artikel

Edeka gaat C1000 kopen

Formules

Edeka gaat C1000 kopen

Edeka gaat C1000 kopen en daar een te hoge prijs voor betalen. Dat zijn de geluiden die Distrifood vanuit Duitsland krijgt te horen. De gedachte erachter is simpel en stoelt op zeven argumenten. Jammer, maar Jumbo, Plus, Sligro en de grote geldjongens hebben het nakijken.

1. Diepe zakken

Edeka heeft diepe zakken. Met 4.500 zelfstandig ondernemers, een discountketen Netto, 12.000 supermarkten en een omzet van 43,5 miljard euro is het voor Nederlandse begrippen een grote speler met diepe zakken. Ter vergelijking, alle Nederlandse supermarkten bij elkaar hebben een omzet van pakweg €32 miljard. Dat is dus kleiner dan Edeka.

2. Moet groeien

Edeka heeft in Duitsland niet de mogelijkheid om te groeien. De groep heeft een marktaandeel van 20,2 procent. Daarmee lijkt het aan zijn taks te zitten, zo leert navraag in Duitsland. Bij iedere overname vindt het concern de Duitse kartelpolitie op zijn pad.

3. Nederland als Bundesregio

Edeka heeft de structuur. Wie de site van Edeka bezoekt, ziet dat het concern Duitsland in zeven regio’s heeft ingedeeld. Geografisch is het heel natuurlijk om Nederland als de achtste ‘Bundesregio’ te beschouwen. En, Nederland ligt dichterbij het hoofdkantoor in Hamburg dan Beieren.

4. Gezichtsverlies 

Edeka is het enige Duitse concern dat niet over de grens opereert. Eerdere pogingen zoals in Denemarken zijn jammerlijk mislukt. Er ligt een rekening uit het verleden te vereffenen. Koste wat kost.

5. Logistiek

Edeka mikt op de logistieke synergie. Het moet Edeka als muziek in de oren klinken dat de dc’s van C1000 al deels zijn losgeweekt van het moederconcern. Dat was slim van CVC. Een koper kan nu makkelijker zijn eigen logistiek inschuiven. Edeka staat trappelend klaar met zeven dc's aan de oost-grens.

6.  (Vlees) inkoop

Bundeling van inkoop is nog het minste aankoopargument voor een bod op C1000. Maar vast staat dat Bijeen zal sneuvelen. Eén ding kan Edeka toevoegen: C1000 is een grote vleesverkoper en Duitsland is een groot vleesland. Daar liggen al de eerste mogelijkheden om de (te) grote overnamesom deels terug te verdienen.

7. Naief

Edeka is naïef. Het concern denkt kennis te hebben van de Nederlandse markt. Edeka kan echter niet tippen aan de detailkennis die partijen als Jumbo of Sligro inbrengen. Kennis is echter een handicap. Het zal de Nederlandse bieders weerhouden mee te gaan als de echt grote bedragen op tafel komen. Om die reden zal Edeka uit pure naïviteit en honger om te groeien makkelijker de portemonnee trekken dan welke andere partij ook. En wellicht is dit nog wel de belangrijkste reden waarom Edeka met C1000 aan de haal gaat.

Peter Garstenveld

Reageer op dit artikel