artikel

Een andere waarheid in het F’jes-voetbal

Formules

Een andere waarheid in het F’jes-voetbal

Het is best wel aandoenlijk om iedere week weer langs de lijn te staan en te kijken naar het supermarktveld. Het is ééndimensionaal kluitjesvoetbal, zoiets als een veld vol F-pupillen.

De bal in het spel heet 'de laagste prijs' en daar rent iedereen achteraan. Scoren is – zoals altijd in het F-voetbal – meer geluk dan wijsheid.

Waarheid

'De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn', luidt echter een uitspraak van Johan Cruijff, de verlosser. Wil je volgens Cruijff winnen dan moet je dus anders naar het spelletje kijken. Hoe fijn is dan ook de opening van deze week. De loonexplosie maakt dat supermarkten immers gedwongen anders naar de bal gaan kijken: meer kosten zijn alleen maar op te vangen met meer omzet, lees meer verkopen of hogere prijzen.

Imago

Supermarkten zelf vinden dat taboe. Ze doen het in hun broek als ze hun lageprijzenimago moeten loslaten. Onzin natuurlijk. Het is juist een enorme uitdaging. Ik zou zeggen: laat er een brainstormteam op los en ga voor de hoogste prijs die de klant nog acceptabel vindt. Die prijs zou wel eens hoger kunnen liggen dan de supermarkten nu denken. Dat is wel een kwestie van de klant opvoeden. Als klanten bijvoorbeeld meer kennis hebben van eten, willen ze er ook meer voor betalen. De horeca weet dat al langer, het is de kurk waar de betere restaurants op drijven.

Verklaring

Toch verklaart het niet helemaal waarom een restaurant zulke relatief hoge prijzen kan vragen voor zijn voedsel. Het is omdat een restaurant vooral sfeer, ambiance, gastvrijheid en gezelligheid verkoopt. Het eten is 'slechts' een randvoorwaarde, een hygiënefactor. Laten de supermarkten zich nu juist massaal op die randvoorwaarde hebben gegooid.

Zelden zo'n denkfout gezien.

Reageer op dit artikel