artikel

AH en de kwaliteit van Delhaize muffins

Formules

Albert Heijn opent vandaag zijn eerste vestiging in Brasschaat in België. Daarvoor heeft Albert Heijn een aantal strategische noten moeten kraken. Hoe Belgisch durft en kan AH zijn?, dat is de kernvraag.

AH en de kwaliteit van Delhaize muffins

Vorige week kocht ik bij Delhaize in Brasschaat mini-muffins. Die deelde ik uit als traktatie op de sportvereniging. De productkwaliteit was zo goed, dat het gesprek even alleen nog maar over de muffins ging. En dat zal ongetwijfeld net zo kunnen gaan over wijn en kreeft, of traiteurartikelen.

Nederlanders lijken niet meer gewend aan echte kwaliteit, supermarkten bieden het dus ook niet aan. Dat is maar één van de zaken die AH moet tackelen bij zijn entree in België. Ik kan er nog een paar opnoemen. Delhaize voert bijvoorbeeld een sterke prijscommunicatie met ‘honderden nationale merken die in prijs zijn verlaagd’, met budgetmerken, maar ook met coupons of (bio-)producten gekoppeld aan (eco-)cheques.

Koppel dat aan de bediende versafdelingen en het technologische vernuft – in België is zelfscannen ook ingeburgerd – en AH krijgt het nog knap lastig. Zelfs wie door dat alles heenkijkt, ziet kw-assortimenten zonder Heineken in bier bijvoorbeeld, wel Bref in wasmiddelen.

Twee vragen komen dan op. Hoe ver Belgisch durft en kan Albert Heijn gaan? En de tweede vraag: vindt de Belg dat ver genoeg gaan? Pas na opening van het pakweg twintigste vestigingspunt zullen we daar overigens echt het antwoord op hebben.

Reageer op dit artikel