artikel

Prijsalarm

Formules

Wat een toeval dat Albert Heijn juist op de eerste maandag van september besluit met veel bombarie een honderdtal prijzen van merkartikelen te verlagen. Het is een eerste prijssignaal in een reeks wekelijkse prijsverlagingen van de marktleider die nog zullen volgen. Toeval, want de eerste maandag van de maand is ook de dag dat om 12 uur het luchtalarm wordt getest.

Prijsalarm

In een campagne die in januari 2008 van start ging, was het juist Dirk van den Broek die de eerste maandag van de maand aangreep om het prijsalarm te laten horen. Daarbij slim gebruikmakend van de alarmsignalen die dan sowieso op het middaguur in heel het land klinken.

 

Tegen de tijd dat maandag jongstleden het luchtalarm loeide, had Dirk uiteraard allang die honderd verlaagde A-merkprijzen van AH in het systeem aangepast. Om de prijsafstand tot de grote blauwe broer in stand te houden. Dirk heeft AH nu eenmaal nodig om zich op prijs te positioneren. Aanstaande maandag gebeurt dat weer, hoewel de overheid dan niet genegen zal zijn om Dirk hierin met alarmsignalen bij te staan.

 

Als AH de prijzen verlaagt en hier ook nog eens nadrukkelijk de publiciteit mee zoekt, gaan bij alle concurrenten de alarmbellen rinkelen. Zeker nu de hamsterweken nog lopen, is de timing van AH opmerkelijk. Overspannen reacties over een op handen zijnde prijzenoorlog zijn te verwachten. Maar van een nieuwe prijzenslag is geenszins sprake. De prijsniveau’s zijn met slechts centen verlaagd en het is een proces van voortdurende prijs-aanpassingen dat AH doorgaans ook doet zonder uitgebreide media-ondersteuning.

 

Het is veeleer opnieuw een blijk dat supermarktformules het belang van A-merken alleen zien als vehikels om elkaar op prijs de loef af te steken. Of als gratis bron van inspiratie voor de ontwikkeling van huismerken. Het is om die reden dat supermarktorganisaties geen reden hebben om zich te beklagen bij die merkartikelfabrikanten die op een gegeven moment besluiten met Lidl of Aldi in zee te gaan. Als dat gebeurt, hebben supermarktorganisaties dit over zichzelf afgeroepen.

 

 

Reageer op dit artikel