artikel

Klant ‘grote winnaar’ bij AH XL

Formules

De hattrick van AH XL is hét bewijs dat consumenten verder kijken dan de prijs. Een lage prijs is geen extraatje meer in de ogen van de klant, maar slechts een basisvoorwaarde.

Albert Heijn XL komt voor de derde keer op rij als beste uit de bus in het Zomer- en Kerstrapport van Foodmagazine en GfK Panel Services. De wisselbeker blijft daarmee definitief in Zaandam. De formule heeft die hoge waardering van de klanten met name te danken aan een goede service. AH XL behaalde de hoogste score op netheid, vers, assortiment en kwaliteit. De totaalscore van 7,77 is de hoogste overall-waardering sinds 2005, toen Jan Linders in beide rapporten bovenaan stond.

Geen rol

De meest gewaardeerde formule speelt echter geen rol in de strijd om de laagste prijs. Op de onderdelen aanbiedingen en lage prijzen komt AH XL niet voor in de topvijf. Toch blijven veel formules zich krampachtig focussen op de prijs en bombarderen hun klanten met aanbiedingen. Nettorama-eigenaar Jaap Bastmeijer meldde onlangs dat zijn formule in het eerste kwartaal zelfs 1,5 procentpunt aan marge heeft ingeleverd om de prijsafstand met Albert Heijn te bewaken. Volgens Bastmeijer is een stille prijzenslag gaande en worden wekelijks rond de 100 artikelen in prijs verlaagd.

Winnaar

Colette Cloosterman van Jumbo haakt in Foodmagazine in op de woorden van Bastmeijer. ‘De consument is de grote winnaar. Of we daar als branche in doorschieten, durf ik niet te stellen’, aldus de formuledirecteur. Uitgerekend Jumbo scoort in het Zomerrapport goed, vanwege punten die niets met prijs hebben te maken. De goede scores van AH XL en Jumbo bewijzen dat de consument een lage prijs niet beschouwt als iets speciaals. Je verovert het hart – en de portemonnee – van de klant pas écht, als je op waardeaspecten excelleert, zoals vriendelijkheid, sfeer en kwaliteit. Meer formules zouden dit in moeten zien. Dan is de consument pas echt de grote winnaar.

Reageer op dit artikel