artikel

Lidl groeit op alle terreinen

Formules

Lidl groeit op alle terreinen

Lidl doorbreekt komend jaar de grens van 350 winkels. Daarnaast profileert de keten zich steeds meer op andere terreinen. Het lijkt steeds meer een gewone supermarktketen.

In De Telegraaf van afgelopen zaterdag stond een paginagrote advertorial waarin Lidl uitlegt op welke manieren het bezig is op het terrein van duurzaamheid. De prijsvechter schrijft onder meer over de bouw van het nieuwe duurzame hoofdkantoor, over het duurzame assortiment in de winkels en over de samenwerking met Hartstichting.

Grootste kerststol

Luttele dagen eerder kwam de keten al in het nieuws omdat het Guinness Book of Records was gehaald met de grootste kerststol ooit. Als klap op de vuurpijl werd deze week duidelijk dat Lidl dit najaar liefst vijftien nieuwe winkels wist vast te leggen en volgend jaar de grens van 350 winkels in Nederland gaat doorbreken.

Beter in vers

Het zijn allemaal bewijzen dat Lidl na dertien jaar in Nederland een speler van belang is geworden. Niet alleen als aartsrivaal van Aldi, maar in toenemende mate als concurrent van de andere supermarktformules. De grote serviceketens zouden zich behoorlijk zorgen moeten maken over het feit dat het versassortiment van Lidl in tests vaak als één van de toppers uit de bus komt en ook bij consumenten steeds hoger wordt gewaardeerd.

Uitstraling folders

Het winkelbeeld is iets opgeknapt met behulp van signing, maar is nog redelijk basis. Eerder al bracht Lidl echter zijn advertenties en folders al op het niveau van de grote ketens. De feestdagenfolder van de van oorsprong Duitse keten heeft een luxe uitstraling die al lang niet meer bij een discounter hoort. De nieuwe uitstraling mist zijn uitwerking niet bij klanten. In het Kerstrapport van Foodmagazine en GfK is Lidl inmiddels in de middenmoot beland tussen ketens als C1000, Plus, Coop in. De tijden dat Lidl met Aldi streed om de laatste plaats liggen ver achter ons.

Opmars

Het gaat goed met Lidl en het einde van de opmars is nog lang niet in zicht.

Reageer op dit artikel