artikel

Zomerrapport 2008: Jumbo wint voor elfde keer

Formules

De groeicijfers van Albert Heijn lijken geen grenzen te kennen. Welke acties er ook aan ten grondslag liggen, de consument omarmt de marktleider. De populariteit van Jumbo is al jaren een feit. De positie van AH in het GfK-onderzoek was echter nog nooit zo hoog.

Zomerrapport 2008: Jumbo wint voor elfde keer

 

De groeicijfers van Albert Heijn lijken geen grenzen te kennen. Welke acties er ook aan ten grondslag liggen, de consument omarmt de marktleider. De populariteit van Jumbo is al jaren een feit. De positie van AH in het GfK-onderzoek was echter nog nooit zo hoog.

Natuurlijk heeft elke formule zijn paradepaardjes, winkels die in hun lokale markt heer en meester zijn. Maar op landelijk niveau zijn er momenteel maar twee formules die de dienst uitmaken: Jumbo en Albert Heijn. Jumbo Supermarkten laat wéér een geweldig resultaat zien door voor de elfde keer bovenaan het GfK Klantenonderzoek te eindigen. Ook deze zomer hebben de klanten van Jumbo voor hun formule de hoogste waardering over. Het knappe van deze prestatie zit in het feit dat Jumbo gelijktijdig zowel de bestaande winkels op peil weet te houden én een flink aantal nieuwe (en grote) winkels aan het bestand weet toe te voegen. Nieuwe winkels die van meet af aan op het hoge niveau van de hele keten meedraaien.

 

Rozengeur bij AH

Plus, Em-Té en Coop breiden ook uit in het winkelbestand, maar daar lijkt de aandacht op het acquisitiefront direct gevolgen te hebben voor het andere front: de kwaliteit in de bestaande winkels. Zo niet bij Jumbo. De andere formule die er toe doet is momenteel Albert Heijn. De enorme logistieke voorsprong van Zaandam was al in beeld op het moment dat 45.000 Konmar-medewerkers zongen dat AH naar de kloten zou gaan. En in de zeven jaar daarna is de concurrentie nauwelijks ingelopen. Het groeiende marktaandeel en de bijna ongebreidelde omzetcijfers maken dat het op dit moment vooral rozengeur en maneschijn is op het hoofdkantoor aan de Provincialeweg. De grootste bedreiging voor AH is dat de consument over een paar weken doorkrijgt dat levensmiddelen heel snel heel duur beginnen te worden. En dan is het de vraag op de prijsmachine van de marktleider geloofwaardig genoeg is om
de klantenkring in zijn geheel te behouden. Vooralsnog is dít resultaat in het Zomerrapport binnen: nog nooit stond Albert Heijn zo hoog in deze ranglijst.



Opmars Super de Boer

Tegen de stroom van deze successen in probeert Super de Boer langzaam weer boven water te komen. Opnieuw weet de keten het waarderingscijfer van de eigen klanten op te trekken. Het bevestigt het gegeven dat vallen sneller gaat dan klimmen, maar de beweging omhoog is er en de directie weet dat dit een zaak van heel lange adem is. Opmerkelijk is de positie van ketens die enkele rapporten geleden nog in de top te vinden waren: Plus, C1000, Supercoop, Jan Linders. De successen van weleer klinken slechts nog als een echo in een verlaten feestzaal. Gejuich rond de geplande verkoop aan CVC, maar verder geen geluiden die wijzen op een betere retailaanpak bij Schuitema. Hoe lang kan Plus over de afronding van de integratie doen? En was het dan toch een beetje geluk dat Supercoop vorig jaar nog in de top van het rapport was te vinden? Het idee van die spagaat is nu in elk geval uit de wereld: niet doordat Coop verbetert, maar doordat Supercoop flink daalt in de ranglijst. Jan Linders heeft de neergang min of meer in eigen hand genomen. Want de keten uit Nieuw-Bergen liet zijn klanten wel héél nadrukkelijk weten dat de winkels niet op orde waren. Wist de klant het zelf nog niet, dan zorgden de vele briefkaarten daar wel voor: ‘Sorry, sorry, sorry.’ Heel eerlijk, maar ook heel nadrukkelijk. En als je als klant dan toch om je mening gevraagd wordt, dan ligt de wetenschap dat het bij Jan Linders niet helemaal goed zit wel érg top of mind.

 

1. Jumbo

Een nieuwe beker op weg naar Veghel, want na de tiende overwinning bleef de oude, gedeukte wisselbeker op het Jumbo hoofdkantoor achter. Deze elfde eerste plaats voor Jumbo is opnieuw afgetekend. De nummer twee volgt op een achterstand van bijna tweetiende punt. Ter vergelijking: als je vanaf plaats twee nog eens tweetiende punt naar beneden zakt, zit je
op plaats 15 van deze ranglijst. Zó groot is dus het verschil tussen Jumbo en de rest. Jumbo behoudt zijn eerste plaats door een zeer stabiele score op alle aspecten. Alleen op het aspect van vriendelijk personeel zien we nog een geleidelijke verbetering over meerdere rapporten. Erg knap gezien de drukte op acquisitiegebied. Het nadeel van ‘aantrekkelijke aanbiedingen’ blijft de keten parten spelen in dit onderzoek. Jumbo werkt nu eenmaal nauwelijks met aanbiedingen en dit aspect is het enige waarin Veghel beneden het landelijk gemiddelde scoort. Een weergaloze prestatie.

 

2. Albert Heijn
Een all-time high, deze tweede plaats voor Albert Heijn. Gestaag weet de keten zijn sterke positie te handhaven, nadat vorig jaar met kerst het prijsimago leek weg te zakken. De prijsafstand tussen AH en de rest van Nederland ging van 6 naar 7 procent, maar is nu weer terug op 6 procent. De tweede plaats voor Albert Heijn is deels te danken aan een  concurrentieveld dat het deze zomer laat afweten. Jan Linders, Poiesz en Supercoop laten allemaal behoorlijke steken vallen, terwijl Albert Heijn als zo vaak stabiel scoort en zelfs tweehonderdste punt weet toe te voegen aan het eindresultaat. Het schoolcijfer van 7,50 is niet het hoogste van Albert Heijn, (vorige zomer was het nog 7,54), maar de prestatie is er niet minder om. AH scoort zoals gezegd zeer stabiel. De keten krijgt op alle punten een waardering die op of boven het landelijk gemiddelde ligt, met uitzondering voor ‘lage prijzen’. Deze tweede plaats is voorlopig het hoogst haalbare voor Albert Heijn, want de afstand tot Jumbo is wel érg groot.

 

3. Deen
Deen laat zien op zeer consequente wijze aan de formule te kunnen werken. De formule steeg van 8 naar 6 en zet die beweging nu door naar plaats 3. Op eigenlijk alle aspecten weet de  formule een bovengemiddeld niveau te handhaven. Op het aspect ruime keuze is de score zelfs nog verbeterd ten opzichte van kerst. Het enige punt waarop het landelijk gemiddelde hoger ligt dan de score van Deen is de kwaliteit. Een uitdaging dus om nog in te investeren, maar verder is dit een sterke comeback. Het verschil met AH is één honderdste punt.

Reageer op dit artikel