artikel

Woelig

Formules

Woelig

Supermarkten nemen in waarde toe. Het is nieuws dat niet eens zo erg verbazingwekkend is. In deze branche zit iedereen naar zijn navel te staren, maar de buitenwereld kijkt met een heel andere blik naar de levensmiddelenmarkt.

Waarde

Nederlandse supermarkten stijgen in waarde omdat enerzijds het aanbod afneemt en anderzijds de vraag ernaar toeneemt. Het afnemende aanbod komt omdat Nederland vol supermarkten zit en geen witte vlekken meer telt. Op mijn fiets bereik ik in tien minuten acht supermarkten, zo liggen de feiten.

Recessie

De vraag neemt toe omdat Nederland in een recessie dreigt te duikelen. In een recessie kunnen beleggers hun euro’s tegen een lage rente op een spaarrekening zetten. Voelt twee keer niet goed.

Safe haven

Ze kunnen ook vluchten naar een 'safe haven' en foodvestigingspunten kopen. In food zien we jaar op jaar groei. Van €26 miljard omzet in 2004 naar ruim €32 miljard vorig jaar. Nielsen telt zelfs 3,6 procent groei over de eerste 36 weken van dit jaar. Zet dat eens af tegen andere branches als mode, elektronica of meubels. Branches die ook onder de knoet van de internetverkopen liggen. Nee, dan maar doodsaaie, stabiele supermarkten.

Peter Garstenveld

Reageer op dit artikel