artikel

Voetbaloorlog gaat nu echt los

Formules

Voetbaloorlog gaat nu echt los

Voetbal is nu ook een spelletje voor grote jongetjes op het hoofdkantoor van C1000 en Albert Heijn. Ze voeren strategisch oorlog. De buit is het trekken van klanten met voetbalplaatjes. De arena is de winkel, de tv en ook steeds vaker de sociale media.

Laten we de boel reconstrueren. C1000 wil in de prijsmaand januari absoluut geen prijscampagne, maar iets wat echt werkt, maar vooral omzet oplevert. Voetbal scoort altijd in Nederland dus moet het ‘iets’ met voetbal worden. Star of Football is geboren. C1000 weet ook dat Albert Heijn iets later in januari traditioneel met de plaatjesspaaractie komt. Wil C1000 slagen dan moeten ze AH tackelen en dus ervoor gaan zitten. Juist, in januari, de prijsmaand. De eerste afstandschoten in de voetbaloorlog zijn gelost.

Zaanse scouts

Het is niet ondenkbaar dat ze in Zaandam scouts hebben lopen die al ruim van tevoren in de gaten kregen wat C1000 van plan was. De reclamewereld is maar klein. Paniek in het Zaanse. De actie vervroegen is een optie, de start van de AH-plaatjesspaaractie komt aldus op 24 januari. Toch verder hoog Zaans beraad. De mannen in Zaandam komen met een simpele oplossing. Ze gaan een pre-campagne houden middenin de C1000 mediadruk, voor de echte AH-campagne dus. Jongetjes kunnen zich opgeven bij AH om een rol te gaan spelen in de commercial die komt.

Gert-Jan Verbeek

Ouders weten meteen dat ze eventjes moeten dimmen met de C1000-plaatjes want straks zeuren hun jongetjes ze weer aan de kop met de AH-plaatjes. De uiting van de pre-campage: de Gert-Jan Verbeek-commercial. De AZ-trainer informeert bij AH-TV-manager Piekema of er al gespaard kan worden.

Gaat de verdeding van AH het redden?

Twee reclamebureaus?

Ondertussen zit C1000 ook een beetje in de maag met de eigen campagne met Tineke Schouten. Dat is de langlopende campagne rond het merk. Maar voor Stars of Football is er een compleet andere commercial geschoten, andere sfeer, andere stijl: een klein jongetje ontdekt een schuur waar de voetbalcracks trainen. Niet veel later komt het bedrijf toch met een spotje met Tineke Schouten, waarin ook Yolanthe Sneijder opduikt. Totaal niet in lijn met de aanvankelijke aanpak. Werkt C1000 ineens met twee reclamebureaus? Het zijn onnodige passeerbewegingen.

Social media

Nog een weeffoutje. Sociale media lijken het medium rondom een actie als Stars of Football. Een echte social mediaplan van C1000 ligt er echter niet. Ja, de voorfilmpjes met Huntelaar waren een viral, maar dat is zo’n beetje de meest makkelijke vorm. Echt communiceren met de doelgroep vergt andere en modernere skills. AH is daarin verder. Social media zijn in deze strijd een tactisch wapen. Geen wonder dat AH als eerste met social media de tegenstander terug op eigen helft wil vastzetten door jongetjes te werven voor de eigen commercial.

Winterstop

We zullen een paar maanden moeten wachten. Maar dan weten we ook echt wie deze voetbalplaatjescompetitie heeft gewonnen. Op dit moment is er nog geen peil op te trekken. Wie schiet de vrije trap binnen? Wie raakt er het muurtje? Komt er een verlenging? Een leuk kijkspel is AH-C1000 wel, zeker in de winterstop. De tussenstand: 1-1.

Kijk hieronder voor de commercials die beide partijen op elkaar afvuren.

Reageer op dit artikel