artikel

Wessanen wedt op twee paarden

Formules

Topman Piet Hein Merckens van Wessanen doet vandaag in het Financieele Dagblad de nieuwe strategie van het voedingsconcern uit de doeken. Het bedrijf gaat zich volgens de kersverse ceo richten op ‘smaakvolle, betrouwbare, biologische voeding’.

Wessanen wedt op twee paarden

Merckens heeft het in de krant over de lichtgroene consument. Daar zit volgens de bestuursvoorzitter voor het bedrijf het gat in de markt. De lichtgroene consument is de klant die zowel biologisch als niet-biologisch koopt, maar wel in zijn eigen super op de hoek wil winkelen.

Rijstwafels

Om die reden gaat Merckens rond de tafel met de supermarkten. Producten van Wessanen, zoals Zonnatura, Bjorg, Tartex en de ecolijn, liggen bij biologische supers zoals de Natuurwinkels, Goody Food en Puur op een prominente plek in het schap. Echter niet in de doorsnee supermarkt, waar de huismerken een stuk makkelijker zijn te vinden voor de klant. Daar moet wat aan veranderen, want de ceo wil dat de rijstwafels van Zonnatura op termijn bekend zijn bij elke consument die biologisch wil eten.

Beckers

Merckens zegt dat Wessanen, na enkele moeilijke jaren, met de keus voor biologische producten eindelijk de juiste richting heeft gevonden. Toch gokt hij niet blind op de wens van de lichtgroene klant. De snackdivisie Beckers staat, in tegenstelling tot een aantal Amerikaanse activiteiten, namelijk niet in de etalage. En dat is niet zonder reden. ‘Beckers speelt de rol die het moet spelen’, zegt Merckens over de positie van het merk binnen Wessanen. Oftewel, zolang de gezonde route niets oplevert, moet de vette hap nog gewoon zorgen voor geld in het laatje.

Reageer op dit artikel