artikel

Van stille groeier tot krakende machine

Formules

Distrifood bracht afgelopen zaterdag in de papieren editie knap dramatische cijfers over Aldi in Nederland. Aldi, de stille groeier van weleer, gaat krakend en piepend verder. Ze zullen het zelf overigens glashard ontkennen.

Van stille groeier tot krakende machine

Ergens hebben ze ook wel een punt. De cijfers van Nielsen

blijven schattingen door Nielsen; ook Nielsen mag de winkels immers niet

doormeten. Toch kun je je alles voorstellen bij de omzetontwikkeling van Aldi.

De pijn zit bij de secundaire klanten, de groep die Aldi wel eens binnentrok

voor een eigenwijze non-foodaanbieding. Klanten hebben echter iets te vaak het

lid op de neus gekregen, deze lokkertjes zijn simpelweg in te kleine aantallen

in de winkels. Dat werkt dus niet meer.

Onderliggend probleem


Er is nog een onderliggend probleem met Aldi. De keten wist zich tot nu toe

altijd redelijk succesvol te vernieuwen door diepvriesbanket, vlees en een

verrassend non-foodpakket toe te voegen. De Nederlandse klant is echter nog

veeleisender geworden. Hij wil worden verrast door een winkel die zonder poeha

een totaalsupermarktbeleving biedt. Juist ja, een Lidl dus. Het Duitse

management staat bij Aldi iedere innovatie in de weg. Dan is er inderdaad een

probleem als de markt sneller gaat dan de eigen formule.

Reageer op dit artikel