artikel

Introducties

Formules

Het inkoopspelletje is drastisch aan het veranderen. Vroeger was er Superunie-directeur Frans Fredrix, die er geen probleem mee had om een podium te beklimmen om de wereld vervolgens en public in te delen in zwart (fabrikanten) en wit (wij retailers). Een inkoopspelletje dat voornamelijk werd gespeeld op prijs.

Introducties

Daarmee creëerde de inkooporganisatie zijn eigen monsters: veel fabrikanten legden het loodje en de heel sterken bleven over. Die waren dan ook echt sterk. Zuivel is daarvan een goed voorbeeld. Campina is de grootste zuivelaar en dreigt zelfs openlijk van zijn melk poeder te maken voor de wereldmarkt. Dat creëert schaarste in Nederland en leidt tot betere verkoopprijzen voor de zuivelaar. Een ongewenste ontwikkeling met dank aan al die bikkelharde en stoere inkopers van toen.

Arla

Gelukkig voor de handel meldde Arla zich als uitdager met een complete range. De retailers wisten niet hoe snel dit op te nemen; met slechts één verkopende partij aan tafel valt er immers niet te onderhandelen. C1000 lijkt nu de judotactiek in te zetten. Meegaan met de kracht van je tegenstander om vervolgens te winnen. Dat is verstandig beleid. Eéndimensionaal inkopen is erg 1990. In 2011 is de wereld al lang niet meer zwart-wit.

 

 

Reageer op dit artikel