artikel

Garage sale

Formules

Garage sale

Albert Heijn komt met ‘garage sale’: diepe non-foodaanbiedingen op A-merken. In aantal zijn de aanbiedingen beperkt. ‘Garage sale’ moet de actie sexy doen klinken. De kruidenier vroeger op de hoek noemde het gewoon ‘fietsenspringer’.

Op de eerste plaats zal het meer klanten trekken. Dat wil de nieuwe AH-directeur Cees van Vliet ook. Volgens hem zijn de winkels goed genoeg, maar ontbreekt het aan fans, aan nog meer klanten.

De kosten zijn te overzien, omdat het aantal items (drie in de week) maar zeer beperkt is en het verlies een plafond kent: 'op=op' is immers de spelregel. Er is zelfs kans op winst: op de ouderwetse 'fietsenspringer' maakte de kruidenier weliswaar verlies, maar het totale mandje aan de kassa maakte die min-marge weer goed.

Nog een voordeel: het middel is erg effectief om een prijsbeeld weg te zetten. C1000 had een aantal jaren geleden ook één diepe actie op de voorkant van de folder om dat effect te bereiken. Het heette toen een 'prijsgeruststellingsstragie'.

Kortom, slim die 'garage sale' om de 'shopper' te 'activeren'. Mien van drie hoog achter zal het een ‘mazzeltje’ noemen en springt ouderwets op haar Batavus-fiets. Geen marketeer die dat verandert.

Peter Garstenveld

hoofdredactie

Reageer op dit artikel