artikel

V&D Trauma

Formules

V&D Trauma

Op de eerste plaats, de AH XL-winkels zijn geen slechte supermarkten. Ze scoren hoog in het Kerst- en Zomerrapport van Foodmagazine.

Maar het kan altijd beter. Dat is ook de kern van de kritiek van de kenners die we deze week in het blad aan het woord laten. Ik krijg bij de winkels ook wel een beetje het V&D-gevoel van vroeger: een warenhuis dat alles wilde verkopen en daarmee nergens echt aantrekkelijk was. Iedere specialist deed het op zijn terrein tien keer beter dan de V&D.

Uitbundige meters

AH XL zucht een beetje onder het juk van dat V&D-trauma. Het is een winkel met uitbundige meters, maar te weinig echte vrolijkheid. V&D weet dat op te lossen door met shop-in-shops te werken: grote merken die een eigen verkoopafdeling krijgen. Ook bij Landmarkt zien we dit fenomeen: een aantal ijzersterke regionale aanbieders (merken) dat samen een supermarkt vormt. Op dat moment is de som meer dan de delen. Het is ook een meerwaarde die de ontwikkelaars achter de Rotterdamse markthal nastreven.

Lastige weg

Wellicht is dat de weg naar een werkelijk uitbundige AH XL. Voor Zaandam is die weg lastig. Daar zitten immers de echte controlfreaks met harde franchising. Ze hebben al moeite met de vrijheid die de eigen franchisenemers zoeken.

 

 

Reageer op dit artikel