artikel

Uit het hart

Formules

Uit het hart

Boodschappen doen is een corvee. Supermarkten kennen daarom geen fans. Dat is wat een reclamegoeroe mij ooit vertelde. Marcel Groen, over hem heb ik het, is onder meer bekend van de zwaan-campagne van de KLM met de ‘zwaanzinnige weken’. Als je dat bedenkt en uitvoert, dan kun je wat. Groens opvatting staat haaks op die van Cees van Vliet, de nieuwe AH-directeur.

In het huismagazine Ahá lees ik over Van Vliets fan-campagne: iedere winkel moet iedere dag er een fan bij krijgen. Opgeteld in 2015 zijn dat een miljoen extra AH-fans. Wat volgt, is een kaleidoscoop aan technieken, instrumenten en hulpmiddelen om dat doel te bereiken.

Zo is er een fanprogramma met drie thema's: 'begroeten', 'helpen' en 'inspireren'. Er is een 'FanScan' ontwikkeld om te kijken hoe winkels scoren in klantcontact. Dan zijn er nog 'FanMakers', 'Greets' en een 'Fan-Button' op het AH-intranet. Ik zie verder een 'FanMeter', een pvc-buis waar klanten blauwe ballen in laten zakken. Hoe meer ballen, hoe meer fans. Alles bij elkaar opgeteld komt het over als een van boven opgelegde taak.

Zou Van Vliet beseffen dat je fans alleen maakt als je ze oprecht in je hart sluit en niet als een FanBal in een FanMeter laat stuiteren?

Peter Garstenveld

hoofdredactie

Reageer op dit artikel