artikel

Het Edah-gat

Formules

We zijn de formule al weer bijna vergeten: Edah. Toch was die formule in 2000 nog goed voor pakweg 7 procent van de markt. De formule is dan wel verdwenen, maar de groep Edah-kopers bestaat nog steeds. Dat zijn klanten met een niet te grote portemonnee die op prijs lopen.

Het Edah-gat

Je hoeft geen ziener te zijn om te weten wat deze groep klanten bekoort. Zij zijn op zoek naar prijs, maar kunnen en willen niet te veel betalen. Ze willen het geld echter wel efficiënt besteden aan betaalbaar vers en luxe. Ze zoeken een Albert Heijn, maar dan op een lager prijsniveau. Wie ze geruststelt met een duurzaam imago, heeft zelfs nog een streepje voor.

Een voor de hand liggende kandidaat voor deze doelgroep was Dirk van den Broek. Maar Dirk heeft geen echt landelijke dekking en durft niet door te pakken. Directeur De Haan, die dat wel wilde, werd door de oude eik Van den Broek zelf de laan uitgestuurd.

Nee, heel verrassend is het een andere keten die de Edah-klant een nieuw tehuis heeft gegeven. Lidl is het moderne Edah. Ik weet uit betrouwbare bron dat Albert Heijn Lidl ook al lang niet meer beschouwt als hard- discounter. Lidl is een gevaarlijk concurrerend grootwinkelbedrijf. Lidl is extreem slim bezig.

Peter Garstenveld

Reageer op dit artikel