artikel

Is Plus klaar voor de tweede helft?

Formules

Het sponsorcontract van de Eredivisie is vacant. Grote kans dat Plus voor een tweede keer zijn naam verbindt aan het vaderlandse voetbal.

Is Plus klaar voor de tweede helft?

Albert Heijn maakte vorige week bekend dat het bedrijf na drie jaar stopt met het sponsoren van de Eredivisie. De marktleider vindt het tijd voor wat anders. Hoewel de voetbalplaatjesactie nog altijd scoort, is de verrassing er nu wel van af. Na dit nieuws rijst onmiddellijk de vraag of en welke supermarktorganisatie het contract overneemt. Bij de Eredivisie CV wil een woordvoerder niet zeggen wie de nieuwe sponsor wordt. ‘Er is al wel een contract getekend. Met wie? Dat hoort u waarschijnlijk volgende week’, zei een woordvoerder vorige week al.

C1000 of Jumbo?

Op de redactie wordt vanzelfsprekend gespeculeerd over de opvolging. Dat een supermarkt zich verbindt aan de Eredivisie ligt voor de hand, omdat die foodretailers nu eenmaal vaak hun klanten over de vloer krijgen en zo de investering kunnen terug verdienen. Zou het C1000 zijn? De formule ontwikkelde begin dit jaar nog Stars of Football, tot grote onvrede overigens van de Eredivisie CV. Of Jumbo wellicht. De EDLP-formule houdt zich doorgaans verre van spaaracties, maar het zou in dit geval wel een stunt zijn als de keten met het voetbalcontract aan de haal gaat. Enkele telefoontjes leren dat C1000 vooralsnog onbereikbaar is voor een reactie. Jumbo heeft geen interesse. Verder zijn er weinig kandidaten, omdat alleen de grotere spelers zich zo'n contract kunnen veroorloven.

Uitnodiging Plus

Dan ‘valt’ vrijdagochtend opeens een uitnodiging van Plus in de mailbox. Woensdag (morgen) zal Plus in Zeist bekend maken ‘met welk nieuwtje de komende jaren invulling wordt gegeven aan de slogan Plus geeft meer…’ Commercieel directeur Eric Leebeek gaat samen met de algemeen directeur van ‘de samenwerkende partij’ in op het initiatief. Een telefoontje naar de verzender van het persbericht levert echter niks op. ‘Nee, we gaan er niks over zeggen. Komt u woensdag maar’, is het antwoord.

Tweede helft?

Plus had van 2005 tot en met 2008 al eerder de rechten om de Eredivisie-spelers te gebruiken in zijn campagnes. De keten kwam drie keer met een voetbalplaatjesactie en tevens spaaracties met clublogo-magneten, placemats en spelersbussen. Hoewel het voor Plus een relatief duur contract betrof, legde de deal Plus geen windeieren. In die periode scoorde de coöperatie – vooral dankzij de voetbalplaatjesactie – omzetstijgingen van circa 10 procent. Daar denken ze in De Bilt nog altijd met weemoed aan terug. Nog één dag geduld. Dan horen we waarschijnlijk, dat Plus aan de tweede helft van zijn voetbalavontuur begint…

Reageer op dit artikel