artikel

Heidman weg met opgeheven hoofd

Formules

Heidman weg met opgeheven hoofd

ANALYSE – Tom Heidman vertrekt bij C1000. Iets minder dan drie jaar na zijn benoeming als directievoorzitter van Schuitema houdt hij het voor gezien.

Heidman doet daarmee wat iedereen verwachtte. Het is ook een begrijpelijke stap. Zijn taak zit erop nu de overname van C1000 door Jumbo definitief kan worden afgerond en de kans op de allerhoogste positie bij Jumbo gelijk was aan nul.

Golden Boy

Heidman heeft veel bereikt in de relatief korte periode dat hij bij C1000 en rechtsvoorganger Schuitema heeft gewerkt. Grootaandeelhouder CVC kan in elk geval meer dan tevreden zijn over de prestaties van Heidman die zich tussen 2002 en 2006 al tot een ‘golden boy’ voor het private equity fonds had ontwikkeld. Heidman is ook dit keer cum laude geslaagd, want CVC heeft aan het kortstondige eigendom van Schuitema/C1000 een paar honderd miljoen euro verdiend.

Niet alleen CVC komt als winnaar uit de bus. Ook de C1000-ondernemers zullen met genoegen op het regnum van Heidman terugkijken. Dat geldt in de eerste plaats voor de ondernemers die in 2008 een certificaat in de eigen onderneming hebben gekocht. Net als CVC – en Heidman met C1000-management – profiteren ook zij van de imposante waardevermeerdering die onder leiding van Heidman is gecreëerd.

Wonder

Die waardevermeerdering van C1000 is een wonder op zich. Wie kijkt naar de ontwikkeling van het marktaandeel, aantal winkels en omzet van C1000 tussen 2008 en 2011 kan zelf constateren dat zich nauwelijks schokkende wijzigingen hebben voorgedaan. In elk geval geen veranderingen die de explosieve waardevermeerdering rechtvaardigen. Ga maar na: in 2008 kwam het marktaandeel van C1000 uit op 13,2 procent, nu is dat 12,1 procent. De consumentenomzet van C1000 over 2008 was 4,017 miljard euro; over 2011 was dat 3,993 miljard euro. Ultimo 2008 telde C1000 374 winkels, eind 2011 waren dat er 422. Het zijn getallen die eerder wijzen op een verslechtering dan een verbetering van de toestand van C1000 en daarmee de waardevermeerdering van de formule/het bedrijf het karakter geven van financiële tovenarij. Private equity als hogepriester van modern monetair bedrijfsbeleid.

Elan

Ook C1000-ondernemers zonder certificaat hebben geprofiteerd van de veranderingen die onder leiding van Heidman bij Schuitema/C1000 zijn doorgevoerd. Er zit weer elan in de organisatie. Er is enorm veel assortiment toegevoegd en dat was hard nodig. En dankzij de oprichting van Bijeen en het nieuwe conditiestelsel, dat overigens al was afgetimmerd voordat Heidman toetrad, is hun rendement aanmerkelijk verbeterd. Daarnaast heeft C1000 met Rood weer een formule in handen waarmee het de felle concurrentiestrijd aankan. Heidman kan dus met opgeheven hoofd vertrekken.

Reageer op dit artikel