artikel

Reacties op overlijden Albert Heijn

Formules

ZAANDAM – Met het overlijden van Albert Heijn is een groot foodman heengegaan. Distrifood.nl zet de reacties op het overlijden op een rijtje.

Reacties op overlijden Albert Heijn

Dick Boer

Dick Boer vertelt in een interview met de NOS dat Albert Heijn tot het einde betrokken was bij zijn bedrijf. ‘Als je hem belde, dan had hij altijd nog een beeld over wat Albert Heijn nog allemaal aan het doen was. Het kon gerust gebeuren dat hij zelf nog even belde, wanneer hij iets gezien had op televisie. En dan wilde hij zijn mening daarover geven.’ Volgens Boer zal de formule op gepaste wijze aandacht schenken aan het overlijden van Albert Heijn. ‘We hebben er overal aandacht voor. In de winkels, waar iedereen is geïnformeerd. We hebben een internetsite die vanaf 09.00 uur open is voor iedereen. We gaan een aantal activiteiten organiseren, waarbij we stil staan bij het overlijden. De vlaggen hangen halfstok op het hoofdkantoor en andere locaties. We zullen er zeker aandacht aan besteden. Aan de andere kant noemde mijnheer Heijn zichzelf een echte realist en een optimist, en in die zin moeten we wel door. Dat zullen we op een gepaste manier de komende dagen doen, zonder dat we vergeten dat de kleinzoon van de oprichter heel veel heeft betekend voor ons bedrijf.’ Boer gaat naar eigen zeggen in zijn rol als bestuursvoorzitter Albert Heijn leiden “in de geest van mijnheer Albert Heijn”. ‘De afgelopen tien jaar heb ik al samen met hem kunnen werken in de geest van Albert Heijn en in mijn nieuwe rol zal ik dat zeker vervolgen.’

Ahold-topman John Rishton

‘Albert Heijn was een opmerkelijke man Hij was een bevlogen ondernemer die de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie mede vorm heeft gegeven. Hij was een warme en charismatische leider die passie toonde voor zijn mensen, zowel voor degenen die werkten voor het bedrijf als de klanten in de winkels. Mijn gedachten, en die van mijn collega’s in de Raad van Bestuur, gaan uit naar zijn vrouw Monique en hun familie.’

Maxime Verhagen (Economische Zaken)

'Met Albert Heijn is een van de aartsvaders van het Nederlandse bedrijfsleven overleden. Hij was het toonbeeld van Hollandse ondernemingszin: een man die met creativiteit, eigenzinnigheid en doorzettingsvermogen van een familiebedrijf een internationaal dienstenconcern maakte. Geen enkele ondernemer heeft de afgelopen decennia zoveel invloed gehad op het dagelijks leven in Nederland. In zijn hart nam hij ook na zijn pensionering nooit afscheid van zijn bedrijf. Hij leeft voort in woorden die je overal en elke dag kunt horen: 'Ik ga even naar de Albert Heijn'.'

Centraal Bureau Levensmiddelenhandel

 ‘Het CBL is bedroefd om het overlijden van haar ere-voorzitter dr. A. Heijn. Albert Heijn gaf van 1970 tot 1992 leiding aan het CBL. Hij was de vader van de Nederlandse kruideniers. Zijn liefde voor de consument stond centraal, net als zijn liefde voor het supermarktvak. Bij het CBL deelde hij op innemende wijze zijn grote kennis van het vak met zijn collega's, de Nederlandse kruideniers. En heeft hij aan de wieg gestaan van ontwikkelingen als de introductie van de streepjescode. Hij was warm voorstander van samenwerking binnen de levensmiddelenketen. Hoezeer Albert Heijn geliefd was bij zijn collega's bleek bij zijn afscheid als CBL-voorzitter in een vol Beatrixtheater in Utrecht. Door dragers werden toen de vaandels van alle supermarktketens in Nederland onder luid applaus binnengedragen als eerbetoon. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw Monique en de andere leden van de familie Heijn.’

Supermarktdeskundige Jan-Willem Grievink

‘Hij is erin geslaagd een groot concern op te bouwen, wat gelijktijdig heel dicht bij de klant is blijven staan. Dat was ook zijn grootste zorg toen Albert Heijn steeds groter werd. Je moet het contact met de klant behouden. Ook al ben je een wereldconcern, in je hart moet je een kruidenier blijven.’ Volgens Grievink heeft Albert Heijn gezorgd voor een revolutie op de keukentafel. ‘Hij heeft ervoor gezorgd dat Nederlanders heel anders zijn gaan eten. Albert Heijn was heel internationaal gericht. De trends uit het buitenland, die volgens hem goed waren voor Nederland, bracht hij naar ons land. Hij bracht hier de Californische wijn en liet Nederlanders breeduit Franse kaas eten.’ Mijnheer Albert Heijn had volgens Grievink ook grote invloed op het lage prijspeil in Nederland. ‘Hij was een groot voorstander van samenwerking tussen handel en industrie en heeft veel initiatieven daartoe ondernomen. Het resultaat is dat Nederland al tien jaar lang het goedkoopste supermarktland is in West-Europa. Dat is niet puur alleen aan hem te danken, maar hij heeft wel grote invloed gehad op de manier waarop men in Nederland zaken is gaan doen.’

Biograaf Jef de Jager

‘Eigenlijk was Albert op weg om een typische ondernemer van de derde generatie te worden: rijk, jong, sportief. Een echte bink; het zakendoen interesseerde hem niet veel. Maar toen kwam zijn ziekte. Door de polio kreeg hij een luisterende rol. Ik zeg niet dat dat het recept is, maar het heeft het bedrijf enorm geholpen.’ De Jager roemt hem vooral om zijn ouderwetse degelijkheid. ‘Hij kon iemand goed de waarheid zeggen, maar haalde daarbij het beste boven in anderen. Dat was het tegenovergestelde van de latere topman Cees van der Hoeven: die wilde zelf de beste zijn in het concern en verzamelde jaknikkers om zich heen.’ De biograaf ziet momenteel geen vergelijkbare ondernemers in Nederland. ‘Ik zie nu vooral macho's die alles zelf beter weten. Maar zo werkt het niet bij een groot bedrijf. Daar moet je vooral zorgen dat de tweede laag goed is.’

Reageer op dit artikel