de verschillen nog klein. De out-of-stock blijft een aandachtspunt voor Veghel: een groot assortiment is moeilijker gevuld te houden, maar consumenten rekenen je net zo goed af op vulgraad als op ruime keuze. Daarentegen blijft de snelle kassa-afhandeling bij Jumbo ver boven die bij andere ketens uitsteken.



3. Albert Heijn


De Albert Heijn-supermarkten weten hun sterke positie wéér verder te verbeteren. Het  opschuiven naar de derde plaats komt alleen door de introductie van AH XL in de lijst. AH supermarkten weten de eindscore te verhogen door een betere waardering op netheid,  aanbiedingen en prijzen. Het goede nieuws voor Albert Heijn is dat AH-supermarkten méér stijgen dan Jumbo en dat Zaandam dus weer iets inloopt op Veghel. Minder leuk is wellicht dat de concurrentie aan de onderzijde óók opschuift en dat Poiesz en vooral Hoogvliet nog méér inlopen op Albert Heijn, zodat we over een half jaar opnieuw een spannend rapport kunnen verwachten. Het belangrijkste nieuws voor AH is echter dat het prijsimago verder is verbeterd. Het verschil in score op ‘lage prijzen’ met het gemiddelde van alle andere formules
bedraagt nu nog maar 5 procent, waar dat vóór het begin van de prijzenoorlog nog 18 procent was. Zo dicht als nu is AH dat gemiddelde nog niet eerder genaderd.

4. Hoogvliet

Hard werkend aan een nieuwe uitstraling weet Hoogvliet ondertussen ook de consument beter te bedienen. De flink hogere eindscore is een vervolg op de sterke stijging een half jaar eerder. Hoogvliet ging van een gedeelde plaats 12 naar plaats 7 en weet nu door te stijgen naar een gedeelde plaats 4. Het succes kan nog niet verklaard worden uit de omgebouwde winkels, want zo ver is de keten nog niet met het nieuwe uiterlijk. De winkeloperatie is gewoon goed op orde. Ten opzichte van kerst stijgt Hoogvliet op alle serviceaspecten, terwijl ook de out-of-stock steeds minder wordt en de wachttijden bij de kassa verder verbeteren. Een sterke comeback, nadat Hoogvliet een tijd lang in het midden van het peloton heeft gehangen.

 

4. Poiesz

Poiesz krijgt deze zomer weer een hogere waardering van zijn klanten. De keten stijgt met 0,08 punt, komt van plaats 5 en deelt nu plaats 4 met Hoogvliet. De Poiesz-klant heeft een hogere waardering voor de netheid van de winkels en voor het prijspeil bij Poiesz. Opvallend is dat de out-of-stock nog beter onder controle is; alleen AH XL doet het hierin beter. Het andere sterke punt blijft het vriendelijke personeel: de girls en boys van Poiesz moeten alleen de mensen van MCD voor laten gaan.

 

6. Nettorama

Nettorama opereert zeer stabiel, maar wordt in de ranglijst gepasseerd door de verbeteringen bij Poiesz en Hoogvliet. De Nettorama-klant heeft een hogere waardering voor de breedte van het assortiment bij zijn supermarkt. Maar de aantrekkelijkheid van de aanbiedingen wordt deze zomer een stuk lager ingeschaald. Per saldo blijft Nettorama nagenoeg op dezelfde eindscore, waarbij de score op ‘lage prijzen’ de hoogste van Nederland is. Pluspuntje is verder de verbeterde score op de wachttijden bij de kassa.

 

7. MCD

MCD maakt een aardige verbetering door ten opzichte van het Kerstrapport. Daarmee is de flinke stijging in het vorige rapport dus geen eenmalige actie geweest. MCD ging toen van plaats 20 naar een gedeelde plaats 8 en stijgt nu dus nog iets verder. Klanten geven een hogere score voor netheid, vers en kwaliteit, maar de breedte van het assortiment wordt iets lager gewaardeerd. Ook de wachttijden bij de kassa zijn verbeterd.

 

8. Jan Linders
De verbetering bij Jan Linders is nét iets kleiner dan bij MCD, waardoor Jan Linders op plaats 8 blijft staan. Klanten van Jan Linders krijgen wat meer waardering voor het versaanbod en veel meer waardering voor de breedte van het assortiment. Tegelijkertijd valt de score op ‘aanwezigheid van alle artikelen’ een stuk hoger uit. De Jan Linders-klant vindt weer in zijn winkel waar hij voor komt. De keten is de malaise na het nieuwe dc te boven en kan verder gaan werken aan het herstel. De aanbiedingen worden hoger gewaardeerd, net als de snelle kassa-afhandeling.

 

9. Supercoop

Veel wisselingen in scores bij Supercoop. De eigen klanten vinden de winkels over langere tijd gemeten steeds netter worden. De waardering voor de breedte van het assortiment wordt flink hoger, de aanbiedingen worden beter en ook het personeel is veel vriendelijker, vindt de klant. Maar de ontevredenheid over het vers is weer gegroeid en ook de kwaliteit in het  algemeen loopt terug. Per saldo levert dat 0,05 punt winst op, maar wel een hogere plaats in de ranglijst: Supercoop gaat van plaats 10 naar 9.

 

10. Super de Boer

Super de Boer bereikt de hoogste notering ooit in de geschiedenis van de formule. Lang geleden stonden Super en De Boer nog eens op plaats 9 en 10, maar dat was nog voor de fusie van 1998. In het Kerstrapport van dat jaar stond SdB voor het eerst in de lijst, toen op plaats 17. Sindsdien steeg de keten tot plaats 12, zakte terug en stond lang op plaats 19 en 20. De laatste twee jaar is de stijging ingezet naar plaats 18 en 15. Met de huidige plaats 10 krijgt de directe de keten dus een beetje op de gewenste koers. Eindelijk is er wat waardering voor wat de winkel te bieden heeft, en niet alleen maar een matig prijsimago. De klanten geven aan duidelijk meer tevreden te zijn over de kwaliteit van het assortiment. Ook het personeel oogst meer waardering. De rest van de verbeteringen zit verborgen in kleine scoreverschillen op de andere aspecten. De vraag is of de keten de verbeteringen ook weet door te zetten nu in de komende maanden de prijsimago’s weer op de proef worden gesteld.



10. Vomar
Vomar weet ook de stijgende lijn verder door te zetten. Met kerst ging de keten al van 18 naar 11 en ook bij Vomar is er geen terugslag. De kwaliteit wordt hoger gewaardeerd en de waardering voor het personeel gaat zeer sterk vooruit. Op andere aspecten is er een kleine terugslag, die de stijging in eindscore iets temperen. Aandachtspunt is de wachttijd bij de kassa, die de waardering voor de rest van de winkel kan beïnvloeden.



12. Deen


Deen is een van de weinige ketens die het deze zomer slechter doen dan een half jaar eerder. Niet dat de oorzaaknou zo precies aanwijsbaar is. Het meest duidelijk is de lagere waardering voor de vriendelijkheid van het personeel. Daarnaast loopt de kwaliteit op lange termijn terug, maar voor de rest is eerder een algehele teruggang in de stemming. Per saldo gaat de eindscore maar 0,07 punt achteruit, maar waar alle andere ketens juist wat beter presteren zakt Deen terug van plaats 6 naar 12.

 

13. Boni

Boni heeft afgelopen kerst heel chique in de top gestaan, maar valt nu hard terug van 3 naar 13. Terwijl de aanbiedingen nog hoger worden gewaardeerd dan met kerst, gaat Boni op alle serviceaspecten een flinke stap achteruit. Op netheid en keuze, maar vooral op vers en kwaliteit is de Boni-klant een stuk minder tevreden. Het eindtotaal gaat met 0,14 punt  achteruit.



14. C1000


C1000 laat als gezegd enig herstel zien. Na de plaatsen 17 en 19 is de gedeelde 14 plaats weer meer iets voor de keten die lange tijd als beste landelijke keten in de lijst stond. De C1000- klanten zijn vooral beter te spreken over de aanbiedingen van C1000. De euroweken hebben de klant niet alleen het prijsvoordeel opgeleverd, maar ook een besef dat C1000 ook een goedkope formule kan zijn. Ook op vers, keuze en prijzen lijkt het de goede kant op te gaan.

 

14. Dekamarkt
Dekamarkt had vorig jaar met een vijfde plaats een heel mooi Zomerrapport. Met kerst viel de keten echter terug naar plaats 16. De huidige plaats 14 is daarom een welkome stop in deze vrije val. De kwaliteit loopt verder terug, vindt de klant, maar de aanbiedingen zijn verbeterd. Voor de rest blijft Dekamarkt rond het midden van de markt hangen. De wachttijd bij de kassa is sinds de kerst weer een stuk verbeterd.

 

16. Plus

Plus hoort bij de ketens die het minder doen dan afgelopen kerst. Plus zakte met kerst al van 9 naar 12, en zakt nu verder naar plaats 16. De waardering voor de breedte van het assortiment en de aantrekkelijkheid van de aanbieding loopt op de langere termijn achteruit. Het verschil in eindscore is niet zo heel groot, maar omdat veel andere ketens het wél wat beter doen zakt Plus verder in de ranglijst. Plus moet nu alle andere landelijke ketens voor laten gaan, met uitzondering van de discounters.

 

17. Dirk van den Broek

Ook Dirk van den Broek loopt wat terug in eindscore, maar zakt flink in de ranglijst. Dirk ging al van 8 naar 12 en staat nu op plaats 17 als hoogst genoteerde formule van het Van den Broek-concern. De klant vindt de aanbiedingen niet meer zo aantrekkelijk en ook speelt de out-of-stock de algehele tevredenheid parten.

 

18. Em-Té

Het logo en de naam zijn dan al veranderd, de formule is voor de klant nog hetzelfde. De netheid van de winkel loopt wat terug, evenals de waardering voor de keuze. Per saldo verandert dat niet veel aan de eindscore en Em-Té blijft op plaats 18. Aandachtspunt voor de keten is de wachttijd bij de kassa, die ook dit rapport weer een stuk slechter scoort.

 

19. Lidl

Langzaam maar zeker vergroot Lidl de afstand tot concurrent Aldi. Groot zijn de stappen steeds niet, maar beetje bij beetje vergroot de waardering voor het vers en de kwaliteit. Het personeel wordt vriendelijker en zelfs de wachttijden bij de kassa verbeteren. Waar de twee Duitse discounters lange tijd de twee laatste plaatsen in de ranglijst bezetten, is Lidl inmiddels de ketens Golff, Digros, Bas, Coop en Spar gepasseerd. Lidl stijgt een tiende punt in eindscore en stijgt twee plaatsen in de lijst.

 

20. Golff

Golff levert punten in en zakt vier plaatsen. De ondernemers van Sligro komen zo weer onder de Em-Té-filialen terecht. Golff doet het minder goed op vers en op aanbiedingen. De wachttijden bij de kassa lopen nog verder terug en dat is, naast het prijsimago, een aandachtspunt voor Golff.

 

21. Digros

Digros maakt bijna dezelfde buiteling als Dirk, en gaat van 9 naar 12 en zakt nu door naar plaats 21. De winkels zijn wat netter, maar het vers, de keuze, de kwaliteit en de aanbiedingen worden allemaal lager gewaardeerd dan een half jaar geleden. Bovendien worden klanten ontevredener over de out-of-stock.

 

22. Bas van der Heijden

Ook Bas valt achteruit, zij het minder hard omdat Bas vorige zomer al lager stond. Bas ging van 19 naar 20 en zakt nu naar plaats 22. Het vers wordt iets beter gewaardeerd, maar de aanbiedingen zijn een stuk minder aantrekkelijk, vindt de klant. De out-of-stock blijft een groot aandachtspunt voor Bas, want alleen Aldi laat nog meer gaten vallen in het schap.


23. Coop
Bij Coop is sprake van een flink herstel. De eindscore van de keten gaat 0,26 punt omhoog, waardoor Coop in elk geval Aldi en Spar weer kan passeren in de lijst. De netheid, de kwaliteit en de versafdeling worden een stuk beter gewaardeerd dan afgelopen kerst, net als de vriendelijkheid van het personeel. Ook de aanbiedingen zijn beter, maar de waardering voor de prijzen gaat verder achteruit. De out-of-stock is sterk verbeterd en ook de wachttijden bij de kassa krijgen een sterk betere score.

 

24. Spar
De winkels van Spar zijn wat netter en de aanbiedingen worden nóg weer wat beter gewaardeerd. Maar de prijzen blijven een molensteen om de nek. Spar krijgt in totaal een iets hogere eindscore, maar door de sterkere verbetering van Coop en de introductie van AH XL komt Spar weer op plaats 24.

 

25. Aldi
De traditionele hekkensluiter staat weer onderaan de lijst. Aldi scoort zeer stabiel en op veel aspecten lijkt de waardering heel licht vooruitgang te boeken. Het grote verschil met Lidl is echter dat Lidl veel meer progressie boekt en gestaag bij Aldi wegloopt. Lidl troeft Aldi nu op alle fronten af. Zelfs op de voor Aldi kenmerkende hoge score op ‘goede kwaliteit’ wordt de keten door Lidl gepasseerd. Het allergrootste verschil zien we bij de waardering voor de versafdelingen: een 6,18 tegen een 7,11; Lidl scoort bijna een vol punt hoger dan Aldi. Lidl is daarmee op weg een aantrekkelijke buurtwinkel te worden, waar je voor een volledig basisassortiment vers terecht kunt. Die ontwikkeling komt deels terug in de veranderde fair shares van beide formules. Het marktaandeel in bloemen en planten – traditioneel een sterk punt van Aldi – is bij Aldi gedaald en bij Lidl gestegen. Aldi blijft voorlopig sterker in kaas (fair share van 118 naar 121) en verse vis (fair share van 98 naar 108). Lidl scoort in kaas en vis slechts 109 en 97. In de belangrijkste versgroepen agf en vers vlees steekt Lidl echter ver boven Aldi uit: in agf is het fair share 103 om 75, in vlees 65 om 33. In maaltijden en brood heeft Lidl Aldi zo goed als ingehaald, waarbij het fair share in maaltijden in één jaar steeg van 53 naar 76. In vers pluimveevlees is het fair share van Aldi weliswaar gestegen van 24 naar 35, maar Lidl steekt daar met 84 ver bovenuit. De vraag is hoe lang Aldi zich kan permitteren Lidl zo lang te laten gaan. Consequent zijn is één ding, maar consequent de zaak laten versloffen is een tweede.

Reageer op dit artikel