artikel

Kerstrapport 2011: Jumbo blijft C1000 ver voor

Formules

Kerstrapport 2011: Jumbo blijft C1000 ver voor

Jumbo verrast vriend en vijand met de nummer 1-positie op de ranglijst van GvK Panel Services en Foodmagazine. De wisselbeker, die de laatste vijf edities in Zaandam stond, is afgeleverd op het hoofdkantoor in Veghel

 

 

Jumbo verrast vriend en vijand met de nummer 1-positie op de ranglijst van GvK Panel Services en Foodmagazine. De wisselbeker, die de laatste vijf edities in Zaandam stond, is afgeleverd op het hoofdkantoor in Veghel. De sprong voorwaarts bedraagt maar liefst 0.23 punt. Het komt zelden voor dat een landelijke speler zo’n beweging vertoont in het onderzoek.

In de 31e editie van de Zomer- en Kerstrapporten staat het bedrijf uit Veghel nu voor de dertiende keer bovenaan. Daarmee is Jumbo absoluut koploper qua aantal overwinningen. AH XL staat in de all-time ranglijst op een tweede plaats dankzij de vijf overwinningen op rij vanaf de zomer van 2009.


De overwinningen van Jumbo is niet de enige opvallende ontwikkeling. Ook Albert Heijn XL en Jan Linders maken een sprong. De XL’s scoren 0,10 punt hoger dan in de zomer, maar verliezen desondanks de koppositie in de lijst. Jan Linders is de derde speler die een significante sprong voorwaarts maakt. GfK spreekt hiervan wanneer een totaalscore minstens 0,10 punt hoger dan wel lager uitvalt. Voor Deen, Supercoop, Boni, Bas van der Heijden, Super de Boer en Spar geldt het tegenovergestelde. Zij komen significant minder goed uit het onderzoek dan een half jaar geleden. Voor Super de Boer betekent deze meting de laatste.


Lagere scores

Onderzoek directeur Joop Holla van GfK Panel Services stelt dat de scores overall iets lager zijn ten opzichte van het Zomerrapport 2011. Dit ondanks de gemiddeld hogere scores voor de top van de ranglijst. ‘De top 5 in deze lijst is dezelfde als die van het Zomerrapport. Alleen de volgorde is anders. Albert Heijn staat opnieuw op een zes plaats, maar moet wel uitkijken voor het prijsimago. Dat gaat weer achteruit. WE zien dat de formules bovenaan de lijst het gemiddeld iets beter doen, terwijl de formules onder de in de lijst wat mindere cijfers ontvangen. De onderlinge verschillen worden dus weer wat groter.’

De gemiddelde score van alle Nederlandse supermarkten bedraag 7,39, een fractie lager dan in de vorige editie. Holla:’Alleen op het aspect informatie over gezonde voeding doen supermarkten het iets beter. Over de andere negen aspecten, waarvan er zeven meetellen voor het eindcijfer, is de consument iets minder tevreden. Het gaat om vers, kwaliteit, netheid, prijzen, aanbiedingen, vriendelijk personeel, out-of-stocks en wachttijden bij de kassa. In de zomer werden op veel van deze onderdelen nog de hoogste scores ooit gemeten.’

 

De zestiende positie van C1000 springt meteen in het oog. Ondanks alle impulsen die in de afgelopen drie jaar aan de formule zijn gegeven en de investering van honderden miljoenen euro’s, komt C1000 nog altijd nauwelijks van zijn plaats. De zestiende positie is voor een formule met de ambitie en statuur van C1000 beschamend. ‘C1000 staat bij geen enkele van de tien gemeten aspecten in de top 5. C1000 is volgens de consument op bijna alle onderdelen een middenmoter, een grijze muis. Zelfs de Lidl-klant is tegenwoordig tevredener over zijn supermarkt. C1000 mist nog altijd profiel’, aldus Holla.

 

Te laag

Bij de aankondiging van de overname van C1000 door Jumbo werd herhaaldelijk benadrukt dat C100 en Jumbo naast elkaar blijven bestaan. Uitslagen als deze voeden echter de discussie over de wijsheid van dat besluit. C1000 staat al vele jaren veel te laag. Al het herstelwerk heeft er tot op heden niet voor gezorgd dat C1000 op een van de tien aspecten een onderscheidende positie inneemt. Het kan niet anders dan dat de familie Van Eerd met dit rapport in de hand aan Tom Heidman en zijn team om opheldering vraagt over de juistheid van de ingezette koers. ‘Het is een veelzeggend feit dat Jumbo’s toch al hogere score verder stijgt na de toevoeging van oud-Super de Boer-winkels. Bij C100 zien we vrijwel geen effect van de snelle stijging van het aantal rode C1000’s.’

Reageer op dit artikel