artikel

Na dierenleed komt Wakker Brood

Formules

Supermarkten staan al jaren volop in de belangstelling van milieugroeperingen en dierenactivisten. Wie denkt dat met de uitrol van scharrelvlees en natuurvriendelijke producten dergelijke anti-campagnes tot het verleden gaan behoren, heeft het echter mis. De bemoeienis van belangengroepen met het supermarktaanbod houdt voorlopig niet op. In Groot-Brittannië strijdt momenteel een soort Stichting Wakker Brood tegen de marketing rond bake off-brood.

Na dierenleed komt Wakker Brood

De Real Bread Campaign, zo heet de organisatie die in het Verenigd Koninkrijk actie voert tegen het industriebrood in de supermarkten. Deze club is een soort Stichting Wakker Dier, maar in plaats van tegen dierenleed strijdt het voor eerlijk geproduceerd brood. Voornaamste eis van deze actievoerders is dat supermarkten ophouden met valse claims als ‘vers gebakken’ en ‘ambachtelijk’. Bovendien willen ze dat de grote retailers alle gebruikte ingrediënten op hun broodzakken zetten. Brood, zo claimen de puristen, mag enkel bestaan uit water, meel, gist en zout, al het overige is alleen bedoeld om het langer houdbaarder te maken en het industriële bakkerijproces te bevorderen.

Afbakken
De actiegroep kreeg vorige week steun van de Britse Reclamecode Commissie. Die oordeelt dat de Britse supermarktketen Tesco ten onrechte de reclameslogan ‘Fresh bread. Baked from scratch in our in store bakery’ hanteert. Wat blijkt. In slechts 500 van de 1800 Tesco-winkels staat een echte bakkerij, de overige vestigingen hebben eenvoudige bake off-ovens. Niks zelf brood bakken, in het merendeel van de winkels wordt industriebrood opgewarmd en ingepakt.

Misleiden
Het gaat de Real Bread Campaign niet zo zeer over de vraag of bake off-brood gezond is of niet, of dat het milieu er meer of minder onder lijdt. De belangengroep wil dat supermarkten en fabrikanten op een eerlijke manier communiceren over hun producten. In hun ogen creëren ze nu ten onrechte een zweem van authenticiteit rond brood. Hiermee misleiden ze hun klanten en voeren ze een oneerlijke concurrentiestrijd met de kleine onafhankelijke bakkerijen die wel authentiek en eerlijk brood produceren en verkopen.

Rookaroma
Mocht deze vorm van actievoeren in de mode raken dan kunnen de supermarktorganisaties, ook in Nederland, hun borst natmaken. In hun schappen zijn nog legio producten te verzinnen waarbij authentieke productiewijzen omwille van kostenvoordelen zijn geïndustrialiseerd. Wat te denken van vleeswaren met rookaroma, de snelle rijping van oude kazen of het bietenrood in aardbeienyoghurt. Nee, van die vileine radiospotjes zijn we nog lang niet af…

(Foto Distrifood: De bakker van de Marqt-winkels in Amsterdam en Haarlem communiceert naar zijn klanten dat hij geen broodverbeteraars gebruikt: 'Alleen meel, water, gist en zout.')
 

 

Reageer op dit artikel