artikel

Plus moet harde noten kraken

Formules

Plus moet harde noten kraken

Plus heeft een historisch lage winst en moet tegelijkertijd vol aan de bak om de formule scherp te krijgen. Een klus met haken en ogen.

Deze week neemt Sjaak de Korte afscheid als directeur Plus. Sjaak loopt er al sinds begin jaren ’90 rond en kent zijn pappenheimers. Ik herinner me de Plusmarkt met beukenhouten panelen, de versovaalwinkels, met vers in het midden en – sinds kort – de Briljant-supermarkten. Allemaal projecten waar de directeur zijn handtekening heeft gezet.

Vooruit

Een vertrek is altijd een mooie gelegenheid om vooruit te kijken. Er zijn nu 15 Briljant-winkels open sinds de eerste in mei vorig jaar. Dat is net iets meer dan één per maand. Geen tempo waarmee je de slag in de levensmiddelenhandel wint. Eind dit jaar moeten er nog eens 35 geopend zijn. Dat is een tempo van één per week, veel sneller dus. Maar dan nog, van de ruim 270 winkels zijn er dan 50 om naar de nieuwe formule.

Het is niet onlogisch dat Plus Retail gas wil geven – móet geven zelfs, durf ik te stellen. Er zijn immers een aantal, noem het 'punten van aandacht'. Het bedrijf heeft in 2010 een recordbedrag besteed aan steun aan ondernemers in moeilijkheden. De winstgevendheid van de coöperatie is daardoor op het laagste niveau in tien jaar uitgekomen.

Piept

Daarnaast kraakt en piept Plus om de markt bij te houden. Ik citeer De Korte bij zijn afscheid over de marktdruk: ‘We hebben op een gegeven moment zelfs A-merken moeten verkopen met een min-marge van 100 procent. Het was voor ons goedkoper om het eigen merk gratis weg te geven.’

In die context moeten zijn opvolgers dus verder. Begrijpelijk dat De Korte hen inderdaad veel succes toewenst. De klus is nog lang niet geklaard.

Reageer op dit artikel