artikel

Sleutelrol Jumbo bij toekomst C1000

Formules

Sleutelrol Jumbo bij toekomst C1000

C1000 heeft formule en vastgoed gesplitst. Daarmee zet eigenaar CVC Capital de volgende stap in het proces van verkoop van vastgoed en formule. Wie kán of wil de C1000- supermarkten kopen?

Het is overigens de vraag of CVC voor die strategie kiest. Het kan ook zijn dat het private-equityfonds zowel de panden als de exploitatie van de formule in één keer van de hand doet. Die mogelijkheid geniet misschien zelfs de voorkeur. Het voorbeeld van de Hema leert immers dat het lastig is om in een later stadium de exploitatie te verkopen.

Timing

De vraag is of de timing van CVC gelukkig is. De onzekerheid op de financiële markten en de verwachte mondiale economische crisis maken dat banken zeer terughoudend zullen zijn in het verstrekken van leningen aan kandidaatkopers. Geld lenen wordt duur(der). Daar staat tegenover dat beleggen in panden voor beleggers op dit moment aantrekkelijker is dan beleggen in aandelen. Dat maakt de kans op succes groter. Insiders zeggen dat er momenteel voor courante winkelpanden, en dat zijn de meeste C1000-winkels, tussen de 12 en 14 keer de huuropbrengst wordt betaald. Bij een gemiddelde C1000 met een weekomzet van €200.000 en een huurprijs van €225.000 ligt de verkoopwaarde ergens tussen de €2,5 en €3 miljoen. Dat is ook in lijn met het bedrag dat C1000 zelf voor de tachtig SdB-winkels heeft betaald. Uitgaande van deze bedragen levert de verkoop van de circa 130 eigen winkelpanden CVC een bedrag op tussen de €300 en €400 miljoen.

Rondrekenen

Het verkopen van panden en formule in één keer is moeilijker. Zo’n business-case valt voor de kandidaatkoper vrijwel niet rond te rekenen. Gezien de economische situatie lijkt substantiële omzetgroei in de supermarktbranche de komende jaren ver weg. Dat maakt de terugverdientijd een stuk langer en de overname dus onaantrekkelijker.

Daarbij komt dat, anders dan bij de verkoop van SdB-winkels, de C1000-supers zelf onvoldoende ruimte bieden voor substantiële omzetgroei. Zowel Jumbo als C1000 konden op basis van het omzetniveau van de meeste SdB-winkels in hun businessmodel bij de overname nog rekenen met tientallen procenten omzetgroei bij ombouw. Dat is voor de C1000-winkels onhaalbaar; die ruimte is er domweg niet voor supermarkten die een gemiddelde weekomzet van bijna €200.000 hebben.

Complicerende factor

Een complicerende factor in het verkoopproces vormen ook de afspraken die tussen Jumbo en C1000 zijn gemaakt bij de totstandkoming van Bijeen. Jumbo lijkt om financiële en praktische redenen geen kandidaat voor overname van C1000. Maar in Veghel hebben ze er ongetwijfeld voor gezorgd dat de huidige inkooppositie geen gevaar loopt bij de verkoop van C1000. Een vertrek van C1000 uit Bijeen lijkt uitgesloten. Jumbo zou nog wel eens een cruciale rol kunnen spelen in het hele verkoopproces.

Reageer op dit artikel