artikel

Kerstrapport 2011: ranglijst

Formules

Bekijk hier de ranglijst van het Kerstrapport 2011.

Kerstrapport 2011: ranglijst

 

1. Jumbo

Dertien keer in 31 edities staat Jumbo nu op 1. Jumbo scoort als beste op de onderdelen netheid, kwaliteit, vriendelijkheid van het personeel en wachttijdena aan de kassa. Geen enkele concurrent heeft die zaken beter voor elkaar. Op alle fronten schiet de score van Jumbo omhoog. En Jumbo mag dan al vaak als beste uit de test zijn gekomen, een score van 7,85 is zeer zeldzaam. Alleen in het Zomerrapport van 1999 kwam de keten hoger uit. Toen bedroeg het toaalcijfer een 7,93. De verklaring voor de stijging is de toevoeging van tientallen nieuwe Jumbo-winkels in het laatste half jaar. Aanvankelijk leverde het ombouwtraject nog lagere scores op voor Jumbo. Klanten merkten dat er wat logistieke en automateringsproblemen ontstonden. Die zijn nu echter verholpen.

2. Albert Heijn XL

De XL’s zijn hun eerste plaats kwijt, maar zijn zeker geen verliezer, hoewel men dat in Zaandam anders zal voelen. De beker keert niet terug, maar de klant is wel tevredener over de megawinkel van AH. De eindscore stijgt met 0.10 punt en komt op het hoogste niveau ooit uit. En daar draait het uiteindelijk om. Albert Heijn XL doet het vooral beter op het aspect kwaliteit van de artikelen. DAt cijfer stijgt met 0,3 punt. Hetzelfde geldt voor de vriendelijkheid van het personeel. Verder wijken de scores weinig af van voorgaande edities.

3. Jan Linders

De scores van Jan Linders zijn eveneens significant verbeterd. De Limburgers winnen er echter geen plaatsje mee, want plek 3 blijft plek 3. De meest opvallende prestatie levert de formule in vers. Vorig jaar kerst kreeg Jan Linders op dit punt nog een 7,4. Nu is dat een 7,9. De klanten zijn eveneens meer te spreken over het prijspeil, de netheid in de winkel, de wachttijden bij de kassa en de aanwezigheid van producten. Jan Linders telt kennelijk vel minder out-of-stocks dan vorig jaar, want ook op dit onderdeel stijgt het cijfer opnieuw. Het personeel van de keten behoort tot het vriendelijkst in de markt.

 

4. Nettorama

Nettorama is de eerste formule in de lijst die zijn cijfer niet ziet stijgen. De prijsvechters uit Oosterhout blijven vierde. Ook in dit onderzoek is Nettorama Koning Voordeel, met zowel de laagste prijzen als de beste aanbiedingen. In de kersteditie van 201 valt op dat Nettorama een lagere score krijgt voor de wachttijden bij de kassa (min 0.3 punt) en vriendelijkheid van het personeel (min 0,2 punt). Het oordeel over vers en het keuzeaanbod stijgen echter, waardoor het totaalcijfers bijna gelijk is aan dat van deze zomer.

5. Deen

Bij Deen gaat het ietsje minder. De Noord-Hollanders zijn hun tweede plaats kwijt. DAt is overigens niet helemaal vreemd, want Deen leefde, wanneer we naar de scores op de lange termijn kijken, ook wel een beetje boven zijn stand. In de zomer van 2004 stond Deen nog op plaats 1, maar sindsdien kwamen de retailers uit Hoorn daar niet meer bij in de buurt. Afgelopen zomer dus wel. Toen werd zelfs AH XL bijna verstoren. Deens score daalt nu met 0,15 punt. Significant, noemt het onderzoeksbureau GfK dat. Deen is goed in het informeren over gezonde voeding, vriendelijkheid, van het personeel en in aanbiedingen. Op die punten behoort Deen tot de beste vijf supermarktketens van Nederland. In het Kerstrapport zijn toch wel een aantal minnetjes te noteren. De klant is minder happy met de kwaliteit van het vers, het keuzeaanbod, de lage prijzenen de out-of-stocks.

6. Albert Heijn

Albert Heijn staat zesde in deze lijst, evenals deze zomer. Tevreden zal men echter niet zijn met de zesde plaats, 1 en 2 met AH XL en AH, dat is het doel. De enige keer dat dit bereikt werd, was in de winter van 2010. Voor gezonde en enigszins spannende marktverhoudingen is het echter goed dat de prijzen niet altijd naar Zaandam gaan. AH’s eindcijfer valt 0.09 punt lager uit Albert Heijns prijsimago staat iets onder druk. AH is volgens de klant weer 5 procent duurder dan de concurrentie. Vorig jaar was dat nog 4 procent. In de cijfers komt dat terug. Voor de aanbiedingen krijgt Albert Heijn een 7,3 0,2 punt minder dan vorig jaar. Voor de lage prijzen kreeg AH vorig jaar ng een 7.0 nu is dat een 6,9. Het zijn echter niet de enige minpuntjes in dit rapport. De cijfers voor aanwezigheid van artikelen en de vriendelijkheid van het personeel staan onder druk. ‘Het zal nog een lange weg zijn voor AH om één miljoen extra fans te krijgen, zoals Van Vliet wil’, zegt Holla.

7. Plus

Plus stijgt door naar plaats 15 (Kerstrapport 2010) naar plaats 8 deze omer, naar plaats 7 nu. Plus stond sinds 2006 niet zo hoog in de lijst. Veel beweging is er onderhuids echter niet. Ten opzichte van deze zomer gaat het alleen op de punten kwaliteit en informatie over gezonde voeding beter. Belangrijk voor Plus is de score op de serviceaspecten. De ondernemerscoöperatie huldigt als doelstelling om eind 2012 de beste service-supermarkt van Nederland te zijn. Op de serviceaspecten staat Plus nu vijfde achter Albert Heijn, Jan Linders, Jumbo en AH XL. Plus heeft echter lange tijd niet zo hoog gestaan in dit klassement. In De Bilt zal de vlag nog niet uit worden gehangen, maar er zal wel met veel plezier naar deze lijst worden gekeken.


8. Hoogvliet

Hoogvliet springt enigszins op en neer in de ranglijst. Afgelopen zomer stond de keten van Leen Hoogvliet nog gedeeld veertiende, nu is dat de achtste positie. Hoogvliet is de hooggeplaatste formule in de lijst die op geen van de tien deelaspecten in de top 5 staat. Dat zegt twee dingen. Hoogvliet heeft niet echt zwakke punten, want anders zou de formule geen plaats in de top 10 verdienen. Anderszins dreigt wel het bekende verhaal van de grijze muis. Formules die zich niet wezenlijk weten te onderscheiden van de andere spelers in de markt, krijgen vroeg of laat een probleem.

9/10. Supercoop

De meest onvoorspelbare formule in de Zomer- en Kerstrapporten is Supercoop. Dat zal enigszins verband houden met het relatief lage aantal beoordelingen, maar het zegt tegelijkertijd iets over de kwaliteit van het winkelbestand. Die wisselt namelijk sterk. Niet voor niets heeft het management van het bedrijf vorig jaar besloten zeven vestigingen af te stoten en een nieuw winkelconcept te ontwikkelen. Supercoop scoort in deze editie fors lager op keuze, kwaliteit, wachttijden bij de kassa en de aanwezigheid van artikelen. Toch handhaaft Supercoop zich in de top 10.

9/10. Emté

Dat Emté al drie edities stabiel op de tiende plaats staat, is toch wel enigszins verrassend. In Twente heeft de keten namelijk een geheel nieuw bolwerk opgebouwd. De ombouw van Sanders naar Emté valt niet bij iedere klant in de smaak. Er zingen geluiden rond dat veel vestigingspunten omzet hebben ingeleverd. In het Kerstrapport zijn echter nauwelijks verschuivingen merkbaar. De klant is iets tevredener over de netheid en de wachttijd bij de kassa.

 

11. MCD

MCS is op het oog stabiel. De totaalscore wijkt slechts 0.01 punt af van de waardering die de Boon-formule deze zomer kreeg. Onderhuids beweest MCD op alle fronten. Deels schuilt de verklaring hiervoor in het relatief lage aantal beoordelingen, maar dat kan het nooit alleen zijn.

12. Poiesz

Poiesz vertoont een vreemde ontwikkeling. Jarenlang waren de Friezen een vaste bewoner van de top 5. Zo nu en dan werd zelfs de wisselbeker naar Friesland gereden. De laatste twee jaar zit de klad er een beetje in, met een achttiende plaats ald dieptepunt. Dit keer staat Poiesz twaalfde, met dank aan betere prestaties op prijs en aanbiedingen.

13/15. Vomar

Vomar daalt heel licht in scoren, maar er is onduidelijkheid zeer stabiel. We zien weinig rare fratsen van de Noord-Hollanders. De wachttijden bij de kassa’s worden korter. Hopelijk zegt dat niets over de omzetten van de winkels.

13/15. Dekamarkt

Een mooie sprong voor Dekamarkt. De Detailresultformule stijgt van plaats 20 naar 13. De drie broers Dirk, Bas en Digros komen niet van hun plaats maar Deka dus wel. Op prijs, keuze en out-of-stocks gaat het beter. Deka is de beste in de Detailresult-stal. Helaas wordt daar geen wisselbeker voor uitgereikt.

 

13/15. Lidl

En weer kruipt Lidl een plaats omhoog. De Score ligt fractioneel hoger. Hoe lang duurt het nog voordat Lidl in de top 10 staat? Lidl maakt waar wat het uitdraagt. In prijs is Lidl de nummer 2 van Nederland, op kwaliteit de nummer 4. Lidl scoort op kwaliteit exact dezelfde cijfers als Albert Heijn en op prijs een stuk hoger. Het toont hoe sterk de discounter bezig is. Als Lidl ook op service slagen maakt, is het de buurtsuper van de toekomst.

 

16. C1000

Auw! Een zestiende plaats voor C1000. Dat kan toch niet? Honderden miljoenen euro’s zijn er geïnvesteerd, maar de klant geeft het niet terug. C1000 zit ‘stuck in the middle’. Kijkend naar deze score is het niet gek dat de belangstelling groot was voor een overname. Kennelijk heerst de overtuiging dat er nog veel meer te maken is van deze keten. De scores zijn op de meeste onderdelen stabiel, alleen de aanwezigheid van alle artikelen en de wachttijden bij de kassa worden minder beoordeeld.

17. Digros

Digros handhaaft zijn zeventiende plaats. De vraag is hoe lang de formulenaam nog bestaat nu René van Klooster met de bezem door Detailresult gaat. Qua scores is er wel enige fluctuatie te zien. Wat vooral opvalt, is de lage waardering voor aanwezigheid van alle artikelen en het keuzeaanbod.

18. Coop

Bij Coop zullen ze niet verrast zijn over deze uitslag. In voetbaltermen staat Coop in het rechterrijtje, maar wel boven de degradatiestreep. Coop is het NEC van de Eredivisie. Met de beperkte middelen die Coop heeft (lees winkeloppervlak) is dat geen schande.

19. Dirk van den Broek

Dirk is stabiel. Het enige dat echt opvalt, is de hogere waardering voor aanwezigheid van alle artikelen, omdat die score bij Digros juist lager uitvalt.

20. Boni

Boni heeft wel eens hoger gestaan. Van plaats 9 valt de keten van de familie Van der Wal naar de twaalfde en nu twintigste stek. Op alle fornten is de stap achteruit fors. In Nijkerk moeten ze gaan oppassen, want de klant is namelijk steeds minder tevreden.

21. Bas van der Heijden

Bas sluit de rij binnen de Dirk-familie. De waardering loopt ook terug. In keuze, maar ook in prijs. En juist dat laatste zou het onderscheidend vermogen moeten zijn.

 

22. Aldi

Aldi is van de laatste plaats af en dat is al een prestatie op zich. De 22e plaats heeft Aldi echter vooral te danken aan de mindere scores van Spar en Super de Boer. Aldi zelf is namelijk zo stabiel als een huis. De info over gezonde voeding verbetert, maar is nog altijd onvoldoende. De kassa-afhandeling verloopt sneller.

23. Spar

Spar valt fors terug. Niet in positie, wel in score. De Spar-klant is over de gehele linie minder tevreden. Dat is vreemd, omdat de buurtsuperorganisatie fors investeert in de operatie achter de winkels.

24. Super de Boer

Het liedje voor Super de Boer is bijna uit. De dalende scores zijn geen verrassing. Belangrijker is dat Jumbo het goed doet. De laatste tientallen winkels moeten nog even volhouden, dan zit de klus erop. Het Zomerrapport van 2012 zal de formule niet halen. Super de Boer heeft het netjes volgehouden, maar de klant heeft nu echt wel in de gaten dat de schwung er uit is.

Reageer op dit artikel