artikel

C1000: 9 scenario’s voor de toekomst

Formules

C1000: 9 scenario’s voor de toekomst

Bij Plus staan ze dan wel te springen om een huwelijk te sluiten met C1000, maar een overname door Sperwer is zeker niet de enige optie die CVC Capital heeft om zijn meerderheidsaandeel voor een mooie prijs te slijten. Negen scenario’s voor de toekomst.

1. Sperwer

lijft C1000 in

Gezien de diverse uitspraken van Plus-directeur Jan

Ferwerda, ondernemersvoorman Harold van Velzen en andere bestuurders van de

coöperatie de afgelopen maanden in Foodmagazine en Distrifood, slaan ze in De

Bilt maar wat graag de handen ineen met C1000. Plus heeft al gesproken met CVC

Capital, dus de interesse is serieus. Dat ligt ook voor de hand. Plus en C1000

spraken in 2000 al over een fusie en slaagden er in 2009 bijna in om samen

Super de Boer in te lijven. Beide organisaties richten zich op zelfstandig

ondernemers en zouden gezamenlijk beter in staat moeten zijn om een vuist te

maken tegen het dominante Albert Heijn.

Bij Sperwer is de nood niet heel hoog –

de groei komt de komende jaren al uit de uitrol van de Briljant-formule – maar

binnen de top van de coöperatie heerst wel de overtuiging dat Plus binnen nu en

enkele jaren wel opnieuw een grote vis moet binnenhalen. Anders dreigt het

bedrijf als kleinere landelijke speler zelf in de verdrukking te komen. Ook

binnen C1000 staat men niet onwelwillend tegenover Plus, omdat dit in feite een

omgekeerde overname zou betekenen. C1000 is in dit geval de bovenliggende

formule en zal ongetwijfeld blijven bestaan.

2. Buitenlandse

retailer waagt de gok

Afgezien van de discountformules – die vanwege het

enorme belang van schaalgrootte in vele landen actief zijn en juist daardoor

concurrerend kunnen zijn in hun segment – is nog nooit een buitenlandse speler

erin geslaagd een succesvolle entree te maken in Nederland. Tengelmann vertrok

in 1999 met de staart tussen de benen. De overname van Jac Hermans en de ombouw

naar A&P werd uiteindelijk geen succes. Hetzelfde geldt voor Casino, dat in

2002 als reddingsboei voor het noodlijdende Laurus fungeerde. Gedesillusioneerd

verkochten de Fransen in 2009 de laatste formule Super de Boer aan Jumbo.

De kans dat een buitenlandse retailer instapt, wordt

niet hoog ingeschat. Het is gissen welke partij het aandurft om zich in de door

lage marges en de hoge supermarktdichtheid kenmerkende Nederlandse markt te

vestigen. Edeka wordt genoemd, maar of dat slechts een gerucht is of op

waarheid berust, is onduidelijk. Ondenkbaar is het echter niet. De expansie van

Albert Heijn over de landsgrenzen heen werd tot voor kort ook voor onmogelijk

gehouden. Dus waarom zou een Franse, Duitse, Belgische of Britse keten geen

stoute plannen kunnen hebben?

3. Tweede

ronde voor private equity

Bij Hema weten ze hoe sterk een retailer kan

profiteren van de inmenging van private equity. Onder de vleugels van Maxeda en

Lion slaagde de warenhuisformule erin om uit te breiden naar Duitsland, België,

Luxemburg en Frankrijk. Op eigen kracht was dat Hema nooit gelukt. Hema heeft

er dus al twee rondjes private equity opzitten. En dat gaat zeker niet ten

koste van de ondernemers. Veel Hema-franchisers draaien fantastische

rendementen de laatste jaren.

Bij C1000 zou hetzelfde scenario zich kunnen

voordoen. Er zit nog altijd lucht in de organisatie, omdat de winstgevendheid

van de formule nog altijd stijgende is. Bovendien zijn er nog altijd retailers

waarbij het beter boeren is. Er is dus nog altijd ruimte voor verbetering. Een

overname door een concurrent ligt meer voor de hand, omdat die in staat is om

synergievoordelen te realiseren en dus een hogere overnameprijs kan betalen. Maar

ondenkbaar is een inlijving door private equity niet.

4. C1000

gaat naar de beurs

Een beursgang komt in beeld als bij geen enkele

retailer of investeerder voldoende belangstelling bestaat voor C1000. In dit

geval blijft C1000 zelfstandig en in de huidige vorm bestaan. De waarde van het

bedrijf krijgt hierdoor geen impuls, omdat er geen sprake is van extra

synergievoordeel. Hierdoor zal CVC Capital vermoedelijk niet in staat zijn de hoogste

waarde uit het bedrijf te halen. Daarom is het zeker niet de eerste optie.

Bovendien is het beursklimaat nog altijd lastig. De

schuldencrisis lijkt beleggers nog lange tijd bezig te houden. Het blijft dan

ook onzeker hoeveel de investeerder kan ophalen met een beursgang. Voor C1000

is het bovendien geen ideaal scenario. De publicatieplicht brengt wel erg veel

nadelen met zich mee, zo heeft het bedrijf ondervonden voordat het door CVC van

de beurs werd gehaald. Mocht CVC er echter niet uitkomen met andere retailers,

dan komt een beursgang toch echt in beeld.

5. Jumbo

hapt toe

Jumbo werd in 2009 niet gezien als de meest logische

overnamekandidaat van Super de Boer. En toch kwamen de Veghelnaren als winnaar

uit de bus. Het bedrijf lijkt nog wel enkele jaren nodig te hebben om het

financiële huishoudboekje weer op orde te krijgen. Maar aan de andere kant:

twee jaar geleden dachten de experts ook dat Jumbo nooit €500 miljoen op tafel

zou kunnen leggen.

Algemeen directeur Frits van Eerd riep in april nog

dat het ‘volslagen idioot’ zou zijn om te veronderstellen dat Jumbo binnen nu

en twee jaar in de markt zou zijn voor een overname. ‘We hebben tijd nodig om

die overname goed in te laten trillen. Ook om financiële redenen is een

overname niet haalbaar. Wij moeten nog een paar centen aan de banken terugbetalen.

We zijn niet in de markt voor C1000. Ook niet over twee jaar.’

Toch is en blijft Jumbo een serieuze kandidaat.

Alleen al vanuit defensief oogpunt kan Jumbo het zich niet veroorloven om

bijvoorbeeld Sperwer samen met collega-Superunie-leden C1000 uit Bijeen te

laten trekken. Jumbo zou dan alleen moeten inkopen, waarmee de bijl aan de

uitgangspunten van Every Day Low Pricing wordt gezet. Jumbo is waarschijnlijk

niet de partij die de eerste aanzet geeft, maar zit zeker op het vinkentouw.

6. Sperwer

zoekt steun bij andere supers

Scenario 6 zal binnen C1000 – zowel bij de

organisatie als de ondernemers – als het worst

case scenario
worden gezien. Wanneer de formule door meerdere

collega-retailers wordt overgenomen, lijkt een ontmanteling van de tweede

formule van Nederland onvermijdelijk. Wat volgt is een enorme

kapitaalvernietiging. Toch is het een serieuze optie, omdat de hoge vraagprijs

van CVC Capital voor vrijwel geen enkele speler in zijn eentje te bekostigen

is.

Het ligt voor de hand dat Sperwer in dit scenario

het voortouw neemt. Voor steun kan het bij vrijwel iedere directiekamer

aankloppen. Binnen Superunie is altijd interesse in locaties, denk aan Sligro

Food Group en Coop, ook voor de vestigingspunten die voor de grote landelijke spelers

minder interessant zijn. Een nadeel is wel dat C1000 bijna voor 100 procent

door ondernemers wordt gerund, waardoor veel regionale spelers al afvallen.

Sligro Food Group heeft geen interesse in een volledige overname van C1000,

hoewel het daarvoor wel de centen zou kunnen verkrijgen. ‘De staart moet niet

met de hond gaan slaan’, zei foodretail-directeur Johan Pardoel hier onlangs

over in Foodmagazine.

Ook Albert Heijn zal interesse hebben in grote

C1000-winkels en welwillend staan tegenover een backdeal, waarin het zelf de

krenten uit de pap mag halen. Het is de enige manier waarop AH kan profiteren

van de uitverkoop van C1000, want bij een eigen overnamebod zou de NMa

tegensputteren. Hoewel de meeste C1000-ondernemers Albert Heijn als grootste

vijand beschouwen, zou het gros tegelijkertijd maar wat graag het rendement

draaien van een gemiddelde AH-collega. Die weerstand zou wel eens vlot over

kunnen gaan.

Ook Jumbo kan Sperwer aan de benodigde middelen

helpen. Jumbo-topman Frits van Eerd zei onlangs dat hij niet geïnteresseerd is

in overnames, maar wanneer de toekomst van Bijeen op het spel staat, denkt de

Brabander daar waarschijnlijk anders over. Jumbo kan het zich simpelweg niet

veroorloven om C1000 als kompaan te verliezen

7. CVC

neemt Sperwer over

Als Sperwer denkt flink te kunnen verdienen aan een

fusie met C1000, dan moet datzelfde ook mogelijk zijn voor CVC. En waarom zou

de investeerder die winst aan Sperwer gunnen? Financieel gezien lijken er wat

dit scenario betreft weinig belemmeringen. CVC heeft geld zat. Maar gaat de

coöperatie akkoord met een overname door een investeerder? Die kans is niet

heel groot. Toch is het scenario niet uit te sluiten als Sperwer een overname

van het veel grotere C1000 niet rond kan rekenen en er verder weinig andere

verkoopopties zijn voor CVC.

8. C1000-ondernemers

nemen heft in handen

De credits voor de ontkoppeling van Schuitema van

Ahold in 2008 gaan niet naar het toenmalige management van het Amersfoortse

bedrijf, maar naar een groepje vooraanstaande C1000-ondernemers. Zij schakelden

de financiële hulp van CVC in om het gehate moederbedrijf uit te kopen. Pas

daarna werden de toenmalige topman en huidig CBL-voorzitter Bert Roetert en co.

ingelicht.

Eén ding is zeker. Deze C1000-ondernemers zullen ook

in dit geval niet afwachten tot anderen hun toekomst gaan bepalen. Ze zullen de

boel proberen te masseren tot er een voor hen wenselijke uitkomst is of zelf in

actie komen. Er wordt nog altijd gedroomd over een bundeling van zelfstandig

ondernemers in Nederland. Grote kans dat de C1000-ondernemers gaan proberen om

met Plus tot een werkbare constructie te komen, waarbij zowel de Plus- als de

C1000-ondernemers investeren om CVC uit te kopen.

De bal hoeft wat de C1000-ondernemers betreft echter

niet per se in de richting van Plus te rollen. Wie weet toveren de ondernemers

wel opnieuw een konijn uit de hoge hoed en slagen ze erin banken,

pensioenfondsen of andere investeerders zover te krijgen om een

‘ondernemers-buy-out’ te steunen. Als het idee slaagt en C1000 blijft

uitstekend draaien, kan dit voor de ondernemers wel eens een ideaal scenario

zijn. Alle winst komt namelijk in de zakken van de ondernemers terecht. Het is echter

wel lastig om tot consensus te komen met ruim 400 uitgesproken zelfstandigen.

9. CVC

wacht op betere tijden

Er wordt serieus rekening mee gehouden dat CVC

Capital toch minder haast heeft dan wordt verondersteld. In de genoemde

scenario’s waarin synergievoordelen een rol spelen, heeft Sperwer een

spilfunctie. Die keten zal het initiatief moeten nemen. De absolute hoofdprijs

is voor CVC alleen realiseerbaar wanneer er door de koper grote

synergievoordelen kunnen worden behaald. Die vergoeden tenslotte het verschil

tussen de intrinsieke waarde van de onderneming en de te betalen premie daarop.

Zolang Jumbo niet in de markt is, lijkt CVC voor de hoofdprijs alleen in De

Bilt terecht te kunnen. Wellicht besluit de private equity-investeerder nog een

paar jaar af te wachten tot er meer gegadigden zijn voor de nummer 2 supermarkt

van Nederland.

De bovenstaande tekst is een ingekorte versie van het verhaal 'CVC kan alle kanten op met C1000', zoals dat is verschenen in het juli/augustus-nummer van Foodmagazine. Informatie over een (proef)abonnement is hier te vinden.

Reageer op dit artikel