artikel

Logistiek bepaalt succes Jumbo-C1000

Formules

Logistiek bepaalt succes Jumbo-C1000

Integratie van de logistieke operaties van C1000 en Jumbo gaat het succes van deze overname bepalen. De overnamesom kan alleen worden terug verdiend als hier voldoende synergievoordelen worden gerealiseerd.

Dat zegt Walther Ploos van Amstel, columnist van Logistiek.nl en docent Logistiek en Supply Chain Management aan de hogeschool van Amsterdam. Lees hieronder zijn column.

Logistiek bepaalt succes Jumbo-C1000

Jumbo neemt C1000 over. Daarmee wordt Jumbo de tweede grootste levensmiddelenketen in Nederland na Albert Heijn. Een spannende stap in een markt met de laagste prijzen in Europa en steeds meer omzet die wegvloeit naar webwinkels, foodservice en gemakswinkels. Een bedrag van 1 miljard euro wordt genoemd als overnamesom. Het management zal straks die overnamesom zeker verdedigen met grote synergievoordelen in inkoop, distributie, ICT en assortimentsbeheer. Dat het binnenhalen van die synergie niet vanzelfsprekend is, is gebleken bij de fusie van onder meer allerlei ketens tot Laurus, vervolgens de moeizame overgang naar Konmar, en weer terug. Van een echte logistieke integratie is het daar nooit meer gekomen. Maar, ook retailer Vendex KBB heeft nooit de beoogde synergie kunnen behalen.

Meer kiloknallers

Dat nog synergie is te behalen in veel scherpere inkoopprijzen betwijfel ik. De prijzen in de Nederlandse levensmidddelenhandel behoren nu al tot de laagste in Europa. En zelfs het grote Jumbo is, op Europese schaal, nog steeds geen hele grote speler. Je kunt je zelfs afvragen of nog lagere prijzen wel goed zijn voor de consument. Nog meer kiloknallers? Nog meer Hollandse asperges uit Peru? Was een keertje EHEC niet genoeg? Om nog maar te zwijgen van de enorme derving met versproducten in winkels.

Eindeloze discussie

De harde lessen uit het verleden zijn bekend: eindeloze discussie over het afstemmen van assortimenten, harde onderhandelingen met vakbonden, onacceptabele kapitaalvernietiging door het afstoten van waardeloze magazijnen en integratieproblemen met ICT-systemen. En, niet te vergeten, managers die uit angst hun baan te verliezen de hakken in het zand zetten. Daarvan kan Jumbo veel leren voor de aanpak van de integratie in 2012.

Logistieke voorbeelden

De Jumbo-familie van Eerd zal met veel daadkracht de integratie moeten aanpakken. Het ombouwen van winkels is al een logistiek hoogstandje op zich. Daarvoor kunnen ze nog eens te rade bij Konmar, als slecht voorbeeld, en Albert Heijn, als prima voorbeeld. De snelle integratie van inkoop, assortimentsbeheer, distributienetwerken en ICT en de samenwerking tussen de medewerkers op de hoofdkantoren gaat het succes van de overname, en het binnenhalen van de synergievoordelen, echt bepalen. De rol van logistiek is van essentieel belang voor de positionering van de nieuwe Jumbo; vers, volledig, vlug en voorspelbaar. Dan creëer je echt waarde.

Snelheid

De tijd zal leren of Albert Heijn, met zijn gesmeerde logistieke machine, er echt een geduchte concurrent bij krijgt. Dat kan alleen als Jumbo voortvarend de logistiek integreert en daarna vol stoom inzet op de ontwikkeling van nieuwe formules en distributiekanalen om de consument nog beter van dienst te zijn en om de afkalvende traditionele winkelomzet te compenseren. Maar, dan zal het logistieke toptalent bij Jumbo en C1000 deze megaklus, snel en gladjes, moeten uitvoeren. Of zal de tijd leren dat de komende fusieprocessen de twee concurrenten Jumbo en C1000 juist gaan vertragen? Ik ga het met veel belangstelling volgen. Dit is leerstof voor de toekomstige lesboekjes op hogescholen en universiteiten. De tijd zal ook leren of de consument er van deze fusie ook uiteindelijk echt beter van wordt.
Ik wens de logistieke mensen bij Jumbo en C1000 een geweldige tijd en heel veel succes met deze klus in 2012.

Reageer op dit artikel