artikel

Peentjes

Formules

Peentjes

We kunnen er allemaal heel stoer over doen, maar het is dit najaar toch wel peentjes zweten voor de supermarkten. Een aantal dingen valt op. Zo is er geklaag over toch wel ‘dunne omzetweken’ dit najaar dwars door de formules heen. Dat is pijnlijk omdat de prijzen toch stilletjes zijn verhoogd. Het betekent dus extra druk op volumes.

Consumentenvertrouwen

Daarnaast heeft (de aanloop naar) het hele 'Eurocircus' van Brussel het consumentenvertrouwen niet veel goed gedaan. Supermarkten leggen zelfs openlijk het verband tussen bovenstaande twee punten.

Werknemersfront

En dan is er nog de onrust aan het werknemersfront in de winkels. Er ligt nog geen cao bij het schrijven van dit nummer en de eerste (publieks-)actie is voor maandag aangekondigd. Vorig jaar legden de bonden in de dc’s in ieder geval Albert Heijn stevig op de pijnbank. Het was extra pijnlijk omdat het de kerstomzetten direct raakte. Dat zou zomaar weer kunnen gebeuren, al ligt de organisatiegraad in de winkels beduidend lager.

Kort voor kerst

Over de eerste helft van het jaar valt dus niet zo veel te klagen met indexen gemiddeld boven de 2 procent. Maar zo kort voor kerst zoveel onzekerheid bij de klanten en werknemers is nooit goed voor een branche die met extreem smalle marges werkt.

Peter Garstenveld

Reageer op dit artikel