artikel

Cijfers gunstig voor Lidl

Formules

Cijfers gunstig voor Lidl

Lidl zit in de lift. Begin dit jaar werd al duidelijk dat de jaaromzet van Lidl in 2009 beter was dan die van de concurrentie. De Consumententrends 2010, opgesteld door het CBL en EFMI Business School, bevestigen dat verhaal en schetsen een rooskleurige toekomst voor de harddiscounter.

GfK meldde in januari dat de jaaromzet van Lidl in 2009 harder was

gestegen dan de omzet van Albert Heijn. Daarnaast was de discounter één

van de weinige formules die vorig jaar winkels mocht toevoegen. Waar de

rest moest inleveren, groeide het winkelbestand van Lidl van 317 naar

328 filialen. De Consumententrends 2010 bevestigen dat het goed gaat met

Lidl en dat het eigenlijk alleen nog maar beter kan.

Grenzen

Beschikte

in 2009 nog 75 procent van de consumenten over een harddiscounter in

zijn gebied, inmiddels is dat 80 procent. Daarnaast is het gemiddeld

aantal voor klanten bereikbare formules het afgelopen jaar toegenomen

van 4,1 naar 4,3. Een mogelijke verklaring is dat consumenten de grenzen

van hun marktgebied onder invloed van de recessie hebben opgerekt. Op

zoek naar goedkopere producten dan wel aanbiedingen. Dat moet wel een

voordeel zijn voor Lidl. Zeker nu blijkt dat formules aan de bovenkant

van de markt in de ogen van klanten bijna 30 procent duurder zijn dan

harddiscounters.

Rapportcijfer

De

klantenkring van discounters blijft dan ook groeien. Intussen doet 59

procent van de primaire boodschappers minimaal één keer per maand

boodschappen bij Aldi of Lidl. Een jaar geleden lag dat percentage nog

op 56 procent. Dat Lidl opschuift van harddiscounter richting service

discounter zal de formule geen windeieren leggen. Service discounters

worden door consumenten met een rapportcijfer van 7,9 het hoogst

gewaardeerd (het gemiddelde rapportcijfer voor supermarkten is een 7,5).

En met het verdwijnen van steeds meer formules, zal de klant nog vaker

voor Lidl kiezen.

Reageer op dit artikel