artikel

Aldi probeert succes Lidl te kopiëren

Formules

Wat Lidl kan, kunnen wij misschien ook wel. Dat lijkt een beetje de boodschap achter de advertentie van eeuwige concurrent Aldi in de dagbladen.

Aldi probeert succes Lidl te kopiëren

De discounter publiceerde vrijdag een advertentie in de kranten waarin de formule aandacht vraagt voor zijn versproducten. Volgens Aldi heeft “vers” bij de discounter een surplus aan kwaliteit. ‘Vers bij Aldi is ook echt vers. Al onze groenten, fruit, vlees, zuivel en brood worden dagelijks vers geleverd aan onze winkels. Zo weet u zeker dat u altijd het allerverste en dus ook de beste kwaliteit in huis haalt’, meldt de formule.

Consumentenbond

Ook haalt de discounter resultaten aan van de Consumentenbond. ‘De Consumentenbond heeft het over de “beste prijs-kwaliteitsverhouding” als het gaat om onze groenten en fruit.’ Aldi baseert zich hierbij op resultaten van een peiling uit juni 2010. In de advertentie staan zes producten afgebeeld, te weten Bataven graankorn (brood), Optifit drinkyoghurt, mager rundergehakt, wortelen, verse Zeeuwse mosselen en Honeycrunch appelen. De advertentie wordt ondersteund met de kop “Elke dag vers”.

Cijfers

Lidl is er al langer achter dat het betonnen discountimago geen extra klanten naar de winkels lokt. De formule uit Neckarsulm strooide het afgelopen jaar veelvuldig met versadvertenties, die werden ondersteund met resultaten van de Consumentenbond. Aldi lijkt dezelfde weg te willen bewandelen en is daartoe ook gedwongen. Bedroevende cijfers zijn dé motivatie om het eens over een andere boeg te gooien.

Nielsen

In 2006 had Aldi nog 9,6 procent van de supermarktverkopen in handen, halverwege 2010 was dat nog maar 7,8 procent, blijkt uit cijfers van Nielsen. ‘Ze zijn meer de bevestiging van een trend die al langer aan de gang is. Aldi lijkt stil te staan in de ontwikkeling van zowel de formule als het assortiment en krijgt daarvoor de rekening opnieuw gepresenteerd’, was toen het commentaar van commercieel directeur Han Eisma van Nielsen op de cijfers van Aldi.

Ommekeer

Een ommekeer is dus van essentieel belang. En zoals wel vaker in deze branche, luidt het credo op het hoofdkantoor: Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Dat is bij Aldi niet anders.

Reageer op dit artikel