artikel

Vakkenvuller van 19 al te duur

Formules

Vakkenvuller van 19 al te duur

Supermarkten lozen ervaren winkelmedewerkers om de druk op de marges in de sector op te vangen. Die boodschap staat vandaag groot in vrijwel alle regionale dagbladen. Het toch al niet al te beste imago van het personeelsbeleid van supermarkten loopt hiermee opnieuw een deuk op.

Recent onderzoek onder supermarktondernemers, waarover vandaag in de media wordt bericht, wijst uit dat supermarkten de personeelskosten in tien jaar tijd met 20 tot 25 procent hebben teruggebracht. Vooral oudere en ervaren medewerkers moeten plaatsmaken voor jongeren van vijftien tot achttien jaar, zo luidt de conclusie in de GPD-kranten. De medewerkers worden daarmee de dupe van de voortdurende margedruk, die de branche sinds de prijzenoorlog in 2003 teistert.

Kiezen tussen twee kwaden

De conclusies in het GPD-artikel zijn weinig verrassend. Dat ondernemers en ook grotere organisaties waar mogelijk de personeelskosten naar beneden brengen om de pittige concurrentiestrijd te kunnen blijven voeren, is al jaren bekend. In een winkel waar de personeelskosten 9 procent of meer van de omzet bedragen, wordt inmiddels meestal nauwelijks een euro verdiend. Ondernemers hebben vaak geen keus, ook al levert de verjonging een verschraling van de productkennis en het serviceniveau op. Want wie kent er een zestienjarige die regelmatig een fatsoenlijke maaltijd bereidt, of op basis van eigen ervaring kan aangeven welk wasmiddel het beste kan worden gebruikt bij verschillende typen vlekken? Het is dus altijd zaak om de balans tussen kosten en kwaliteit in het zicht te houden.

Schade imago supermarkt

Omdat nagenoeg alle organisaties een vergelijkbaar personeelsbeleid voeren, levert de kennisverschraling voor de individuele winkel weinig concurrentieachterstand op. Wel zorgelijk is het dat de voortdurende aandacht voor deze stille sanering van oudere medewerkers het imago van de supermarktvloer als werkplek te grabbel gooit. Ondanks de schaalvergroting – kadermedewerkers geven al snel leiding aan een handvol tot enkele tientallen medewerkers – wekt het zo langzamerhand nauwelijks nog bewondering als je op een verjaardag vertelt dat je carrière maakt in de supermarkt. Omdat de echte talenten vaak al op jonge leeftijd instromen, maar vaak na hun twintigste een besluit nemen over hun loopbaan, gaan deze filiaalmanagers, kaderfunctionarissen en afdelingsmanagers in spe voor de sector verloren. En dat is zonde.

 

Reageer op dit artikel